Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Mp3-stöd i original stereo? + Slutstegsfråga.

  1. #1
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    352

    Mp3-stöd i original stereo? + Slutstegsfråga.

    Hallå alla SAAB-älskare. Nu undrar jag om någon vet huruvida det finns möjlighet att få originalstereon i en SAAB 9-3 -00 att stödja Mp3 filer, kanske tillochmed få in en USB-kabel på baksidan?

    Vore trevligt om det skulle funka. Dessutom, om man vill koppla in ett steg på originalstereon, var sätter man den där adaptern man måste ha? är det direkt i stereon eller?

    Förklaringar och bilder på baksidan av stereon uppskattas mycket.

    Mvh//Seb
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42
    Hej!
    Jag har tyvärr ingen erfarenhet av att eftermontera slutsteg, men jag vet att om du vill kunna koppla in en MP3 spelare till din orginalstereo så finns det en mycket bra lösning (den enda förutom att själv löda i stereon tror jag).
    Lösningen heter Trollpod / Audiotroll och finns att beställa på: http://www.granite-embedded.com/
    Du kan läsa mer och se en video om trollpod på http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... audiotroll . Nackdelen med trollpod är att den inte ger dig en USB port på baksidan, utan en iPod kontakt som du kan dra till mitttkonsolen eller så. Dessuitom får du en 3,5mm jack där du kan koppla in andra typer av MP3 spelare, datorer osv. Dessa kan du förståss inte kontrollera från ratten dock.
    Hoppas detta hjälpte något!

  3. #3
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    352
    Citat Ursprungligen postat av Zapp
    Hej!
    Jag har tyvärr ingen erfarenhet av att eftermontera slutsteg, men jag vet att om du vill kunna koppla in en MP3 spelare till din orginalstereo så finns det en mycket bra lösning (den enda förutom att själv löda i stereon tror jag).
    Lösningen heter Trollpod / Audiotroll och finns att beställa på: http://www.granite-embedded.com/
    Du kan läsa mer och se en video om trollpod på http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... audiotroll . Nackdelen med trollpod är att den inte ger dig en USB port på baksidan, utan en iPod kontakt som du kan dra till mitttkonsolen eller så. Dessuitom får du en 3,5mm jack där du kan koppla in andra typer av MP3 spelare, datorer osv. Dessa kan du förståss inte kontrollera från ratten dock.
    Hoppas detta hjälpte något!
    180 dollar + tull 377 = tror jag skippar den.. Har ingen I-Pod heller. Kanske man skulle skaffa en cd-växlare på skroten istället. tills man skaffat helt ny stereo.. //Seb
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    25
    Den här tipsade jag just om i en annan tråd... Enklare kan det inte bli...

    http://www.itsajten.com/productview.asp ... 0eed&c=881

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Marieholm, Skåne
    Inlägg
    98
    Kör själv med fm-sändare, men jag köpte min på teknikmagasinet o den har fjärr, usb OCH den sänder låttitel via RDS till radion. Funkar kanon

    //Micke

    Citat Ursprungligen postat av MatsL
    Den här tipsade jag just om i en annan tråd... Enklare kan det inte bli...

    http://www.itsajten.com/productview.asp ... 0eed&c=881
    Kör Saab 9-3 1,8t BioPower 2008 med eSID
    Har glidit fram i: Mazda 626 HT -80, 900 GL -80, 900 GLS -81, 900 Turbo -79, 900i -86, 900 LTT -90, 9000 2,3t -95, 900 2,0T -97, 9-5 2,3t Vector -03 Automat. E85 Steg1 från GDM Performance

  6. #6
    Lånar tråden lite,

    Vad kan man använda för cd-växlare att sätta på orginal plattsen i en saab 9-5 kombi 00. men as3
    Går det att ta vilken som eller bara med saabs orginal?
    Om det ska passa med orginal anslutningarna.
    Möjlighet att välja någon som läser mp3?
    Mvh/
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42
    Är det inte så att man måste viga CD-växlaren med Tech2, och således behöver orginal?

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Zapp
    Är det inte så att man måste viga CD-växlaren med Tech2, och således behöver orginal?
    Jo har för mig att jag har hört något sådant men är inte säker.
    Men finns kanske någon här som har full koll
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  9. #9
    CD-växlaren i 9-5 kommunicerar med huvudenheten via bilens instrumentbuss (CAN). Den enda växlare som klarar detta är Saabs egen. Det finns ingen standard för CD-växlare, alla tillverkare gör på sitt sätt.

    Som Zapp skrev, man måste gifta CD-växlaren till bilen med hjälp av diagnostikdatorn TECH2. Om växlaren är beganad måste den dessutom skiljas från den gamla bilen. Månggifte accepteras inte.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640
    lånar tråden lite om det går bra.

    Är det någon som vet eller har montera in en kabel i orginalstereon så man kan spela musik med mp3?

    //Andreas

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440
    Citat Ursprungligen postat av Saabturbo__
    lånar tråden lite om det går bra.

    Är det någon som vet eller har montera in en kabel i orginalstereon så man kan spela musik med mp3?

    //Andreas
    Lite beroende på vilken bil du har så, ja. 9-3SS/SC går det att koppla in en kabel i för att spela upp musik från tex mp3/Ipod/telefon/dator, enda problemet med den tycker jag är att nivån är väldigt låg, så man måste höja volymen jättemycket både i HUn och eneheten vilket resulterar i ett irriterande bakgrundsbrus, men det går allt!

  12. #12
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Lite beroende på vilken bil du har så, ja. 9-3SS/SC går det att koppla in en kabel i för att spela upp musik från tex mp3/Ipod/telefon/dator, enda problemet med den tycker jag är att nivån är väldigt låg, så man måste höja volymen jättemycket både i HUn och eneheten vilket resulterar i ett irriterande bakgrundsbrus, men det går allt! :)
    Finns den möjligheten även i en 9-5 '00?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640
    glömde nämna bil.En og 9-3 01

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440
    Ledsen gubbar men då tror jag tyvärr inte att det fungerar, så vitt jag vet så är det bara 9-3SS/SC och 9-5 MY07- som kan finnas med AUX uttag. Alltså alla bilar med stora GM HUn och 9-3SS/SC. Min hade inget uttag från början men det var ingen större operation att få dit det... Men med så enkla bilar som ni har så kan man ju byta ut huvudenheten utan nå direkt större problem, och då kan man ju få vilka funktioner man vill.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640
    jo men vill köra med orginalstereo i.. Men på 9-5 så finns det en guid hur man löder in en utgång.Men 9-3 har ju ingen kasett spelare..

    //ANdreas

  16. #16
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    352
    Citat Ursprungligen postat av MatsL
    Den här tipsade jag just om i en annan tråd... Enklare kan det inte bli...

    http://www.itsajten.com/productview.asp ... 0eed&c=881
    Jo jag vet att man kan använda FM-sändare, men grejen är den att jag vill kunna stoppa i ett USB-minne (ej Mp3-spelare). men då är väl ny stereo enda vägen att gå verkar det som.

    Btw, Hur var det med slutstegsinstallation? hur ser adaptern ut och var finns den att köpa till vilket pris ungefär? //Seb
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    CD-växlaren i 9-5 kommunicerar med huvudenheten via bilens instrumentbuss (CAN). Den enda växlare som klarar detta är Saabs egen. Det finns ingen standard för CD-växlare, alla tillverkare gör på sitt sätt.

    Som Zapp skrev, man måste gifta CD-växlaren till bilen med hjälp av diagnostikdatorn TECH2. Om växlaren är beganad måste den dessutom skiljas från den gamla bilen. Månggifte accepteras inte.
    Ok det va som jag misstänkte synd.
    Men tackar så mycket för svaret.
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Marieholm, Skåne
    Inlägg
    98
    Citat Ursprungligen postat av 2,0T
    Kör själv med fm-sändare, men jag köpte min på teknikmagasinet o den har fjärr, usb OCH den sänder låttitel via RDS till radion. Funkar kanon

    //Micke

    Citat Ursprungligen postat av MatsL
    Den här tipsade jag just om i en annan tråd... Enklare kan det inte bli...

    http://www.itsajten.com/productview.asp ... 0eed&c=881
    iZound FM-sändare FMT-350 heter den jag köpte på teknikmagasinet. Den har usb-ingång o fjärr o sänder låt o artist via rds. Kanon tycker jag...

    //Micke
    Kör Saab 9-3 1,8t BioPower 2008 med eSID
    Har glidit fram i: Mazda 626 HT -80, 900 GL -80, 900 GLS -81, 900 Turbo -79, 900i -86, 900 LTT -90, 9000 2,3t -95, 900 2,0T -97, 9-5 2,3t Vector -03 Automat. E85 Steg1 från GDM Performance

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    25

    Re:

    iZound är jättebra. Finns diverse olika varianter att välja på från ca 150:- till runt 400:-. 3,5mm phono och USBport är närmast standard på alla... Uppsidan me iZound är att den, som Micke säger, skickar RDS till stereon. Det gör inte alla..

    iZiund har också en enkel knapptryckning för att flytta sig mellan mappar/skivor. Vissa andra lägger bara alla låtar i en lång rad efter varandra. Då är det svårare att hitta. Köp en i Zound... Den är bra... 250 pix... 8 gig pinne får Du på samma ställe för knappa 300:-

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230
    Hade samma huvudvärk som du förmodlingen nu också har.

    Istället för att pilla på saker så jävla mycket.
    Köp en dubbel din pioneer 80bt eller 50bt heter den jätte grym och kostar 2800kr på ebay.
    Bara att lossa och koppla.
    Dra 2 slutstegs lågnivå kablar ända till bagget, ifall du skall koppla fram system samt bas.

    Då slipper du den kassa orginal stereon och får en grym pioneer med bt audio stream och usb och trådlös tel som funkar BRA jämfört med alla handsfreen stereon. och så köper du extern usb minne med ca 16 gig för 500kr och allt är löst. LITA PÅ MIG GÖR DETTA istället för att få ut effekt som inte finns i din stereo bara waste of time och dålida resultat!

Liknande ämnen

  1. Original stereo OG9-3 M1
    Av matte_1979 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-26, 21:21
  2. Byta original stereo till beggad original?
    Av boje82 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-08-21, 23:03
  3. 9-5 original stereo
    Av gothe86 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 12:35
  4. AS2 original stereo
    Av sondell i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-03-21, 20:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •