Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Bromsljussäkringen går hela tiden.

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Bromsljussäkringen går hela tiden.

    Startade äntligen upp kärran idag efter topplockspackningsbytet och allt fungerar ganska bra, förutom bromsljuset.
    Den visar på instrumentpanelen att det är trasigt, det lyser inte bak och säkringen går så fort man sätter i en ny. Kan det vara den där pedalkontakten som folk skriver om i andra trådar ? Jag menar, även om särkingen går ?

    9000 CSE -93 är det som gäller.
    Mvh Timmy

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Det är bara att sätta igång och felsöka med en ohmmeter så hittar du snart felet. Har du dragkrok skulle jag börja felsöka i dessa kablar!

    Per L

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Ingen dragkrok. Men ohmmeter har jag.
    Tänkte riva instrumentpanelen för att byta till originala, ska man börja mäta där bak vid säkringarna nånstans eller bak vid lampan ? Eller pedalkontakten mån tro ?
    Mvh Timmy

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Börja att mäta där du nyligen har varit och grejat. Kan ju ha kommit någon kabel i kläm när du hållit på.

    Fortsätt sedan där det är enklast att komma åt.
    Lär väl vara vid bakljusen och vid bromsljuskontakten.

    Enligt Haynes (SAAB 9000 1985-98) så ser det ut så här på en 9000. Har du den inte så finns den att hämta på nätet.
    - från säkringen till bromsljuskontakten går det en röd kabel
    - från bromsljuskontakten till glödtrådsvakten går det en vit kabel. Det går också en vit kabel till APC styrenheten
    - från glödtrådsvakten till bromsljusen går en röd kabel till ena bakljuset och en röd/vit kabel till andra bakljuset. Jag hittar dock inget om det tredje bromsljuset! Konstigt!

    Hittar du de röda och röd/vita kablarna vid glödtrådsvaketen så kan du koppla bort en åt gången för att se om det är kortis till höger eller vänster bakljus. Eller om det fortfarande är kortis när båda kablarna är borttagna så har du kortisen någonstans mellan säkringen och glödtrådsvakten.

    Per L

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Långsökt men på sambons ng900 var det backljuskontakten i växellådan som var kortslutning i,nu har du visserligen en 9000.... Men men .
    /M
    Akta skinnet!

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Enligt Haynes har bromsljuset en egen säkring så det är i så fall knappast backljuset det är fel på.

    Och skulle det finnas fler förbrukare på en säkring så är det ju enkelt att kolla vart man har felet:
    - går säkringen när man bromsar är det fel i bromsljuskretsen
    - går säkringen när man lägger i backen är det backljuset det är fel på

    Använder man bara vanlig enkel ferlsökningsmetodik så är faktiskt bilars elsystem inte så väldigt svårta att felsöka i.
    Personligen är jag dock inte så mycket hemma på elektronik så hamnar jag bland trasistorer och integrerade kretsar så är det kört för mig.

    Ett kopplingsschema är dock i allmänhet en nödvändighet. Och ju nyare bil man har desto mer detaljerad behöver beskrivningen vara (tex behövs ofta en komponentlägesförteckning och bilder på hur komponenter ser ut).

    Så tex räcker det med en A4-sida och en A3-sida för att beskriva hela elsystemet till min gamla BMW 3.0S från -72.
    När jag köpte elscheman till en BMW M5 -95 fick jag nästan 2 fulla A4-pärmar med papper.

    Per L

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Om säkringen går så snart du sätter dit den dvs innan du ens påverkar bromspedalen är det väl trolig att felet ligger på vägen dit eller i själva kontakten?
    Som sagt är det en egen säkring bara för bromsljuset som desssutom är +12V hela tiden oavsett tändningsläget.

    Några kretsscheman som kanske kan vara till hjälp:
    http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saa...RAMS/13751.pdf

    http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saa...RAMS/13752.pdf

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Larmet går hela tiden 9-5
    Av Angelica89 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-10-17, 16:40
  2. Går en ac kompressor hela tiden?
    Av Stranna i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 10:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •