Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Kylvattenfråga...

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893

    Kylvattenfråga...

    Tjipp!

    Jag har ett litet (tror jag) problem. Min motor, B205L, drar liiite vatten när man kör. Några deciliter per hundra mil eller så. Tillräckligt för att man ska börja fundera på vad som inte står rätt till.

    Jag upptäckte felet efter en service på Saab. Påpekade detta för dem. Då sade de att det kan bli lite låg nivå efter sen man bytt kylvätska. Fullt förståeligt. De fyllde upp den och det gick ett par veckor. Sedan var det för lite vätska igen. SID varnar ju för detta.

    Jag påpekade det då ännu en gång och de fick provtrycka systemet. Inga fel hittades. Inga läckor. Teknikern nämnde i förbifarten att den bara gick på tre cylindrar en kort stund direkt efter provtryckningen, men då jag sabbat bränsleadapteringen på vägen till Saab antog jag att det var mitt fel. Vi fyllde upp igen och sedan har den varit ganska lugnt, men det förvinner fortfarande lite.

    Nu var jag precis ut till bilen. Den har inte varit använd på ca 6 timmar och den var kall (om jag känner på den med handen). Jag ser då hur nivån i expansionskärlet ligger under "KALL" och öppnar på locket. Det pyser till rätt bra när jag öppnar och sedan stiger nivån ungefär till det som det ska vara.

    Nu till frågorna: Ska det vara så här? Ska trycket ligga på hela tiden? Och vad kan man kolla för att utröna vad som är fel?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    60 visningar och ingen som vet... ?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Jag skulle nästan tippa på att toppen eller topp packningen håller på att ge med sig.
    Det som händer är att ena cylinder när arbets takten är presser in avgaser i kylvätskan som i sin tur måste evakueras någon stans och då är det locket på expansions kärlet som släpper ut de.
    Inga läckor utan det blir för högt tryck i systemet.
    Går inte att kolla med provtrycking av systemet.
    Luktar det lite bränt ur expansions kärlet efter de att du har varit ute och kört så lär det vara det problemet.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    715
    Det kan vara en slang som jävlas. min slang till min acc var lite sprucken syntes inte när man provtryckte och läcksökte

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Citat Ursprungligen postat av Hulken
    Det kan vara en slang som jävlas. min slang till min acc var lite sprucken syntes inte när man provtryckte och läcksökte
    ACC har inget med kylvattnet att göra vad jag vet.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    715
    hm varför går mina vattenslangar in i torpedväggen men hm jag har Ecc kom jag på nu det stog så i papprerna när jag köpte den. för jag ser ingen anledning att vattnet skulle in i torpedväggen och ut igen för när den slangen sprack så kom det bara kallluft

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Citat Ursprungligen postat av Hulken
    hm varför går mina vattenslangar in i torpedväggen men hm jag har Ecc kom jag på nu det stog så i papprerna när jag köpte den. för jag ser ingen anledning att vattnet skulle in i torpedväggen och ut igen för när den slangen sprack så kom det bara kallluft
    Alla bilar har ett värmepaket som får värmen från motorns kylvätska.
    ACC eller ECC (Volvos system) är ett helt oberoende system och är endast till för att hålla kupen i rätt inställd temperatur när det är varmt ute.

    Kylvätskan har 2 uppgifter.
    Kyla motorn och ge värme till kupen när det är kallt ute.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    196
    Spårvätska är en bra uppfining Har du någon kylar firma i din stad? dom har spårvätska garanterat.. först häller man i lite i kylsystemet sen får man köra kanske 50 mil, komma tillbaka o då tar dom fram en uv lampa som visar om du har läckage.. Annars om det inte är det, så är det nog toppen
    mvh Erik
    Åker Volvo V70 II D5-09
    Busbil Saab 9-5
    Finbil Volvo 164-71
    Livet är en Fest och du är välkommen

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Citat Ursprungligen postat av Lazer 9000 turbo
    Spårvätska är en bra uppfining Har du någon kylar firma i din stad? dom har spårvätska garanterat.. först häller man i lite i kylsystemet sen får man köra kanske 50 mil, komma tillbaka o då tar dom fram en uv lampa som visar om du har läckage.. Annars om det inte är det, så är det nog toppen
    mvh Erik
    Låter som ett mycket bra tipps.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av Lazer 9000 turbo
    Spårvätska är en bra uppfining Har du någon kylar firma i din stad? dom har spårvätska garanterat.. först häller man i lite i kylsystemet sen får man köra kanske 50 mil, komma tillbaka o då tar dom fram en uv lampa som visar om du har läckage.. Annars om det inte är det, så är det nog toppen
    mvh Erik
    Ja, det kanske kan vara nåt. Nu verkar det ju som den behåller trycket väldigt länge, så det vette gudarna om det kan ge nåt... Men tack för tipset!

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Jag skulle nästan tippa på att toppen eller topp packningen håller på att ge med sig.
    Det som händer är att ena cylinder när arbets takten är presser in avgaser i kylvätskan som i sin tur måste evakueras någon stans och då är det locket på expansions kärlet som släpper ut de.
    Inga läckor utan det blir för högt tryck i systemet.
    Går inte att kolla med provtrycking av systemet.
    Luktar det lite bränt ur expansions kärlet efter de att du har varit ute och kört så lär det vara det problemet.
    Nu har jag precis åkt 10 mil enkel och parkerat i ett par timmar. När jag startade bilen för att åka hem klagade den på för låg nivå. Jag tippade ca 3dl kylvätska (hade det med mig) och åkte 10 mil hem igen. Nu när jag kommit hem och öppnar locket går nivån upp till locket (!) på expansionskärlet. Precis helt fullt! Kan inte få i en halv deciliter till! Det luktar inte bränt. Kylvätskan verkar ha sin vanliga blå ton. Dock tyckte jag att det luktade lite lite grann bensin om den...? Vad i helsefyr kan det vara? Jag kan väl inte få in oförbränd bensin nånstans?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Nu har jag precis åkt 10 mil enkel och parkerat i ett par timmar. När jag startade bilen för att åka hem klagade den på för låg nivå. Jag tippade ca 3dl kylvätska (hade det med mig) och åkte 10 mil hem igen. Nu när jag kommit hem och öppnar locket går nivån upp till locket (!) på expansionskärlet. Precis helt fullt! Kan inte få i en halv deciliter till! Det luktar inte bränt. Kylvätskan verkar ha sin vanliga blå ton. Dock tyckte jag att det luktade lite lite grann bensin om den...? Vad i helsefyr kan det vara? Jag kan väl inte få in oförbränd bensin nånstans?
    Det kan vara så att när bränsle luft blandningen ska komprimeras innan den andtänds så presas lite av detta in i kylsystemet.
    Det är enda förklaringen jag har till ditt fenomen och i och med att det är tryck så försvinner vätskan undan även om den är kall.
    Jobbigt när det är så men det verkar inte läcka utan komma in mer luft i systemet.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  12. #12
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Kylvätskan är trycksatt när motorn är igång. Detta höjer kokpukten. När du öppnar locket direkt efter att motorn stannat så släpper du på trycket, och vätskan stiger. Troligtvis börjar även vätskan koka på vissa ställen då trycket släpper, vilket puttar på vätskan ännu mera.

    Har dock ingen aning om varför du förlorar kylvätska. Men åk till någon verkstad och mät om du har avgaser i expantionskärlet = toppackning.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Jag kommer nu göra följande:

    Jag efterdrar toppen enligt FAQ:n. Om jag hittar nån kylfirma tippar jag i spårvätska. Om felet kvarstår lämnar jag in bilen för packingsbyte... *suck*

    Trodde jag hade haft nog med problem... *dubbelsuck*

    Tack för alla tips!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •