Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: CE lyser efter 3" montering...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    54

    CE lyser efter 3" montering...

    ja montera 3" med sportkat på min ss aero -05 och det gick bra!! men efter ett tag när ja hade kört o stängt av bilen och sedan starta den igen så lös motorlampan... Måste man ha en annan programvara?? ska iofs köpa steg 3 om en vecka typ!! men bara tänkte för på min og 9-3 aero gick det fin fint o köra med orginalprogramvara!!!!


    Mycket tacksam för svar....

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    681
    Det är nog Kat-diagnosen som tänt motorlampan för dig. Styrboxen tror inte att katalysatorn fungerar som den ska då egenskaperna inte matchar original kat. Denna diagnosfunktion kan man göra inaktiv i programmet så det är bara att peta i trimsteget
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  3. #3
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 236
    Hedis nämner en av orsakerna till detta i denna tråden:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=231839

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    54
    Jag montera ju 3" med sportkat innan ja chippa den.... så ce lampan tändes.. men dagen efter så köpte ja bsr steg3 och radera felkoder med ppcboxen!! men lampan tändes efter ca 40min körning!!

    Måste man åka o radera på saab med tech2??? eller va tror ni??

    Mycket tacksam för svar!!!!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    681
    Räcker med att lyfta batteripolen några sekunder. Men du kommer säkert få CE tillbaka så det hjälper ju bara för stunden. Be dem ändra catdiagnosen så den är lite mindre kinkig, alt sätt den ur funktion helt.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    54
    lampan slockna direkt när ja radera med ppcboxen som sagt men när man kör så tänds den inte bara när man stannar på tomgång!!! det var de ja tänte om saabs tech2 kanske raderar bort felkoderna eftersom lampan tändes innan ja chippa den.....

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 653
    Katalysatordiagnosen körs först när driftstemp uppnåtts och motorn får gå ner på tomgång en liten stund. (tex. lite längre väntan vi ett rödljus)

    Kan man bara radera och inte läsa felkoder med PPCn?
    Eller menar du att dom försvinner när du gör en mjukvarunerladdning?

    En radering med Tech2 kommer inte ändra på något. (möjligtvis att du får reda på vad det är felkod)
    Man lär så länge man lever.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    54
    ja de går bara radera inte se vad det är för felkod med ppc:n... får kolla med saab o se vad det är!! men bilen går hur bra som helst även om lampan tänds!!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    54
    har varit på saab och felkoden var "katalysatorn".... men det borde väl bsr veta att dom justerar de i deras programvara..... nu är den släckt men ska ut o prova lite mer i kväll

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    681
    Visserligen lär inte BSR's kundservice vara den bästa men detta är ju en sak som dom måste hjälpa dig med. Inte ska du behöva stå för felsökning på saab. Man kan enkelt göra en fuling och ställa parametrar så ECU'n aldrig testar katten men då fungerar det förstås inte om du verkligen får fel på katten heller
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 653
    Är mjukvaran framtagen för 3" med racekatalysator?
    Man lär så länge man lever.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    54
    mjukvaran är till 3" med sportkat..... idag har jag haft borta bakre lambdan och kontrollerat kablarna= ok.... men lampan tänds iaf
    Har kollat avgasvärden och allt och dom var med ok!!

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    550
    Jag har ju varit med om att en del mindre kuniga mekaniker monterat bägge lamdorna före katt för att det var "enklare".Har du kollat så att lamda1 sitter före katt och att lamda2 sitter EFTER katten?

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    54
    nej självklart sitter en innan katten o en efter....

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    423
    På min og93 Aero -01 så började också CE lampan att lysa. Det visade sig att jag hade lite luftläck vid katten och då drog han tjuvluft den vägen och då stämde inte värdena och lampan tändes. Tätade läckaget och vips så fungerade allt normalt. Kanske samma fel på din?
    Hissa upp bilen, starta och känn om det blåser runt rör anslutningarna.

    Mvh Nicke
    OG93 Aero -01

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    54
    har kollat det med.... och nu är de helsvetsat efter katten med för att det ska vara 100% tätt!! för jag var lite inne på det med...
    tycker inte de kan vara nåt annat en programvaran snart....

    Är det nån som kör med 3" helsystem på sin ss?? isf va har ni för chip???

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    575
    prova att dra bort - kabel från batteriet i ca 2 timmar o se vad som händer...kan vara så att den behöver ställa om sig
    Se Allas Avundsjuka Blickar (på min) Turbo X

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 653
    Att lossa batteripolen i 2timmar fixar inget. Han har redan provat att radera felkoden flertalet gånger med samma resultat, när katdiagnosen körs så tänds CE.

    Kör som sagt med 100cells racekat. Mjukvaran kommer från Trollspeed.

    Att löda kablarna till en lambdasond är "förbjudet" då sonden tar referensluft via plasthöljet runt kardelerna till sonden.
    Så med viss otur så har du tätat så det inte kan vandra syre i höljet och så är sonden "död".
    Man lär så länge man lever.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    54
    har lött kablarna och en tagit krympslang en och en och sen har jag en exakt likadan lambdakabel med lika hölje som orginal... så ja tycker inte de ska vara nåt men kanske... men då tycker jag att de skulle vara felkod på sonden med eller??? för det var bara på katten när jag läste av den!!

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 653
    Tätar luftledningsförmågan gör du med största sannolikhet med flussmedlet som finns i lödtennet.

    Det är inte omöjligt att den triggar felkod på katten, men borde rimligtvis sätta felkoden på sonden.
    Man lär så länge man lever.

Liknande ämnen

  1. Airbaglampa lyser efter montering av bilbarnstol
    Av Arne Banan i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-26, 22:08
  2. Check Engine lyser efter byte till 3" downpipe
    Av Semb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-09-25, 22:15
  3. "Antilock"-lampan lyser efter drivknutsbyte
    Av putte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-11-01, 20:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •