Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: saab 9000 startproblem?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231

    saab 9000 startproblem?

    Hejsan har fått en saab 9000 -89:a för en billig peng men har dock startproblem har redan uteslutit tändnings problem då alla stift har gnista osv.Dock så verkar det någe lurt med soppa tillförseln.
    Plockade ur pumpen ur tanken o pröva köra med ström direkt till den o då pumpa den på som bara den va jag tyckte men så fort vi satt i den i tanken så hördes det inget förrän hon fick direkt ström igen då gick pumpen men bilen starta ändå inte så polarn löft på soppa filtrets anslutning för att kolla om det kom fram soppa men inte.Så nu är min fråga vad kan vara fel är pumpen sliten?Eller finns det någon mer pump än den i tanken motorn är en 2,0 16v.Är så sugen på att få igång denna då det skall bli min vinter bil tänkte jag hoppas någon har en ide om vad det kan vara och varför får soppa pumpen ingen ström förräns man kopplar direkt från batteriet och enligt tidigare uppgifter skall relät till soppa pumpen vara bytt redan???

    Tacksam för svar mvh Björn
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    810
    Medlem#
    11844
    kabelbrott?? jordfel?? va det ett fungerande relä som sattes dit??

    startar bilen om du kör direkt ström på pumpen medans du kör på starten??
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231
    bilen startar ej om jag kör direkt ström på soppa pump. startmotor o allt går som det skall men hon verkar ej få soppa hon var ruggigt nära att starta när jag körde startgas men sen sa det stopp igen.Kanske är att pumpen har blivit för svag med åren
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    810
    Medlem#
    11844
    har du provat att lossa på nån slang framme vid motorn och sett om det kommer fram soppa när du kör pumpen?? tänkte ifall det blivit stopp på vägen eller nåt.

    Annars är det ju spridarna som inte öppnar, då är det lite klurigare.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231
    nu startar bilen med en soppa pump jag köpt från skroten men mer problem har dykt upp så fort jag gasar på så vill hon typ dö men vålds gasar man så håller hon sig jämn börjar kanske misstänka luftmasse mätaren eller liknande eller vad tror ni?
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    794
    Hej.

    Är det en turbo så kolla att alla slangar är hela, byt bränsle filter, se till o ha RÄTT stift i, o då menar jag dom som saab får fram på ditt reg nr, Lycka Till. mvh joakim.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231
    bränslefilter bytt utan resultat är inte en turbo motor bara 2,0 16v sugmotor dock skall jag kika så att rätt stift sitter i kollade bara att det fanns gnista o det gjorde de men bäst o kolla märket oxå
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 246
    Citat Ursprungligen postat av mr_saab95
    bilen startar ej om jag kör direkt ström på soppa pump. startmotor o allt går som det skall men hon verkar ej få soppa hon var ruggigt nära att starta när jag körde startgas men sen sa det stopp igen.Kanske är att pumpen har blivit för svag med åren
    Inte helt ovanligt att pumparna inte orkar längre.
    Finns billiga att tillgå på tex. biltema dock vet jag inte hur kvaliten är annars finns de hos de flesta
    bildelsfirmor tex. mekonemen.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231
    Soppa pumpen byttes även nu så byttes luftmängdmätare+soppafilter om det ej nämdes ovan redan bilen gick bra ett tag men nu är det strul igen.Nu startar bilen inte igen en kompis dök förbi o kolla läget då slog det gnistor om startmotorn och bilen vill nästan starta.Men varför slår det gnistor om startmotorn och ligger felet där nu att bilen bara inte vill starta?
    Hur kan man enklast demontera startmotorn?
    Är det någon som har en bild på vilka kablar som skall sitta där?
    Blev massa frågor som vanligt men tackar på förhand förhand för alla svar!

    Mvh Björn
    Saab 9-5 Aero SC 2005

Liknande ämnen

  1. Startproblem Saab 9000 2.0t -97
    Av Echonator i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-12-25, 22:38
  2. Startproblem Saab 9000
    Av Jörgen.S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-26, 02:14
  3. Saab 9000 CSE 2,3T med Startproblem
    Av rob_saab900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-18, 18:27
  4. saab 9000 2.3 ltt -97 startproblem
    Av iq_fiskmås i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 01:58
  5. ABS och startproblem saab 9000 CSE -94
    Av RockA i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-10, 08:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •