Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Anslutning CAN, P-buss & I-buss

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Anslutning CAN, P-buss & I-buss

    Hur ska man gå till väga om man vill ansluta mot CAN-kommunikationsbussarna P-buss och I-buss för anslutning mot ett CAN-bus interface till PC?

    För 9-5 så kan man ju komma åt P-buss bakom handskfacket, där styrdonet till automatlådan finns då det använder P-buss. I-buss ska man kunna komma åt bakom navi-stereon då den har en signalomvandlare med I-buss anslutning. Även SID använder väl I-buss.

    Är det bara att koppla in sig på respektive CAN-bus två ledningar, med en "strömtjuv" eller genom skala kabel & löda, eller måste det vara specialla avstånd, termineringar, kabellängder m.m. mellan anslutningarna?

    Någon som vet mer om specifikationerna för inkoppling mot CAN-bussarna?

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    CAN-bussen skall vara en "buss" med korta avtappningar. Man bör hålla avtappningarna så korta som möjligt. D.v.s inget "träd" av grenledningar. Sedan skall det vara termineringsmotstånd i vardera änden på bussen. Om du gör en rimligt kort (typ inom kupén) avtappning från t.ex SID:en så tycker jag inte den borde protestera. Du har då heller ingen av huvudändpunkterna i din kabel och skulle inte heller behöva tänka på terminering.

    Inga speciella avstånd mellan avtappningarna eller så.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    883
    Jag kopplade in mig på I-bussen i min 9-3 via kontaktstycket för cd-växlare (har ju ingen sån så det var ledigt). Bara jacka i can high och low, och sen en signaljord dvs 3 trådar totalt och inga termineringar eller likn.

    Har en canusb så jag körde en vanlig seriell kabel som omkontakterades i ena änden för anslutningen i bilen. Har alltså numer en 9-polig d-sub i bagagen att ansluta till canusb adaptern när den behöver användas.

    Har båte läst och skrivit till boxen utan problem samt kört lite "realtidsprogram" som obd2sid och canperf osv för skojs skull under körning.
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

Liknande ämnen

  1. Motorproblem vw buss 1990
    Av Lorenz i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-03-10, 15:39
  2. Erfarenheter av Taxi , Buss yrken ?
    Av Turbo_Danne i forum Off Topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-12-30, 02:51
  3. Signalnivåer på CAN-bus
    Av cland i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-15, 00:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •