Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: 9-3 Vector Active 2.0 Biopower Funderingar

  1. #1

    9-3 Vector Active 2.0 Biopower Funderingar

    Hej hopp, första inlägget här och jag hoppas att jag blir emottagen med öppna armar

    Skulle vilja ha lite svar på mina frågor nu när jag går i nybilstankar.
    Jag är ruskigt sugen på att skaffa en 9-3 Vector active med Biopower 2.0:an, sportsedan, Saab har alltid lockat mig och dom är ju så attans snygga !

    Har tittat runt och sökt en del här på forumet, läst recesioner i tidningar etc. för att samla på mig information om denna, till synes, trevliga kärra. Jag har dock inte fått möjlighet att provköra än men jag ska i dagarna ta mig tid till att göra så.

    Jag ligger och pendlar ca 11 mil på motorväg/dag och undrar hur den faktiska bränsleförbrukningen ligger, jag litar inte på de siffror som man hittar på Saabs sida och hos återförsäljare

    I dagsläget kör jag en Fiesta ST150 och den slukar i runda slängar 1 liter/mil, ibland mer. En förbaskat trevlig bil att köra, rapp och precis men absolut ingen bil för motorvägskörning.....också är det en Ford med kvalitetskänsla därefter.

    Som sagt så är jag intresserad av information om bränsleförbrukningen bensin resp. etanol, tankar kring komfort och kvalitetskänsla, är det en bra familjebil eller måste det till en kombi vid tillökning i familjen. Vilka småsjukdomar brukar dyka upp på denna modellen eller det kanske rentav inte finns några !?

    Hoppas någon kan svara på mina små frågor på ett tillfredställande sätt !
    Tack på förhand.

    Mvh
    Petter, Malmö

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939

    Re: 9-3 Vector Active 2.0 Biopower Funderingar

    Hej och välkommen, jag flyttar tråden till forumdelen som handlar om bland annat köpråd ...
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  3. #3

    Re: 9-3 Vector Active 2.0 Biopower Funderingar

    Citat Ursprungligen postat av root
    Hej och välkommen, jag flyttar tråden till forumdelen som handlar om bland annat köpråd ...

    Tackar för mottagandet och hjälpen, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    533
    Medlem#
    4354
    Tjenare!

    Som du skriver är sedanen en grymt snygg bil. Bilen är rolig att köra med ett härligt chassie och komforten är bra. På "mindre" turer, typ dina pendlingar är komforten kanon. Om man jämför med 9-5 är dock komforten i denna några snäpp bättre i mitt tycke och detta tar ut sin rätt på långa resor.

    Med tanke på utrymmena; var på två semestrar med familjen nu i sommar med vår 9-3 sedan. En tur till Stockholm (tot ca 150 mil) och en till Öland (ca 80 mil). Vi är fem personer i familjen och har två av barnen i bakåtvända barnstolar sidan om varandra i baksätet. Lastade sulky med åkbräda + packning, men då var det fullt ;-)

    Hade en 9-5 biopower tidigare som snittade runt 1,1 l/mil med etanol. 9-3'an går att köra ännu billigare. På långresor snittar vår v6'a runt 0,75. Vid min jobbpendling på ca 10 mil t&r snittar den ca 0,85-0,9. 2 liters motorn borde gå att köra betydligt snålare.

    Lycka till!

    Mvh
    //Henrik
    Roligaste bil: 9-3 SportSedan - V6 Aero Hirsch - 2007 http://www.garaget.org/?car=87430 Åker numera: Skoda Enyaq iV80. Fick tyvärr aldrig den 9-5 SportCombi Vector jag beställt då Saab gick i konkurs...

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Har bara kört min 2 mån/800 mil men är mkt nöjd hittills. Går utmärkt att köra den på runt litern på E85 på långkörning.

    Mvh
    kK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Motorvägskörning gissar jag att du landar på mellan 1.15 och 1.2 liter/mil med E85 och den bil du specat. Accepterar du att aldrig bli omkörd så lär inte bränslet räcka...
    Bilen räcker inte till för bakåtvända bilbarnstolar i baksäte enligt min uppfattning. Baby och framåtvända kombi och bältesstolar är ok.
    Last utrymme också ok.
    9-3 2.0t BioPower -08
    9-5 2.0t BioPower -05

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Hej!

    Det är lätt att få upp förbrukningen över 1,2 liter/mil, inte lika lätt att få ner den till runt litern, det är min erfarenhet. Jag har kört vår bil ToR Lerum (strax utanför Göteborg) - Smögen, en resa på drygt 30 mil med hela familjen i bilen (två vuxna, två barn i varsin bakåtvänd stol) och proppfullt bagage och då lyckats få ner snittet till 1,06 liter/mil men då får man inte ha bråttom...

    När jag körde till Knutan i våras (två vuxna och ett barn) i värsta ovädret snittade jag 1,35 liter/mil...

    P.S. Tjusigt namn du har, förresten! D.S.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Citat Ursprungligen postat av karlmagnus
    Bilen räcker inte till för bakåtvända bilbarnstolar i baksäte enligt min uppfattning.
    Nej, egentligen inte men vi har hittat en stol som funkar för vår store grabb (tre år), han får dock inte riktigt plats med benen - han kan inte sträcka ut dem - men det fick han inte i sin gamla stol i framsätet på 9-5:an vi hade innan heller, åtminstone inte om man vill kunna ha passagerare på platsen bakom också.

    Att ha två bakåtvända bilbarnstolar tror jag blir trångt oavsett vilken bil man väljer?

  9. #9
    Tackar för alla bra svar, har verkligen hjälpt mig !
    Har tittat runt en del på bla Mondeo titanium och Mazda 6 sport men de bilarna ligger inte riktigt inom ramarna för bränsleekonomin jag siktar på. Men saken är den att jag kan få väldigt bra deal på Mondeo och/eller Mazda samt bra inbyte för min ST150 !
    Å andra sidan så är Saaben snyggare, bättre kvalitet och har den motor som passar mina behov.
    Blir inget svårt val det här

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    62
    Vi snittar strax under litern på etanol vid motrovägskörning, vid körning fram och tillbaka till jobbet ca 1 mil ligger jag på 1,1-1,2.

    Bakåtvänd barnstol är inga problem om du väljer rätt stol.
    Vi har en recaro stol som använder isofix fästena i bilen.
    Våran dotter har gott om plats för benen och en vuxen kan sitta i stolen framför utan problem.
    Saab 9-3X -10
    KTM 250 EXC-F -10

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    När det gäller förbrukningen upplevde i alla fall jag att den sjönk något efter trimmet. Visserligen hade jag bara kört drygt 150 mil när den fick nya mjukvaran, men ändå.

    Hittills tror jag att jag har snittat runt 1,1-1,15 totalt vilket känns väldigt bra. I lite halvsnabbt motorvägstempo (ca. 135-140 km/h) drar den 1,2-1,25 ungefär. Hårdkörning kan man få upp den i 1,5 ungefär men inte så våldsamt mycket mer heller.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. Funderingar efter provkörning 9-5 08:a 2.0t BioPower
    Av jens12 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-06-08, 23:53
  2. Fjädrar 9-3 Aero och Vector -06 (Active?)
    Av Josk i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-26, 22:20
  3. Vector- Active-paket till 9-5?
    Av Alexstahl i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-17, 10:36
  4. 95 Vector funderingar.
    Av Emil Wessman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-23, 23:16
  5. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 14:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •