Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: frågor om Avgas system 9-5 aero -00

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    536

    frågor om Avgas system 9-5 aero -00

    Hej!


    Vilken ytter diameter har 00ans 9-5 aero orginal på avgassystemet? jag mätte på min och den har 2.5", kan det vara orginal? och i så fall, vilken ytterdiameter har framröret/downpipen?

    om man ska trimma nånstans mellan steg 1 och steg 3, när behöver man ett 3" system? Och hur länger räcker orginal (om mitt nu är orginal) med en racekatt och en fullflödesdämpare?

    super tack för svar...

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    foffen>

    Du sänker mottrycket i avgassystemet med över 100% mellan ett original och ett 3" raceccatt och sportaga.

    Det är en del.

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    foffen>

    Du sänker mottrycket i avgassystemet med över 100% mellan ett original och ett 3" raceccatt och sportaga.

    Det är en del.
    Att sänka ett tryck med över 100% är onekligen en del.... heh..

    mvh/Ragnar

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Ragnar>

    Ha ha, jag vet.
    Tänkte inte längre än vad näsan räckte

    Det är tre ggr så lite mottryck i 3" racecatten och sportssystemet jämfört med original.

    Bättre Ragnar?

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Jodå, även om jag nog personligen skulle föredragit formuleringen "en tredjedel så stort". Men men... det är väl ok...

    Edit: Det går ju iof sänka ett tryck med över 100%. Om vi tänker oss att man mäter 1 bars övertryck borde rimligen en sänkning till -0,2 bar vara över 100% trycksänkning. Då har vi dock undertryck. Å andra sidan tycker jag man gott kan prata om absoluttryck mest hela tiden, blir så möe lättare då. Men men... nu svävar jag väl ut.
    Sen får vi inte glömma om det är statiskt eller dynamiskt tryck vi mäter...

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    536
    haha, ok, det är helt klart en viss skillnad då Men räcker t.ex 2.5" orginal med fulllfödesdämpare och racekatt till 270-280 hestar?

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Det vet jag inte, vi har bara provat åt andra hållet.

    Tror att det skulle räcka till 270-280hk

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  8. #8
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av foffen
    haha, ok, det är helt klart en viss skillnad då Men räcker t.ex 2.5" orginal med fulllfödesdämpare och racekatt till 270-280 hestar?
    Större delen av mottryckssänkningen kommer med ett främre rör o rejskat. (Bara halvsats sänker mottrycket mindre än man tror.. typ 15-20%)

    Så svaret är: Jo! Det borde det göra...

    Men hållbarheten på org systemet, när värme o tryck ökar är inte kanon...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Intressant tråd..kan man låna den lite?

    Anta att jag har ett 3" främre rör med tillhörande racekat, tillverkat i perrs hemstad liggandes i garaget och att jag varit för lat för att montera dit det (för det har jag, det ligger ju kvar i garaget )

    Då jag har originalavgassystem än så länge (det vill aldrig trilla dän ) på min lätt modifierade 2.0ltt, K&N filter, TD04HL-15T, röda spridare, Maptun steg 4minus (vi har ställt ber det för att spara på kopplingen som jag inte heller orkat byta) så undrar jag följande.


    1. Tjänar jag nåt på att montera dit 3" röret / racekatten när jag har originalavgaset?

    2. Och bör man ändra programmet pga. av det sänkta mottrycket?



    Och jo lite lat kanske jag är eftersom jag inte heller orkat montera Aerokobran som ligger och vilar i en låda med annat "godis"
    Jag kanske behöver ett större garage så man får in bilen? Dubbelgarage blir lätt fulla av allehanda streetracebilar och barncyklar
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    foffen>

    Du sänker mottrycket i avgassystemet med över 100% mellan ett original och ett 3" raceccatt och sportaga.

    Det är en del.

    Mvh Sasse

    Kallas avgassug

    Du vet ju vad lärararen frågade Pelle när han var hemma i sin gamla hemby. Vad gör du nuförtiden ? Jag säljer penslar. Köper dem för 3kr och säljer dem för 5kr. På de två procenten lever jag väldigt gott

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN
    Intressant tråd..kan man låna den lite?

    Anta att jag har ett 3" främre rör med tillhörande racekat, tillverkat i perrs hemstad liggandes i garaget och att jag varit för lat för att montera dit det (för det har jag, det ligger ju kvar i garaget )

    Då jag har originalavgassystem än så länge (det vill aldrig trilla dän ) på min lätt modifierade 2.0ltt, K&N filter, TD04HL-15T, röda spridare, Maptun steg 4minus (vi har ställt ber det för att spara på kopplingen som jag inte heller orkat byta) så undrar jag följande.


    1. Tjänar jag nåt på att montera dit 3" röret / racekatten när jag har originalavgaset?

    2. Och bör man ändra programmet pga. av det sänkta mottrycket?



    Och jo lite lat kanske jag är eftersom jag inte heller orkat montera Aerokobran som ligger och vilar i en låda med annat "godis"
    Jag kanske behöver ett större garage så man får in bilen? Dubbelgarage blir lätt fulla av allehanda streetracebilar och barncyklar
    Ja du tjänar på det när du har trimmat bilen och driftsäkerheten blir högre och temperaturen i turbon blir lägre vilket också är bra och minskar på slitaget.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN
    Intressant tråd..kan man låna den lite?

    Anta att jag har ett 3" främre rör med tillhörande racekat, tillverkat i perrs hemstad liggandes i garaget och att jag varit för lat för att montera dit det (för det har jag, det ligger ju kvar i garaget )

    Då jag har originalavgassystem än så länge (det vill aldrig trilla dän ) på min lätt modifierade 2.0ltt, K&N filter, TD04HL-15T, röda spridare, Maptun steg 4minus (vi har ställt ber det för att spara på kopplingen som jag inte heller orkat byta) så undrar jag följande.


    1. Tjänar jag nåt på att montera dit 3" röret / racekatten när jag har originalavgaset?

    2. Och bör man ändra programmet pga. av det sänkta mottrycket?



    Och jo lite lat kanske jag är eftersom jag inte heller orkat montera Aerokobran som ligger och vilar i en låda med annat "godis"
    Jag kanske behöver ett större garage så man får in bilen? Dubbelgarage blir lätt fulla av allehanda streetracebilar och barncyklar
    Ja du tjänar på det när du har trimmat bilen och driftsäkerheten blir högre och temperaturen i turbon blir lägre vilket också är bra och minskar på slitaget.
    Ja, trimmat är det ju men jag laddar bara 1,3 än så länge

    Du menar alltså att jag ska dra tummen ur ...?
    Fråga 2 kvarstår dock, man vill ju inte få sämre prestanda med nuvarande program och sänkt mottryck.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    HeRmAN>

    Jag tycker att det låter som om du har för små skor till dina stora fötter.
    Steg4 mjukvara, lilla kopparormen och original aga

    Tror du tjänar rätt rejält på att byta lite HW

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    1 619
    Jag tycker ju nog att du ska slänga på hela ditt avgasrör...

    På min är det susen iallafall och då har jag bara avgas och filter.
    / Stefan
    Är inte särskilt aktiv här längre då jag ej har Saab längre.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    536
    ok, tack för svaren.

    Lustigt dock, om man kollar på maptun steg2 (270 Hk, 430 Nm) så ingår en JT 3" halvsats från katten och BAKÅT, dv downpipe och kat förblir orginal... Borde de inte satsat på downpipen istället och ev katten? hoppas ni förstår varför man blir lite yr i bollen, det ni säger tycker jag stämmer bättre rent logiskt, men man vill ju inte tvivla på maptun liksom...


  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av foffen
    Lustigt dock, om man kollar på maptun steg2 (270 Hk, 430 Nm) så ingår en JT 3" halvsats från katten och BAKÅT, dv downpipe och kat förblir orginal... Borde de inte satsat på downpipen istället och ev katten? hoppas ni förstår varför man blir lite yr i bollen, det ni säger tycker jag stämmer bättre rent logiskt, men man vill ju inte tvivla på maptun liksom...
    Hej,

    Downpipe och kat är ju dels ganska dyrt, dels inte lika "mulligt" rent ljudmässigt. Steg 2 är ju, om man skall vara ärlig, mer ett steg 1 med "extra ljud"...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    HeRmAN>

    Jag tycker att det låter som om du har för små skor till dina stora fötter.
    Steg4 mjukvara, lilla kopparormen och original aga

    Tror du tjänar rätt rejält på att byta lite HW

    Mvh Sasse
    Citat Ursprungligen postat av CokeMan
    Jag tycker ju nog att du ska slänga på hela ditt avgasrör...

    På min är det susen iallafall och då har jag bara avgas och filter.
    Ja, tydligare svar än så här lär man ju inte kunna få.
    Jag skall alltså ta på STORA skorna som jag redan har i stället för dockskorna
    Vad skulla man göra utan STCS?

    Å sen då...... är det det här som kallas "trimträsket" månne ?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #18
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 953
    Medlem#
    4181

    Re: frågor om Avgas system 9-5 aero -00

    Citat Ursprungligen postat av foffen
    Hej!


    Vilken ytter diameter har 00ans 9-5 aero orginal på avgassystemet? jag mätte på min och den har 2.5", kan det vara orginal?
    super tack för svar...
    2,25" är det på orginalsystemet. (57mm)
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    536

    Re: frågor om Avgas system 9-5 aero -00

    Citat Ursprungligen postat av Switch
    2,25" är det på orginalsystemet. (57mm)
    inner eller yttermått? mätte mitt yttermått och det var inte nere på 57mm nånstans...

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Hmmm?

    Är Ferrita/Nordic sportavgas med oval 4" ändpipa 2,5"?
    Denna skall vara en sådan, Och denna också
    Att främre rör och racekat är 3" det vet jag redan.

    Och finns flexrör från Nordic i icke rostfritt utförande??


    Och ja, jag håller på att kränga av mig mina små skor mot bättre passande dito, Aerokobra är på plats på TD04an och en diselsnok e beställd om den nu gör nån nytta.

    Ingen som har lust att byta koppling åt mig???
    F-N, att det va så här i trimträsket va det ingen som berätta i början...
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Avgas system 9-5
    Av marasp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-05-12, 20:45
  2. Avgas-system??
    Av Eddy081 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-07, 17:15
  3. Skillnad avgas system Aero och Lineair 9-3SS
    Av daree i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-23, 00:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •