Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: 900ng 2.0t startar inte.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    79

    900ng 2.0t startar inte.

    hejsan!

    köpte mig en 900ng 2.0t igår.
    bilen har stått stilla i ca 1år och vill inte starta nu.

    bilen går igån ca 1sekund innan den dör, men endast FÖRSTA försöket efter den stått still i ca 15-20min, alla försök efter de första är misslyckade. men väntar man som sagt ca 15-20min så händer samma sak igen. den går igång för att sedan dö direkt.

    någon som vet vad det kan vara?

    mvh emil!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    79
    ingen som vet??

    soppapump, di-kasset, tändstift mm??

    mvh emil

  3. #3
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Citat Ursprungligen postat av -emil-
    ingen som vet??

    soppapump, di-kasset, tändstift mm??

    mvh emil
    Startspärr? Har du det så är det ju inte omöjligt. Har du låst bilen och låst upp den för att prova igen?
    Annars vevaxelgivare, bränslepump,
    Är bilen tankad nyligen, kanske har det blivit massa kondens i tanken.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    79
    hur fungerar startspärr då?

    batteriet är helt dött.. så jag kör på start-kablar, dock när jag ansluter kablarna till bilen går ju larmet, då kan jag larma av med nyckeln. då borde det väll inte vara någon startspärr?

    /emil

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    6

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av -emil-
    hur fungerar startspärr då?

    batteriet är helt dött.. så jag kör på start-kablar, dock när jag ansluter kablarna till bilen går ju larmet, då kan jag larma av med nyckeln. då borde det väll inte vara någon startspärr?

    /emil

    Är det nån som har ett vettigt svar hur man enklast kollar vilket fel d kan tänkas vara. För jag har nämligen exakt samma problem. Och jag har provat att larma på och av ifall det skulle vara startspärren.
    Min är en -97 900 2,0T Talladega
    "Saab!! That's why I'm faster than U!!"

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    79

    Re: Re:

    På min saab var det startspärren som härjade så jag öppnade motorhuven och tryckte ner givaren som känner av om huven är öppen, sedan laddade jag batteriet för att sedan låsa och låsa upp ett x-antal gånger.

    sen gick de utan att larmet gick

    [quote=Jocke Norrland]
    Citat Ursprungligen postat av "-emil-":1bqs0967
    hur fungerar startspärr då?

    batteriet är helt dött.. så jag kör på start-kablar, dock när jag ansluter kablarna till bilen går ju larmet, då kan jag larma av med nyckeln. då borde det väll inte vara någon startspärr?

    /emil

    Är det nån som har ett vettigt svar hur man enklast kollar vilket fel d kan tänkas vara. För jag har nämligen exakt samma problem. Och jag har provat att larma på och av ifall det skulle vara startspärren.
    Min är en -97 900 2,0T Talladega[/quote:1bqs0967]

  7. #7
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 548

    Re: 900ng 2.0t startar inte.

    Ja det är antaligen batteriet som är den stora boven.
    Ladda eller testa med ett fräsht..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    6

    Re: 900ng 2.0t startar inte.

    Citat Ursprungligen postat av evo_460
    Ja det är antaligen batteriet som är den stora boven.
    Ladda eller testa med ett fräsht..

    Har nästan nytt batteri. Men för min del verkar det vara bränslepumpen eller relät som gett upp. Pumpen går inte igång alls. Blir till att riva ner allt imorgon, men samtidigt skönt att den lagt av helt, så jag vet vad problemet är nu. Har nämligen tjabbat en längre tid, men senaste veckan har den funkat klockrent.....tills igår
    "Saab!! That's why I'm faster than U!!"

  9. #9
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 548

    Re: 900ng 2.0t startar inte.

    oki. Ja de är ju bra, på gott å ont.

    Eftersom du skrev att du hade exakt samma problem, så tog ja ju för givet att ditt batterie också var dåligt/slut..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  10. #10
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: 900ng 2.0t startar inte.

    Kolla så du får ström fram till pumpen.

    Jag tror på Startspärren.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    6

    Re: 900ng 2.0t startar inte.

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Kolla så du får ström fram till pumpen.

    Jag tror på Startspärren.
    Men startspärren dödar väl inte pumpen redan vid första försöket? Den går ju igång lite lätt, sen dör ju bilen. Och startmotorn går bara runt.
    För min pump startar inte alls, helt tyst. Fastän bilen stått ett par timmar.
    "Saab!! That's why I'm faster than U!!"

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: 900ng 2.0t startar inte.

    [quote=Jocke Norrland]
    Citat Ursprungligen postat av "Turbo_Danne":3hh3dwx4
    Kolla så du får ström fram till pumpen.

    Jag tror på Startspärren.
    Men startspärren dödar väl inte pumpen redan vid första försöket? Den går ju igång lite lätt, sen dör ju bilen. Och startmotorn går bara runt.
    För min pump startar inte alls, helt tyst. Fastän bilen stått ett par timmar.[/quote:3hh3dwx4]Varför skulle inte startspären göra det?
    Kretsen är bruten ända till den avvaktiveras oavsett om du försöker starta eller ej.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    6

    Re: 900ng 2.0t startar inte.

    Men startspärren dödar väl inte pumpen redan vid första försöket? Den går ju igång lite lätt, sen dör ju bilen. Och startmotorn går bara runt.
    För min pump startar inte alls, helt tyst. Fastän bilen stått ett par timmar.[/quote]Varför skulle inte startspären göra det?
    Kresten är bruten ända till den avvaktiveras oavsett om du försöker starta eller ej.[/quote]

    Nej jag vet inte, det var bara som jag fått för mig. Har ingen tidigare erfarenhet av startspärr. Trodde inte den dödar pumpen direkt bara.
    Men hur kollar man enklast om det är den som spökar??
    Men idag när jag skulle bogsera undan bilen, så gjorde jag ett startprov (och höll tummarna). Då startade pumpen, men motorn gick bara runt. Blir inte riktigt klok på Snaaben
    "Saab!! That's why I'm faster than U!!"

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    80

    Re: 900ng 2.0t startar inte.

    Kolla om du får fram soppa till motorn.
    Kolla om du har ström till spridarna.

    Byt soppafilter. Kan vara vatten i det eller ledningen.

    eller

    Byt styrbox.
    Låna en styrbox och kolla om det funkar.
    Kwesen.
    Gute med kontrollerad blyfot. ( men ibland så .. )
    9-3 SS -05, Stiga Park President HST

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    264
    Medlem#
    2106

    Re: 900ng 2.0t startar inte.

    om bilen startar för att sedan dö inom en liten stund så har du sannolikt tändning som fungerar..

    en startspärr stänger startmotor och/eller bränslepump

    om du har en bil som startar går nåt varv för att sedan stanna hade nog jag kunnat tänka mig luft i bränslesystemet, att kolla bränsletryck utan verktyg är inte det lättaste men enklaste för att veta om pumpen går är att va två personer. En under bilen och en som först vrider på tändningen till "körläge" vänta till den plingplongat för att ge den stackars lurade saten som ligger under bilen med örat mot tanken en chans att kunna höra om pumpen går ..

    den ska gå några sekunder och sedan stanna igen om allt är rätt .. när du vrider på till start så skall pumpen starta i ett långsammare läge och när motorn börjar tända så ökar bränslepumpens varvtal ( åtminstone gör min pump så på min NG900 SET -96a)

    är det så att pumpen fungerar, skulle jag nog testat att starta när den tänder till låt den gå tills den stannar efter detta vänta 2 min försök igen ( då borde den tända till igen för att stanna ) vänta lite igen .. om igen om igen osv .. till slut borde den gå. Envis vinner !

    att ha startkablar påkopplade hela tiden är ett måste så ha den bilen som hjälper ståendes brevid på tomgång .. det kommer gå åt en MASSA ström att göra många startförsök..

    lycka till

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: 900ng 2.0t startar inte.

    startspärren dödar pumpen, men som regel så brukar bilen gå igång någon sekund för att sedan dö då det oftast finns lite bensin kvar..

    Byta soppa pumpen är ju ganska snabbt gjort om man gör det den "fula" vägen, ska man göra det enligt boken så har man ju hela dagen räddad...

    Man kan ju testa om det är pumpen genom att trycka startgas eller bensin i insuget och se om bilen startar då, vilket den bör göra, dock kortvarigt, funkar det så är det ju pumpen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    80

    Re: 900ng 2.0t startar inte.

    Eller så lägger du på 12v till pumpen så den går hela tiden. ( se bara till att du inte får den att gå baklänges... )
    Kwesen.
    Gute med kontrollerad blyfot. ( men ibland så .. )
    9-3 SS -05, Stiga Park President HST

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    11

    Re: 900ng 2.0t startar inte.

    hade liknade problem med min kärra fast de var bara ibland oftast på morgonen som den inte funkade, startade o sen dog den efter typ nån sekund men lirkade man o drog nyckel in o ut så kunde man få igång den... felet var givare som sitter i botten på tändningslåset...jädra bök o byta men sen funkade det.. kanske kan va den som lagt av

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    6

    Re: 900ng 2.0t startar inte.

    Citat Ursprungligen postat av Gambler
    hade liknade problem med min kärra fast de var bara ibland oftast på morgonen som den inte funkade, startade o sen dog den efter typ nån sekund men lirkade man o drog nyckel in o ut så kunde man få igång den... felet var givare som sitter i botten på tändningslåset...jädra bök o byta men sen funkade det.. kanske kan va den som lagt av

    Har nog hittat problemet, det var nog tändkassetten som har brunnit. Ska byta den här i dagarna. Beställde en beggad på signalen.se för 700:-

    Så förhoppningsvis så spinner den som en katt i helgen
    "Saab!! That's why I'm faster than U!!"

  20. #20

    Re: 900ng 2.0t startar inte.

    Hur gick det med problemet ....
    Skulle vara roligt om du ville avsluta tråden som du startade så kanske andra kan ha nytta av den med någon gång ....


    Saab 900 Talladega -97:a


    http://www.garaget.org/Spindeln_Gbg

Liknande ämnen

  1. saab 900ng -95 startar inte. desperat!
    Av e171 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-06-29, 20:42
  2. 900NG Turbo startar inte efter motorbyte
    Av Paxwell i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-12-02, 22:14
  3. HJÄLP: FELSÖKNING: 900NG T, startar ej *LÖST*
    Av lennis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 18:30
  4. [LÖST] Startproblem NG900 -96 turbo
    Av kapaved i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 09:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •