Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Varm ladd luft i 95 Aero

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Slottsbron
    Inlägg
    69

    Varm ladd luft i 95 Aero

    Tjenna tror jag har problem med för varm laddluft min 95 aero som har steg 3.
    Är det många som har detta fenomen på sina 95or?
    Någon som har tips på bra intercooler som klarar mellan 300 och 350hk?
    Det känns känns lite tråkigt i bland för man kan inte göra många bottgasrepor innan den tappar orken... lite tråkigt när det är nytrimmat och allt


    Mvh fredrik

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Hej,

    Jag har testat två olika varianter, en frontmonterad specialbyggd på ett Pace cellpaket (på min förrförra 9-5 Aero M/03 med Maptun steg 5) och sedan MapTuns IC monterad på originalplats i min förra 9-5 BioPower.

    Montering på originalplats är givetvis enklare och mer "besiktningsvänligt" medan FMIC är bättre rent effektivitetsmässigt. Lite beror det på vilken årsmodell du har eftersom utrymmet för en FMIC varierar...

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Slottsbron
    Inlägg
    69
    tjenna jag har en 05a den gamla modellen 95 med den "snygga" fronten om jag säger så (Aero front 04 och 05)
    Tror de ska finnas plats där fram.
    Men av bekväma skäl så funderade jag på en bolt on.
    Beroende på vad priset blir.
    Men en som satt på orginalplats fungerade bra då??


    fredde

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 109
    Medlem#
    1941
    Hej!

    En uppgradering av ICn är inte fel i 9-5. Jag bytte igår till en AbbottRacing IC. http://www.abbottracing.com/product/9-5 ... SAAB%209-5) . Nu kan jag inte bedömma någon eventuell skillnad i uthållighet då jag bara kört fram & tillbaka på gatan för att kolla så allt förhoppningsvis är tätt. Sen är min bils mjukvara original. Men det kändes bra att montera en bättre IC då original ICn är ett gränsfall när det är varmt ute.

    Det var i.a.f. ordentlig skillnad rent fysiskt på original ICn & AbbottRacing ICn. Måtten var ju någotsånär lika förutom tjockleken. Men vikten var det avsevärd skillnad på. Original väger nästan ingenting.

    Dock kan jag säga att om man inte har bytt förr på en 9-5 så måste man ha gott om tid, tålamod & verktyg (tur att jag hade allt detta). För det var riktigt krångligt/omfattande, om jag jämför med när jag bytte på min 9000Aero. Men det gick. BoltOn, ja, med viss modifikation. Så att montera en icke sk. bolton är troligen ganska bökigt. Men det ska väl finnas FMIC kit från t.ex. Nordic som ska passa ganska rakt på. http://www.nordicuhr.se/main.php?tuning ... e=products . Dock rätt dyr. Finns kanske andra FMIC alternativ också.

    Nu vet jag inte hur kvaliten är, men vill man inte betala hur mycket som helst så har StreetGear en sk. BoltOn IC till 9-5 för vettiga pengar. http://www.streetgear.se/index.php?page ... t&Itemid=1

    MapTun har annars en, som om jag minns rätt är tillverkad av Forge. Stämmer det KK? För det var väl en sådan du körde med i din förra bil?
    http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=645 .

    Även Speedparts har en IC. http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_m ... oler.shtml . Ser ut att kunna vara samma som MapTuns. Förr hade de en från KylarJonsson/RaceCooling. Den såg inte något vidare ut i tankarna. Jag hittar dock inte någon www för KJ/RC längre så det företaget kanske inte finns kvar?

    Även Racestuff har i sitt sortiment http://www.racestuff.se/index.php?main_ ... cts_id=208 . Troligen samma som MapTuns.

    Ser man till tankarnas utformning så ser Abbotts bäst ut då de är gjutna & mjukt utformade.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Slottsbron
    Inlägg
    69
    Kanon nu har jag lite att kika på.
    Den du hade köpt såg helt klart bra ut..
    Undrar hur den från street gear är då den va billigast.
    Ingen någon som har prövat den från street gear?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Hej,

    På 9-5 med aerofront från M/04-05 finns det GOTT om plats fram, både på längden och på bredden (bl a mindre dimljus), för en FMIC. En sådan baserad på ett bra cellpaket är givetvis det bästa rent kylningsmässigt.

    Ja, det stämmer att den IC jag hade på min 9-5 BioPower var tillverkad av Forge. Tror att de som säljs av MapTun nu också är tillverkade av Forge. Jag har svårt att bedöma hur bra den var då man inte har fullt samma behov av kall laddluft in på en etanolbil, men den funkade fint och pallade de 1,6-1,7 i ladd som jag körde med utan att knota i alla fall...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Jag har testat två olika varianter, en frontmonterad specialbyggd på ett Pace cellpaket (på min förrförra 9-5 Aero M/03 med Maptun steg 5)
    Hmmm... man kanske skulle ta och stoppa dit den någon dag
    Börjar bli en backspegelshistoria av den där IC'n

    //Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Hmmm... man kanske skulle ta och stoppa dit den någon dag
    Börjar bli en backspegelshistoria av den där IC'n
    Ja, den är faktiskt riktigt bolt-on. Kolla med Fredrik ovan angående backspeglarna, kan ju vara så att det vilar en förbannelse över prylar som jag har ägt?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Slottsbron
    Inlägg
    69
    Jag var ute och tog ladd tempen i dag på min 95a och efter ett par fullgas repor fram och tillbaka lyckades jag komma upp i 62grader.
    Så de kändes inte som det r däför bilen beter sig konstigt.
    har märkt smyger man pp gasen så då slår ej turbomätaren tillbaka
    Men stampar man botten melan 3an och 4an då gör mätaren sig ett väss ända upp i topp och sedan snabbt ner för att börja ladda.
    Någon som känt detta tidigare?

    Fredde

Liknande ämnen

  1. Acc problem varm luft på förar sida men kalluft på andra.
    Av a_ljungstrom i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-12-03, 11:59
  2. Körde i vatten, nu blåser AC´n endast varm luft!?!
    Av MaDmAz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 22:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •