Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Problem med givaren för säkerhetsbälte, passagerarstol

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70

    Problem med givaren för säkerhetsbälte, passagerarstol

    Nyss köpt bil min första bil
    SAAB 9-3 Aero -03 SS
    Den är så himla fin och snabb.

    Det är ju en begagnad bil så den har 2-3 småfel.
    Det störigaste felet på den är att givaren för passagerarsätet inte fungerar, dvs bilen tror att det sitter någon i passagerarsätet trots att det inte gör det. Vilket får bältespåminnaren att plinga loss ifall jag inte sätter i bältet.

    När jag tittade på undersidan av passagerarsätet så låg där en lös sladd, grönkontakt 2-3 kablar. Jag kopplade in den sladden i ett hål där den verkade passa men det har inte gjort någon skillnad. Ingen aningen om detta är en relevant sladd eller inte.

    Jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt detta felet. :/

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640
    det är kabeln till passageraravkänningen..men prova att koppla ur den så ska det sluta lysa.

    Lampan tänds bara om motståndet i kretsen understiger 45 ohm.

    Om du då kopplar ur kabeln så ska inte lampan tändas då moståndet blir oändligt.


    //Andreas

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av Saabturbo__
    det är kabeln till passageraravkänningen..men prova att koppla ur den så ska det sluta lysa.

    Lampan tänds bara om motståndet i kretsen understiger 45 ohm.

    Om du då kopplar ur kabeln så ska inte lampan tändas då moståndet blir oändligt.
    Skickar med en bild också..


    //Andreas
    Tack för tipset med bilden!

    Så här ser sladden ut:

    Enligt vad jag har kunnat bedöma så är det samma sladd som du visade på din bild. Eller har jag fel?

    Det hjälpte dock inte att koppla loss den. Jag kopplade in den från början för att jag trodde det skulle få slut på plingandet, vilket tyvärr inte skedde.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640
    det är den kabeln ja..

    Hmm men det måste vara stolsdynan som krånglar. Luska lite i elschemat så det är bara den som känner av att det sitter nån i stolen. Bälteslåset talar bara om att det är bältat inte att det sitter nån där.. om du ohm mäter över kontakten på stolssitten vad får du får ohm tal?

    Kolla färgen på kontakterna så att det verkligen är rätt kabel? Kablarna ska vara blå och svart.

    Kablarna från kontakstycket under stolen till själva kresten i stolen blir Blå pch svart.

    Prova att ohm mäta dessa.. Oändligt så är kresten av.

    Kollar just nu på elschemat och givarens signal går direkt till BCM. (body controll modul)
    Via I-bussen skickas infon till siden.

    Vid en närmare till liknad den kontakten du haft loss kabeln till bälteskontalten. Kablarna där är Blå och grön. Kolla färgerna på kablarna. Fungerar inte detta får du återkomma..

    Några fler problem du har med bilen läste jag.

    //Andreas

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av Saabturbo__
    det är den kabeln ja..

    Hmm men det måste vara stolsdynan som krånglar. Luska lite i elschemat så det är bara den som känner av att det sitter nån i stolen. Bälteslåset talar bara om att det är bältat inte att det sitter nån där.. om du ohm mäter över kontakten på stolssitten vad får du får ohm tal?

    Kolla färgen på kontakterna så att det verkligen är rätt kabel? Kablarna ska vara blå och svart.

    Kablarna från kontakstycket under stolen till själva kresten i stolen blir Blå pch svart.

    Prova att ohm mäta dessa.. Oändligt så är kresten av.

    Kollar just nu på elschemat och givarens signal går direkt till BCM. (body controll modul)
    Via I-bussen skickas infon till siden.

    Vid en närmare till liknad den kontakten du haft loss kabeln till bälteskontalten. Kablarna där är Blå och grön. Kolla färgerna på kablarna. Fungerar inte detta får du återkomma..

    Några fler problem du har med bilen läste jag.

    //Andreas
    Jag kollade upp färgerna på kontakten/sladden.

    Den gröna sladden har följande färger: röd/vit och grön/vit
    I den svarta kontakten så går den in i: lila/vit och gul/vit

    Jag har tyvärr inte tillgång till någon ohm mätare, ska se om jag kan komma över en till helgen.

    Jag tittade efter vilka andra kontakter som fanns under sätet. Jag hittade en annan svart med plats för åtta kablar, där fanns dock inte mer än 6 stycken sladdar i den, verkade inte göra någon skillnad den heller.

    Sen så fanns det en stor kontakt på golvet med 20+ kablar och flera mindre kontakter i den, gissar på att detta är "huvudanslutetningen" för stolen, när jag kopplade bort denna så slutade det att plinga, fast hela stolen var dock borta då....

    Dem andra felet är mer materialla: backspegel sprucken och emblem bortslitet(redan beställd)


    Tack igen för hjälpen!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640
    kollade elschemat igen nu och kablarna från BCM är Blå och Svart till det stora kontaktstycket som du pratade om. Däifrån är kablarna fortfarnade Blå och svart till kontaktstycket. Så leta efter kablar som är blå och svart. Kontakstycket sitter troligen på högersidan om du kollar bakifrån. På baksidan av sittdynan går det ut kablar följ dom och se vilken färg dom har.

    Följ detta, kan hända att du får vika upp lite av ryggen också för att se bra. sitter med sånna strejt band understolen..lossa dessa och se om du kan se vilka kablar som komer ut ur sittdynan

    //ANdreas

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av Saabturbo__
    kollade elschemat igen nu och kablarna från BCM är Blå och Svart till det stora kontaktstycket som du pratade om. Däifrån är kablarna fortfarnade Blå och svart till kontaktstycket. Så leta efter kablar som är blå och svart. Kontakstycket sitter troligen på högersidan om du kollar bakifrån. På baksidan av sittdynan går det ut kablar följ dom och se vilken färg dom har.

    Följ detta, kan hända att du får vika upp lite av ryggen också för att se bra. sitter med sånna strejt band understolen..lossa dessa och se om du kan se vilka kablar som komer ut ur sittdynan

    //ANdreas
    Har du möjligtvis någon detaljerad bild på "det stora kontaktstycket" och vilka av dessa anslutningar som går till vad? Inuti den stora kontakten så sitter där flera mindre kontakter, det vore bra om jag redan här kunde veta vilka sladdar det är.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640
    EN bild på kontaktstycket.

    //Andreas

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av Saabturbo__


    EN bild på kontaktstycket.

    //Andreas
    Vilka siffror har kabeln till passageraravkänningen?

    1 och 2 möjligtvis? Jag gissar på att BU/GY står för Blue/gray och BK/WH för black/white

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640
    Det är stift 26 och 27..

    Svart och blå

    //Andreas

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av Saabturbo__
    Det är stift 26 och 27..

    Svart och blå

    //Andreas
    Så här ser kontakten från stolen ut. Jag har pilotpaket med elstolar på passagerarsidan kan det vara därför som kontakten är annerlunda?

    Från vad jag kunde mäta fram så är det enbart gula kontakten som ger motstånd och motståndet gick upp när någon satte sig i sätet.

    Fast motståndet verkar vara oerhört ostabilt eller så är det min 99 krs kjellco mätare som är ostabil. När någon satt i sätet så låg motståndet på över 150 iallafall vilket är en bra bit över dem 45 som du angav. Ifall motståndet är "rätt" fram till kontakten betyder inte det att felet är någon annanstans?

    Så här ser kontakten på golvet ut:

    Den sitter dock lite små löst, är det meningen att den ska göra det?

    Så om jag nu plockar bort den gula kabel som kommer förmodligen passagerarkollen att sluta plinga, fast det bästa vore om jag kunde få igång funktionen igen Finns det något speciellt trick för att få isär den stora kontakten? Jag pillade på den lite nyss och det kändes som att det skulle kräva mycket våld att få i sär den....

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640
    dom sitter lite löst kontakarna..jag ska ut och bowla med frugan nu men imon kommer jag sätta mig och kolla igenom elschemat nogrant så ska vi se om vi inte kan lösa det..det mäste va om du kunde lägga till mig på msn om du har?

    Slangen__88@hotmail.com

    //Andreas

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av Saabturbo__
    Det måste va om du kunde lägga till mig på msn om du har?
    //Andreas
    För framtida sökare:

    Vi pratade vidare om detta. Så här kan man testa givaren:

    1) Koppla in den gröna sladden
    2) Lägga i nyckeln, slå på tändningen
    3) Koppla ur den gröna sladden.

    Släcks bältes kollen nu så betyder det att givaren är sönder och behöver bytas. För att göra bytet av givaren så måste sätet ut ur och bilen och klädseln av.

  14. #14
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Ändrat pga forumsregler.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Citat Ursprungligen postat av Outlaw84
    Prova att ohm mäta dessa.. Oändligt så är kresten av.
    Så tror jag inte det är utan sensorn har en resistans obelastad och en annan, lägre när den är belastad. Det handlar om ett tröskelvärde. Om jag minns rätt....

    Sensorn kan krångla lite på tidiga 9-3. Köper man en ny som reservdel är den kortare och mindre känslig.
    Fredrik J

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640
    jo jag kom på detta sen.

    Moderat som inte gillade bilderna så fick ta bort dom

    //Andreas

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Problem vid byte av säkerhetsbälte OG9-5
    Av Aschie i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-08-11, 23:20
  2. Passagerarstol og9-3 -03
    Av PerC i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-11-20, 14:27
  3. passagerarstol fastnat
    Av Zpophy i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-28, 11:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •