Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hel/halvljus som försvann NG900 -97

  1. #1

    Hel/halvljus som försvann NG900 -97

    Någon som har någon ide vad mitt problem med ljuset som försvann kan bero på??
    Igår så slutade mitt ljus fungera normalt

    Felet yttrar sig som följande: Jag har reducerad halvljus på avstängt läge (Vänster) och har fungerande P-ljus. Men varken helljus eller halvljus fungerar på högra läget. Det blir bara svart..
    Jag kan inte låsa helljuset på något läge, men får helljus när jag håller inne spaken..
    Samtidigt så försvinner instrumentbelysningen på på-läget (höger) Stereon fungerar högst osäkert och bara på P-läget och ibland på V-läget. Men när jag byter ljusläge på omkopplaren så dör stereon

    Vi har mätt fram att det inte finns spänning fram, till säkringen för ljuset som sitter i säkringsboxen i motorummet. Annars fanns det spänning på de ställerna som vi förväntade oss. (hade inget elschema när vi felsökte)

  2. #2
    Ingen som har några tips att ge?? För jag har fått små tips om att ljusomkopplaren skulle kunna orsaka problemet. Någon som tror samma sak?

  3. #3
    Det var ljusomkopplaren på instrumentbrädan som var trasig. Numera funkar akllt bra igen

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    2

    Re: Hel/halvljus som försvann Saab 900 2.3 -97

    Har EXAKT samma symtom på min saab 900.

    Har halvljus på vänster läge och har fungerande P-ljus. Men varken helljus eller halvljus fungerar på högra läget. Det blir bara svart..
    Jag kan inte låsa helljuset på något läge, men får helljus när jag håller inne spaken... även stereon har samma symtom som för dig.

    Har tagit bort ljusomkopplaren från instrumentbrädan. Hur ska denna funka egentligen?

    Har 6 stift som sitter i en typ av halvcirkel, och sen 2 stift i mitten. Stiften på halvcirkeln är numrerade 1-6 motsols (om man tittar på omkopplarens baksida) med 1 högst upp. Har mätt mellan vilka stift jag har kontakt.

    Vänster Läge:Kontakt mellan 2-6 samt 2-5
    Mitt (parkering): Kontakt mellan 3-6
    Höger Läge: Kontakt mellan 1-6 samt 1-4

    Ska det vara så? Verkar iaf ganska logiskt.

    Funderar även vilka av de inkommande kablarna som ska ha 12V. Mätte vid något tillfälle 12V på de kablar som kopplas till stift 1, 2, och 3. Men en gång saknades matningen till stift 1. Funderar på om detta är problemet. Vartifrån kommer dennaa kabel? Och resten av kablarna också för den delen.

    Lite svårt att felsöka utan elshema. Ingen som har ett till saab ng900?
    Johanna - Saab 900 SE 2.0 Turbo -98

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Hel/halvljus som försvann Saab 900 2.3 -97

    Citat Ursprungligen postat av Jobro
    Lite svårt att felsöka utan elshema. Ingen som har ett till saab ng900?
    Välkommen hit och håll tillgodo: http://autolib.diakom.ru/CAR/Saab/19...NG%20DIAGRAMS/

    närmare bestämt detta: http://autolib.diakom.ru/CAR/Saab/19...RAMS/13704.pdf

    Det du skall titta närmare är nog det som sitter i reläboxen och är benämnt "Lamp Control" som jag tolkar din felbeskrivning, det som på kretsschemat kallas "FILAMENT MONITOR".
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    2

    Re: Hel/halvljus som försvann Saab 900 2.3 -97

    Tack för länken till elschemat! Underlättar en hel del

    Har kommit fram till att det inte är något fel på "Lamp Control". Öppnade den för säkerhets skull och kollade lödningarna. Tydligen har en tidigare ägare redan varit där och förstärkt lödningarna.

    Problemet är att jag inte har någon matning från tändningslåset in på 1 (X) på ljusomkopplaren. Enligt http://autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1997/ ... /13716.pdf går denna matning även till säkring 9 och 11 till vänster om ratten. Säkring 11 går till stereon. Har inte heller någon matning till dessa säkringar (vilket förklarar varför stereon inte funkar). Däremot har jag kontakt mellan dessa säkringar samt säkringarna och matningen till ljusomkopplaren.

    Problemet nu är att jag försöker hitta vart den rödgröna kabeln från tändningslåset delar upp sig i tre kablar. Vill mäta om jag har spänning där. Har rivit ner halva interiören men utan resultat. Ett annat prblem är att jag inte kommer åt själva kontakten på tändningslåset. Denna sitter under ett metallhölje. Nån som vet hur man kommer åt denna utan att förstöra tändningslåset?
    Johanna - Saab 900 SE 2.0 Turbo -98

Liknande ämnen

  1. Min blinkers försvann...
    Av Goofy i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 17:59
  2. När försvann EGR på og900?
    Av 900 Power i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 19:36
  3. Basen försvann!!
    Av lampann i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 13:38
  4. snabbfråga, vad e det för halvljus lampor i ng900
    Av Robin85 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 13:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •