Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Vad skiljer? 9-3 ss/sc aero 210hk vs 2.0T Vector?

  1. #1
    Guest

    Vad skiljer? 9-3 ss/sc aero 210hk vs 2.0T Vector?

    Som topic lyder.
    Är lite fundersam på att byta bil om ett tag. Provkörde 2,8 aeron när jag var i sverige nyligen och blev förälskad. Men tyvärr så är jag livrädd för soppaförbrukningen i den bilen.
    Funderat på en 9-5 aero 05 eller nya 06 modellen men det känns lite som att byta från gokart till en tank .
    Då jag vill ha en 9-3 sc så är ju det enda alternativet för mig en 9-3 vector 06-07 med 210hk motorn.
    Vad är det för skillnad emot aeron som jag har nu?
    Fronten vet jag, aeron har sänkt chassie kan jag tänka mig.
    Någon som har mer koll?

    Mvh Magnus

  2. #2
    Guest
    Ibland är det visst omöjligt :s . Får söka någon annanstans där man vet mer om saab

    Mvh

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Jag skulle ha mailat Saab Direkt och bett om broschyrer för berörda årsmodeller. Det gjorde jag inför jakten på SS och cabben.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Vad skiljer? 9-3 ss/sc aero 210hk vs 2.0T Vector?

    Citat Ursprungligen postat av TurboBear^
    Då jag vill ha en 9-3 sc så är ju det enda alternativet för mig en 9-3 vector 06-07 med 210hk motorn.
    Vad är det för skillnad emot aeron som jag har nu?
    Fronten vet jag, aeron har sänkt chassie kan jag tänka mig.
    Någon som har mer koll?

    Mvh Magnus
    Har själv vector med "gamla" aero motorn 210 hk.

    Det du inte får. Extriör Aero lull lull samt du får ingen Aero ratt samt inget sport chassi. Det är väl det.

    Det som igentligen avgör är vad den tidigare ägaren lagt till för extra paket, lull lull. Så en vector kan ha mer utrustning än en Aero och tvärt om.

    Edit, välj en 07:a så får du den nya instrument panelen, börjar själv tröttna på min gamla. Missade den nya med några månader Dock skulle jag sakna SID som sitter ovanför instrumentpanelen

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    252
    Den speciella Aeroratten (med silverinlägg) kom väl 2006, så om man jämför en 2006-2007 Vector med en 2003 Aero så är ju rattarna snarlika (men på 2006-2007 Vector har ratten "tumgrepp").
    Som sagts tidigare får man ju inte med Aerons frontspoiler/sidokjolar/bakre kjol om man köper en Vector, ej heller sportchassie (om Vectorn inte har Activepaket, vilket inte är helt ovanligt. Då ingår även ALU50-fälgarna, alltså samma som satt som standard på Aero 2003).
    Vissa år har väl 6-växlad låda varit standard på Aero (jag såg i och för sig att du hade automat) men det är det inte på Vector 2006 (men det verkar som det blev standard 2007 när man tittar i broschyren nedan).

    Bromsarna är väl också en sådan sak som man på Aero har hoppat fram och tillbaka mellan olika storlekar på för olika år. 210 hk Vector har i alla fall inte de minsta bromsarna, utan det är ventilerade skivor runt om.

    Sedan är det ju tyvärr så att Saab har snålat in på en del utrustning under åren som gått (som inte hänger ihop med Aero/Vector). Man har förenklat tröskellisterna i dörröppningen (den som det står Aero resp Vector på), tagit bort belysningen av texten vid nyckelhålet till tändningslåset, komfortöppning öppnar bara främre rutorna (på en 2003 öppnas alla fyra rutorna) osv.

    Det är vad jag kommer att tänka på lite snabbt. Jag bifogar länkar till broschyrer nedan.

    Broschyr för 2006: http://www.saabsverige.com/main/image/b ... rodukt.pdf
    Broschyr för 2007: http://www.saabsverige.com/main/image/b ... 3_my07.pdf

    (Själv åker jag sedan några månader tillbaka en 2006 9-3SC Vector med 210 hk-motorn och 5-växlad låda. Den har alla utrustningspaketen som fanns, men jag har bytt från ALU50- till ALU45-fälgar då jag gillar dessa bättre.)
    Ronnie S, ej längre Saab-ägare

    Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo

  6. #6
    Guest
    Tack för era svar. Trevligt och utförligt av dig Ronnie
    Får se vad det blir den dagen det är dags.
    Testade en 9-5 aero 2006 när jag var i sverige men den kändes alldeles för mycket komfort och gubbe, körde ochså en 9-3 2,8 aero 2006 och F*N vilken skön bil det var men tyvärr så är det ej hållbart med den förbrukningen.
    Om man inte kan hitta något tillräckligt intressant i saabs smaaaaala program så får det kanske bli byte av bilmärke :s .

    Mvh

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    >TurboBear:

    Varför inte en nyare 9-3:a då, med faceliften? Köp en 2,0t BioPower, då får du 10' miljöbilspremie, och en rapp och trevlig kärra.

    Går att trimma också, har jag hört...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av KK
    >TurboBear:

    Varför inte en nyare 9-3:a då, med faceliften? Köp en 2,0t BioPower, då får du 10' miljöbilspremie, och en rapp och trevlig kärra.

    Går att trimma också, har jag hört...

    Mvh

    KK
    Jo det kan ju vara ett alternativ. har kikat lite på 08:or ochså. Den dagen det är dags så har förmodligen dom rasat till ett för mig mer vänligt pris.
    Går dom att trimma? . Hur mycket?????
    Kollat runt lite och det jag hittat hos de olika firmorna är ju inte så imponerande, vill inte gärna lägga en hel förmögenhet på trim då det kommer ur egen ficka


    Mvh Magnus

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av TurboBear^
    Jo det kan ju vara ett alternativ. har kikat lite på 08:or ochså. Den dagen det är dags så har förmodligen dom rasat till ett för mig mer vänligt pris.
    Går dom att trimma? . Hur mycket?????
    På a) svarar jag "ja", på b) "det vet vi snart".

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av TurboBear^
    Jo det kan ju vara ett alternativ. har kikat lite på 08:or ochså. Den dagen det är dags så har förmodligen dom rasat till ett för mig mer vänligt pris.
    Går dom att trimma? . Hur mycket?????
    På a) svarar jag "ja", på b) "det vet vi snart".

    Mvh

    KK
    Hehehehe jo du har förmodligen rätt ang både a och b. Ska bli intressant att se hur mycket det blir i b) .

    Mvh

  11. #11
    Skiljer avgasrören mer än sista delen? För vector har röret gömt.

Liknande ämnen

  1. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-10-04, 20:38
  2. Vad skiljer 2.0t 200hk/210hk biopower
    Av Rs turbo_s2 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-22, 15:00
  3. Vad skiljer OG9-5 Aero och 2,3t 185hk?
    Av Sundance Kid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-01-18, 08:30
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-08, 22:49
  5. Vector SS 210hk = Aero?
    Av Wenchee i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-09-01, 22:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •