Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49

Ämne: När behövs värmebandage?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    957

    När behövs värmebandage?

    En jag känner visade sitt avgasystem till sin Subaru WRX STi och han hade lindat bandage runt en hel del. Hans system är trimmat rätt friskt (4 * mina hästar antar jag) så det är en annan klass på bil...

    ...men när är det dags att börja fundera på att linda in sitt system med detta band?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-02-15 klockan 21:18.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427

    Re: Värmebandage behövs när?

    Skit i trimgraden i sig, det som avgör i första hand är ju om det blir så varmt att det kan skada andra saker som ligger i närheten av avgasröret eller värma upp hela motorrummet onödigt mycket.

    Lindar man då så minskar man ju värmestrålningen från avgasröret.


    MVH Tony
    Senast redigerat av Moderator den 2023-02-15 klockan 21:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    155
    Passar på och låna tråden här då jag har exakt samma fråga.

    Lindar man då så minskar man ju värmestrålningen från avgasröret.
    Det låter väldigt bra, men det måste ju finnas något MEN inblandat. Har hört att det kan orsaka sprickor. Om jag sätter in Steg 1 i min 900 samtidigt som jag lindar grenröret, behöver jag oroa mig för sprickor? Hur långt lindar man? Bara grenröret eller kanske downpipen också?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 227
    Medlem#
    7499
    Att linda för steg1 verkar ju lite onödigt dock. Blir väl inte så varmt?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Sthlm/Kungsängen
    Inlägg
    467
    Det är aldrig fel att ha en kallare motorrum ?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-02-15 klockan 21:19. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    The Only Subtitute For Cubic Inches Is Technology.
    // 9³ Aero -02
    #6962

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    176
    Är ju värt att ha i åtanke att med lindade saker så kommer ju värmen innuti rören att kräva mer plats. Så det kanske inte är smart att göra på bilar med t.ex standardavgassytem. Eller är jag ute och cyklar nu?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    957

    Re: Värmebandage behövs när?

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Skit i trimgraden i sig, det som avgör i första hand är ju om det blir så varmt att det kan skada andra saker som ligger i närheten av avgasröret eller värma upp hela motorrummet onödigt mycket.
    Lite detta och Ramzon's kommentar jag hänger upp mig på.

    En bil, orginal, bör ju inte orsaka nån skada för att detaljerna blir varma = onödigt med bandage.
    Sätter jag bandage på ett orginalsystem och på detta sätt behöver "mer utrymme att forsla avgaser", ja...

    Tanken kommer av att jag vill laborera efter eget behag (och ekonomi) men om det rent av blir sämre av att linda en 2.0t som är mer eller mindre orginal, då kanske man bör tänka om.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    155
    Är ju värt att ha i åtanke att med lindade saker så kommer ju värmen innuti rören att kräva mer plats. Så det kanske inte är smart att göra på bilar med t.ex standardavgassytem. Eller är jag ute och cyklar nu?
    Vad ska man i sånna fall ha för min. dimension?
    Ingen som vet hur långt det lönar sig att linda? Att man lindar fram till turbon förstår jag, men sen är det väl onödigt? Jag menar, lindar man downpipen då kan man lika gärna linda hela systemet och det är ju kanske inte så bra..

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    575
    Bör kanske tänka på att lida avgasröret inebär att de drar till sig fukt på kvällar,nätter och tidigt på morronen de kan ju ge en risk för att det rostar fortare...el har ja fel?
    Se Allas Avundsjuka Blickar (på min) Turbo X

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    155
    Har hört att det är bara är ett problem om man kör korta sträckor då avgassystemet aldrig får sin fulla temperatur. För mig innebär det inga problem. Någon som vet något mer?

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798
    Kika på fabriksbyggda tävlingsbilar och originalbilar med lite högre effekter, hur ofta använder de lindade avgasrör? Jo, nästan aldrig!

    Värmeproblem som kan relateras till just avgassystem är i huvudsak värmestrålning, så man brukar helt enkelt lösa de flesta värmeproblem med värmereflekterande material placerade på rätt ställen.

    Genom att använda ex. temperaturindikerande "klisterlappar" så kan man övervaka temperaturen på kritiska ställen och anpassa kylning och skydd.

    Innan man ställer sig och isolerar grenrör och dylikt så bör man ta en rejäl funderare av hur detta inverkar på temperaturen i grenrör, turbo, lambdasonder, katalysatorer och liknande. Temperaturen under huven är ju inte det enda man påverkar om man säger så.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    155
    Innan man ställer sig och isolerar grenrör och dylikt så bör man ta en rejäl funderare av hur detta inverkar på temperaturen i grenrör, turbo, lambdasonder, katalysatorer och liknande. Temperaturen under huven är ju inte det enda man påverkar om man säger så.
    Det ju därför jag varit så skeptiskt inställd till det hela. Just pga vad som kan hända. Har o andra sidan hört många berätta bara positiva saker om bandaget, om hur mycket bättre spoolup de har och då blir man ju lite sugen. Att temperaturen under huven sjunker är ju alltid ett stort plus. Någon med lindat grenrör som kanske kan kommentera?

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    London, England
    Inlägg
    58
    Just imprezan har ju topp-monterad intercooler, och det blir riktigt varmt och gott under huven pa dem, sarskilt om man har en lite storre turbo som sitter precis under intercoolern ocksa.

    Jag har avgasbandage pa min impreza, fran grenroret fram till turbon, turbon har "turbo-jacket" och sen ar downpipen lindan fram tills att den ar ute ur motor-rummet.

    Jag vill atminstone halla turbon sa varm som mojligt, och intercoolern sa kall som mojligt, men det ar som sagt med topp-monterad IC. Vet inte om jag skulle orka bry mig pa min saab, dock, fast den ar iofs bara steg 1.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    155
    Hur är det med turbo-jackets? Finns det turbos man inte bör montera de på? Några som kanske inte klarar av värmen?

  15. #15
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 501
    Medlem#
    8163
    Ursäkta en nyfiken fråga, men har du verkligen så stora problem med värmen?? Jag åker Hirsch 305hk nu, har åkt 9k Aero, 9k turbo -88 resp 900 turbo 16v -87 tidigare och har aldrig upplevt att jag har haft problem med värmen...
    /Johan

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    957
    Alla frågor är väl nyfikna? Därför forumet finns till...

    Men riktad åt vem? För egen del gäller frågan handlar inte om värmen är ett problem i sig, utan om det är till för någon användning... Kanske rent av som skydd om man har 450hk+ i bilen. Har du testat att linda systemen på din bil och de tidiga bilarna? Hur vet man om att man inte har problem med värmen?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    155
    Ursäkta en nyfiken fråga, men har du verkligen så stora problem med värmen?? Jag åker Hirsch 305hk nu, har åkt 9k Aero, 9k turbo -88 resp 900 turbo 16v -87 tidigare och har aldrig upplevt att jag har haft problem med värmen...
    Inget jag direkt tänkt på, men skulle det ge bättre spoolup och minskad värme under huven så varför inte. Frågan är bara hur pass skadligt det är för såväl turbo som grenrör och downpipe. I mitt fall så sitter det en ny T25 och 2,5''.

  18. #18
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 501
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av JAM
    Alla frågor är väl nyfikna? Därför forumet finns till...

    Men riktad åt vem? För egen del gäller frågan handlar inte om värmen är ett problem i sig, utan om det är till för någon användning... Kanske rent av som skydd om man har 450hk+ i bilen. Har du testat att linda systemen på din bil och de tidiga bilarna? Hur vet man om att man inte har problem med värmen?
    Jag har aldrig sett symtom på att kablar eller slangar har blivit för varma (smälttendesner, färgändringar etc), båda de tändkassetter jag har bytt har gått ca 24k mil. Visst har vacuumslangar börjat torka ut efter 6-8år, men det tycker jag verkar ganska normalt samt att jag tror att både vinterväg med salt och oljedimmor som har funnits när ventilkåpspacknigen börjat bli dålig är väl så stora anledningar till att slangarna torkar ut som värmen. Anledningen till att jag frågar är att jag har och har haft bilar med samma eller mer effekt än ett vanligt steg1 och har som sagt inte upplevt några problem. Och eftersom mina bilar har varit original (nåja, Hirschen går ju under saabs garantiåtaganden iaf så är ju de designade för iaf tåla denna värme.
    /Johan

  19. #19
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 501
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av MartinP
    Ursäkta en nyfiken fråga, men har du verkligen så stora problem med värmen?? Jag åker Hirsch 305hk nu, har åkt 9k Aero, 9k turbo -88 resp 900 turbo 16v -87 tidigare och har aldrig upplevt att jag har haft problem med värmen...
    Inget jag direkt tänkt på, men skulle det ge bättre spoolup och minskad värme under huven så varför inte. Frågan är bara hur pass skadligt det är för såväl turbo som grenrör och downpipe. I mitt fall så sitter det en ny T25 och 2,5''.
    Men om grenröret är lindat så måste mer värme komma till turbon => turbon blir varmare => insugsluften som passerat turbon är varmare => luften tar större plats => mindre syre kan pressas in i motorn => mindre bränsle sprutas in => lägre effekt (om än marginellt). Jag skulle nog satsa mina pengar på bättre IC eller andra delar än lindning...

    Sedan förstår jag inte hur lindat grenrör skall generera snabbare spoolup, men jag vill gärna lära mig nya saker

    /Johan

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    957
    Nej, att det inte uppstår några problem, slitagemässigt, är nog precis så som du beskriver det inte mätbart vid orginal till steg 1 varianter. Jag är mer intresserad av när man behöver det, mer exakt varför just då och synpunkter runt detta vid det tillfället.

    Sen förstår jag synpunkterna ang varmare luft till turbo kanske borde ge motsatt effekt, men om fördelarna väger upp mer än nackdelarna? Är det så man tänker? Och är det 'om man gör så så måste man först göra si, och innan dess så måste man...'-trimträsk så att säga? Lindat system innebär att man gjort 40 modifieringar redan innan?

Liknande ämnen

  1. Ny chassisats behövs fort, 9-3og, hjälps behövs
    Av Haziza i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 17:21
  2. Värmebandage till avgas..
    Av Mr_Lööf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 11:55
  3. Linda katalysator med värmebandage?
    Av Patrik 226 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 20:43
  4. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-02-04, 15:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •