Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 139

Ämne: Saab 99T16

  1. #41
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    238

    Re: Saab 99 T16 FTT "Lite småfix inför" 090103

    Idag har man satt lillebrorsan i arbete, han fick ge sig ikast med mina bromsok, placerade honom vid blästerskåpet. fast måste väl erkänna att jag gjorde de mesta arbetet själv... bakaxeln ska iväg på blästring med. Sen blir det lite färg på den och tillhörande länkage innan den ska tillbaka på sin rätta plats.

  2. #42
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732

    Re: Saab 99 T16 FTT "Lite småfix inför" 090103

    När man skall byta packboxar, tätningar, och den inre medbringaren i sig; är det så att säga bar rakt fram, eller är det något speciellt man skall tänka på eller göra på speciellt sätt?

    Var kan man få tag på nya packboxar (med lager), o-ringar och medbringare någonstans?

  3. #43
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    238

    Re: Saab 99 T16 FTT "Lite småfix inför" 090103

    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    När man skall byta packboxar, tätningar, och den inre medbringaren i sig; är det så att säga bar rakt fram, eller är det något speciellt man skall tänka på eller göra på speciellt sätt?

    Var kan man få tag på nya packboxar (med lager), o-ringar och medbringare någonstans?
    Vad menar du med bara rakt fram?

    Jag beställde via Speedparts, gäller å ta det försiktigt med lagret när du ska pressa tillbaka medbringaren så att du inte pressar på fel ställe, bäste vore om du hade en hydralpress till hjälp. Vill du ha lite bilder från min verkstadshandbok?

  4. #44
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732

    Re: Saab 99 T16 FTT "Lite småfix inför" 090103

    "rakt fram" = det är lätt att förstå hur man skall göra utan att ha instruktioner framför sig.

    Skicka gärna lite bilder ur verkstadshandboken till [email:1vlnl0eq]rallyelwood@gmail.com[/email:1vlnl0eq]

  5. #45
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    238

    Re: Saab 99 T16 FTT "Lite småfix inför" 090103

    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    "rakt fram" = det är lätt att förstå hur man skall göra utan att ha instruktioner framför sig.

    Skicka gärna lite bilder ur verkstadshandboken till [email:1gfp7l43]rallyelwood@gmail.com[/email:1gfp7l43]
    Jo det mesta ger ju sig bara man tänker efter en stund, men skickar bilder nu så att du har lite att gå efter

  6. #46
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    238

    Re: Saab 99 T16 FTT "svarva" 090107

    Vart en stund vid svarven ikväll, fräste ner remskivan som sitter på veven. stod en stund å klia mig i skallen å måttade lite med motorfästena på motorn och i motorrummet, men tror att jag fick av så pass mycket som behövs. Kunde spara två skåror så det blir två remmar på vattenpump, generator och veven.

  7. #47
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    238

    Re: Saab 99 T16 FTT "svarva" 090107

    inte blivit så mycke gjort på 99an på sista tiden, införskaffade mig en Audi S2 -96 i januari å riktade en hel del energi på den. men nu har det hänt lite saker på Saaben så den är absolut inte bortglömd hissade i motorn i onsdags, vevremskivan tog i torpedväggen, så jag fick masera en del med handklubban å tejpa på bra med eltejp på men inte slog loss färgen, det vart väldigt bra faktist. så nu sitter den på plats, ska börja plocka över APCsystemet med snart.

  8. #48
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    238
    Efter några års stiltje så har jag tagit upp mitt 99 T16 projekt. Känner att det är en ganska tidlös skapelse, känns som att dom är lika aktuella nu som då.
    Det är ca 8år sen då jag började projektet, och hann komma en bra bit på väg innan den fick ligga i träda ett tag.
    För ca 2månader sen tog jag upp projektet igen och avvarar någon kväll i veckan sen dess. Då man har barn och jobb så hinner man inte så mycket tydligen haha. Den är nu provkörd med gott resultat. Så håller på att förser den med alla specifikationer som jag vill ha med då den ska reg.besiktigas och även bearbetas alla provisoriska lösningar. Kommer att fylla på med lite bilder inom en framtid.

    4 användare gillar detta inlägg



  9. #49
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 682
    Medlem#
    7660
    Härligt att höra, minns att det var ett project som var intressant redan när du började! Kul att den är provkörd, det gör gott för motiviationen

    Ser fram emot fortsättningen!

    1 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  10. #50
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    238
    Idag vart det lite skruva i vårsolen. Det vart att man fick ställa upp garageporten så hade man perfekt arbetsbelysning.

    Dagens mission var att bygga om vattenreturen på turbon. Från en provisorisk lösning till en mer permanent.


    Detta är en ganska bra lösning när man ska tjuva in sig i en befintlig slang.



    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    2 användare gillar detta inlägg



  11. #51
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    238
    Nu har jag gjort de modifikationer som behövs på kylsystemet. Nu är det fina böjar och ser ut att hålla tätt. Beställde även en kylarfläkt igår, så det kommer eventuellt på plats under veckan.
    Sen ska den upp på liften igen och där ska jag slutföra infästningarna på den främre krängningshämmaren.






    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #52
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    238
    Kylarfläkt på plats.
    Sen byggde jag ihop lite siliconslangar till luftfilter. Kört lite orenad luft fram tills idag, bara nätet på LMM som silat bort de grövsta... men å andra sidan så har jag inte framfört den efter väg ordentligt heller, så något damm kan man inte säga att den har sugit i sig.




    Beställde hem en kombinerad soppapump och filterfäste här i slutet av veckan. Så den lär anlända i början på nästa. Då är det lite mek med att få ihop de systemet. Sen ska det inte vara så mycket kvar. Hoppet om att få den reggad i år lever


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #53
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    238
    Lite skydd på pluskabeln till starten i motorrummet, och krympis på kabelskon.




    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  14. #54
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    238

    Saab 99 T16 Taklucka

    Då har man varit ute å slagit ihjäl några timmar i garaget igen. På agendan stod det att 4st drivaxlar skulle förenas till ett gemensamt par.
    Och som många redan vet och vad även jag fick bekräftat så är 90:ins axlar kortare än 900:ans. Och när jag även har lagt ner tiden på att demonterat ner dom så vore den kriminellt att inte dokumentera med lite bilder.


    Senast redigerat av _Tegel_ den 2017-06-20 klockan 22:50.

  15. #55
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Nice!
    Gött med konkret info, tummen upp!

    Men, det är fortfarande samma splinesdelning va, så att inre och yttre knutar passar mellan axlarna åt båda håll?
    //
    Andreas

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  16. #56
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 682
    Medlem#
    7660
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Nice!
    Gött med konkret info, tummen upp!

    Men, det är fortfarande samma splinesdelning va, så att inre och yttre knutar passar mellan axlarna åt båda håll?
    //
    Andreas
    Yes, om axlarna är från årsm. 86.5-87 så passar även de stora inre medbringarna. Yttre splines tror jag är samma oavsett årsmodell (knuten tom. 87 passar iallafall i navet fr.om 88-).

    1 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  17. #57
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    har kompletta 84 axlar på min ...eh.. 84a.

    men med nya bultmönstret och nav

    yttre damaskerna skilljer.

  18. #58
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    238


    Nu är dom förenade till ett par. 900ans knutar och 3pod. Och 90is axlar.
    Se om jag får möjlighet att skjuta in dom på plats under morgondagen.

  19. #59
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    238
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    har kompletta 84 axlar på min ...eh.. 84a.

    men med nya bultmönstret och nav

    yttre damaskerna skilljer.
    Men då sitter dom på en 900a och inte på en 99a va?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  20. #60
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Citat Ursprungligen postat av _Tegel_ Visa inlägg
    Men då sitter dom på en 900a och inte på en 99a va?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    korrekt, men 99ans yttre drivknutar är väll samma som 900ans from typ 70 nått?

    det jag menade är att det är drivaxeln (pga inre tripoden) och yttre damasken som skiljer mellan nya och gamla bultmönstret.

    många missar det med damasken.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Små "sprekker" i svinghul. Svarva bort?
    Av Talker i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 23:56
  2. Saab 9-3 Arc Cab -04 "Low & Slow" "SÅLD"
    Av pumpe3 i forum Projekt
    Svar: 167
    Senaste inlägg: 2010-11-05, 19:46
  3. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •