Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Överge SAAB pga dålig reservdelstillgång?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    Överge SAAB pga dålig reservdelstillgång?

    Igår var jag och tittade på en OG900 (en röd 4d turbo -83) som jag ägt förut, och funderade på att köpa tillbaka den. För att få ordning på den krävs det ju lite delar nu, och säkerligen även i framtiden om man vill kunna ha den till brukskörning. (Har ingen SAAB längre.) Visst är den charmig bil, och visst har den fortfarande mycket att ge, men...

    ...efter ett samtal med lokale SAAB-handlarens reservdelsavdelning insåg jag varför jag inte kör SAAB längre.

    Reflektorer, glas eller kpl strålkastare, dekorlister, länkarmar, kylarslangar, lykttorkare, gummilister, ja det var ingen hejd på vad han INTE kunde skaffa!
    Och då frågade jag inte efter udda specialdelar till någon tidig Aero eller så (mycket i denna -83:a är samma som i -93), utan sådant som behövs till besiktning och för att det inte skall regna in i bilen o dyl... Utbytes styrväxel finns, och jag tycker inte att 5-6000 kr är orimligt för den, men det krävs ju lite andra saker med ibland. Och de kan man inte få, även om man vill betala för det.

    Jag har sett att andra haft liknande erfarenheter från mycket nyare bilar, och Saabklubben kan ju inte fixa allt, även om de dragit igång en del försäljning. Nu lutar det åt att jag lämnar SAAB bakom mig, och tittar på lite mer "långsiktiga" märken.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 294
    Tror knappast Saab är ensamma om detta - tyvärr.
    Lyktor etc finns väl fortfarande hos "pirathandlarna" och dessutom är utbudet av begagnat till og900 enormt fortfarande.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Överge SAAB pga dålig reservdelstillgång?

    Citat Ursprungligen postat av Alexander B
    Igår var jag och tittade på en OG900 (en röd 4d turbo -83) som jag ägt förut, och funderade på att köpa tillbaka den. För att få ordning på den krävs det ju lite delar nu, och säkerligen även i framtiden om man vill kunna ha den till brukskörning. (Har ingen SAAB längre.) Visst är den charmig bil, och visst har den fortfarande mycket att ge, men...

    ...efter ett samtal med lokale SAAB-handlarens reservdelsavdelning insåg jag varför jag inte kör SAAB längre.

    Reflektorer, glas eller kpl strålkastare, dekorlister, länkarmar, kylarslangar, lykttorkare, gummilister, ja det var ingen hejd på vad han INTE kunde skaffa!
    Och då frågade jag inte efter udda specialdelar till någon tidig Aero eller så (mycket i denna -83:a är samma som i -93), utan sådant som behövs till besiktning och för att det inte skall regna in i bilen o dyl... Utbytes styrväxel finns, och jag tycker inte att 5-6000 kr är orimligt för den, men det krävs ju lite andra saker med ibland. Och de kan man inte få, även om man vill betala för det.

    Jag har sett att andra haft liknande erfarenheter från mycket nyare bilar, och Saabklubben kan ju inte fixa allt, även om de dragit igång en del försäljning. Nu lutar det åt att jag lämnar SAAB bakom mig, och tittar på lite mer "långsiktiga" märken.

    Detta problem kan man fnna hos princip alla bilmärken, att reservdelarna inte lagerförs mer än ett visst antal år innan det dras ned på sortimentet, så det handlar inte bara om SAAB. Skulle istället tro att SAAB kanske är bättre än många andra?

    Med, om du nu visste att vissa av de delar du sökte var samma delar som till en -93:a, testade du att fråga just efter dessa delar till just en -93:a? För nog har de väl reservdelar till bilar från -93 fortfarande?

    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 000
    När bilarna är vanliga på skroten säljs färre nya reservdelar.
    Fredrik J

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 483
    Kan inte påstå att jag tycker det låter så väldans smart resonerat att strunta i saab enbart för att det finns färre reservdelar till dom nu än förr. Ta ett annat icke svenskt märke istället, samma årsmodell och se hur långt du kommer då. jag körde en VW -90'a för drygt ett år sen. Skulle jag hitta delar till den var jag tvungen att beställa det mesta från tyskland för att få tag på grejjerna. Så att klaga på reservdelslagret här i sverige för saab tycker jag låter ganska dumt.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    - Enligt andra medlemmar i forumet kan man inte längre köpa reflektorer till gamla OG900 hos NÅGON leverantör. (Även om det kan se ut så på icke uppdaterade söksidor.) Men visst finns det begagnat. Massor av delar, men de nyaste är 15(!) år gamla. Och lycka till med att hitta FINA stötfångarhöljen, lykttorkare till -83, dörrlister osv.

    - Såklart bad jag honom på lagret kolla delarna till -93 också! Leta själv efter t ex länkarmar övre och nedre: det finns till ena sidan nere, och då kostar den 2400kr.

    - Vad det gäller andra bilar - Det spelar väl ingen roll om det finns andra märken som också slutar med sina reservdelar?
    Jag var på gång att ev köpa Golf -98 tidigare, så jag har kollat VW. De kunde utan problem leverera baksätestyg, bak- och förarsätes-stoppning och dörrsidor (och någon annan knepig inredningsdetalj jag glömt) till Golf -83 (alltså generation 1). Dessutom var det billigt - några hundralappar per detalj.

    Skillnaden mellan SAAB och tex VW är just det Manick missat (?) - med VW kan man beställa från den stora hemmamarknaden i Tyskland om VAG Sverige inte har det på hyllan. Om det är slut på SAABdelar i Sverige, vad göra? Enl. "the SAAB site" är det inte bättre i USA än här!

    Hos bl a Porsche, Mercedes Benz och Lexus vill man gärna hålla bilarna i trafik, och delarna finns, även om de är dyra ibland. Så även om OG900 fortfarande kunde vara en mycket bra bruksbil för mig (och den ÄR ju bättre än massor av dagens skitbilar) så är inte konceptet så lockande längre. Jag vill inte behöva flänga runt på marknader och skrotar för att hitta vanliga slitdelar.

    Och i och med att SAAB valt den policyn vill jag inte heller köpa någon av deras nya bilar, även om en 9-3 Bio Power skulle passat bra annars.

    /Alexander
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    614
    Ja du gör ju precis som du vill, lite fundersam dock när de finns folk här på forumet som har köpt på sig (på senare tid) nästan varsin komplett og900 i lösa delar.

    Men visst finns det begagnat. Massor av delar, men de nyaste är 15(!) år gamla.
    Eftersom 900 slutade tillverkas 1993 så är även fabriksnya delar 15 år gamla.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 483
    Citat Ursprungligen postat av Alexander B
    Skillnaden mellan SAAB och tex VW är just det Manick missat (?) - med VW kan man beställa från den stora hemmamarknaden i Tyskland om VAG Sverige inte har det på hyllan. Om det är slut på SAABdelar i Sverige, vad göra? Enl. "the SAAB site" är det inte bättre i USA än här!

    /Alexander
    Missat har jag inte gjort. Hände många gånger att dom skulle beställa från tyska lagrena men även där var det slut och jag fick svaret att delen slutat tillverkas och enda chansen var att leta på skrotar. Bilen det handla om är en Corrado G60.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    rodge sa:
    Eftersom 900 slutade tillverkas 1993 så är även fabriksnya delar 15 år gamla.
    Va? Tror du att biltillverkare slutar producera reservdelar när modellen utgår? Att SAAB lägger upp 500 000 set bromsklossar, 150 000 kopplingssatser, 200 000 vindrutor osv 1993, och när de är slut så blir det inte mer? Tvärtom strävar man efter så små lager som möjligt och omsätter dem snabbt. (Med undantag av vissa delar som har hög initialkostnad och som säljs i små volymer, tex vissa udda tillbehör elller årsmodellsbundna inredningsdetaljer. Dessa kör man kanske bara en "batch" av, och sen är de slut.)
    Det nyproduceras säkert mycket OG900-delar idag med, men inte allt jag behöver.

    Corrado G60 är ju en uddamodell i VW:s jättelika utbud (SAAB har ju bara en handfull modeller att supporta...) , men nog har väl Volkswagen strålkastare och annat besiktningsrelaterat till den med? Dock har jag sett i "youngtimer" att vissa emblem och annat till Corrado-karossen inte finns mer.

    Och det FINNS ju märken som har bättre service än VW...

    /Alexander
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    614
    Citat Ursprungligen postat av Alexander B

    Och det FINNS ju märken som har bättre service än VW...

    /Alexander
    Det var inte vi som tog upp VW utan det var du.
    Och Alexander, ursäkta om jag trampade på en öm tå som det verkar på dig. Vet mycket väl hur det fungerar med lager hållning m.m.

    Och du, det där med 15 år var det inte jag som tog upp utan det var du som tog upp det i ett tidigare inlägg.

    Men visst finns det begagnat. Massor av delar, men de nyaste är 15(!) år gamla
    Vi vet alla att det inte finns så många delar kvar till og900 och har inte skrivit något annat i svaren heller. Hade vi fått som vi hade velat hade alla delar som någonsin producerats till en SAAB funnits liggandes nya på en hylla och väntat, men nu är det inte så tyvärr.
    Nu är det tyvärr så att om man vill hålla igång en og900 så är det skroten eller blocket / Tradera de flesta delarna finns på och inte hos SAAB. Finns även en del privat personer som har en hel del liggandes i sina garage till og900. Finns säkert någon som kan ge dig tips, eller varför inte kolla in 900 klubben och deras köpes / säljes.
    Jag har en del inredning till og900 liggandes (kanske till och med någon vinge och dyligt) men det kommer inte att säljas utan sparas undan till framtida projekt, eller kanske doneras till någon vänlig själ.

    Kör man en så gammal bil som trots allt og900 är får man se om det finns nyproducerade delar, finns inte det så är det delar från skroten eller piratdelar som gäller. Så enkelt är det tyvärr.
    Kan man inte nöja sig med att montera begagnade delar på en 25 år gammal bil så kanske man ska välja att köpa en nyare bil.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    435
    Jag läste i en biltidning om en kille som hade en Peugeot 106 där hastighetsmätaren gick sönder. Detta skedde bara några år efter det att bilmodellen slutats tillverkas.

    När verkstaden skulle beställa en ny hastighetsmätare så hade den artikeln utgått från europalagret. Peugeots europalager lagerhåller inte artiklar som det säljs färre av än 5 stycken om året. När verkstaden då försökte beställa från det världstäckande lagret så hade den utgått där också. Det lagret hade gränsen på 20 stycken per år. Han var då hänvisad till att acceptera en begagnad reservdel.

    Jag kan tänka mig att alla biltillverkare har en sådan regel: säljs det inte fler
    än x stycken delar om året så slutar vi lagerhålla den detaljen.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 423
    Medlem#
    3020
    Ta du och säk efter HenrikG projekttråd, det mesta går att hitta nytt om du ser vad han har samlat på sig, och som sagt nästa år är det Festival igen, och SDCC har förhoppningsvis ett par containrar med delar till og900.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Tack för tips om SDCC och festival mm, men jag vill INTE behöva ha ett eget "lager" hemma för att kunna köra OG900. Been there, done that - 99 turbo var det den gången. Det är hemskt enerverande att behöva offra så mycket tid och plats för "bra å ha"-grejer, anser jag. Det var ju lättare att acceptera till 99 turbon - den ÄR ju ovanlig, och man kan lite lättare förstå SAABs beslut. Å andra sidan skulle SAAB varit borta för länge sen om inte 99 turbo funnits - de borde sätta en ära i att hålla dem kvar på vägarna?

    Rodge får nog läsa tråden igen?

    rodge sa:
    Det var inte vi som tog upp VW utan det var du.
    Och Alexander, ursäkta om jag trampade på en öm tå som det verkar på dig. Vet mycket väl hur det fungerar med lager hållning m.m.
    Nej, det var INTE jag som tog VW som exempel...
    Läs Manicks inlägg:
    jag körde en VW -90'a för drygt ett år sen. Skulle jag hitta delar till den var jag tvungen att beställa det mesta från tyskland för att få tag på grejjerna.
    Jag har inte ömma tår, men varför tycker vissa att det är helt OK att inte kunna köpa delar till sina OG900? Varför försvara SAAB i detta läget?
    Nu blir man hänvisad till att ringa/surfa runt, resa på marknader/klubbmöten och hoppas på tur när man behöver delar. Och detta till en av de absolut mest sålda bilarna någonsin i Sverige, och som dessutom har så mycket gemensamma delar i 15 (16) årsmodeller.
    (Och räknar man in delar från 99 som passar i 900 också, blir det ju ännu fler år och bilar.)

    Som sagt, delar finns ju till andra märken, som BMW, Mercedes, Lexus eller Porsche, och vad jag sett i Volvos litteratur har Volvo som policy att lagerhålla delar i minst 15 år, även om lagen bara kräver 10 år.
    Finns det delar man inte kan få tag i till Volvo 240 från nittiotalet? Jag vet inte.

    I mr Magics fall bryter Peugeot tydligt mot lagen. 10 år är man skyldig att tillhandahålla service och delar till konsumentprodukter. Var det Peugeot som själva ordnade en mätare är det kanske OK, dock...

    /Alexander
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    sen får man ju faktiskt inse att Saab är en plutt i sammanhanget jämfört med de andra och jag tror ärligt talat inte man prioriterar att lägga pengarna på att hålla reservdelar i lager till gamla modeller utan man försöker nog prångla ut nya modeller istället för att överleva. Säljer man inga bilar tror jag ingen vill hålla liv i Saab............En OG 900 från 83 är faktiskt en 25 år gammal bil så det är nog ganska förståeligt att en del delar försvinner. Värt att notera är att det finns faktiskt primära delar till sena 90 tals bilar som utgått och det måste väl isåfall vara värre?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av Alexander B
    I mr Magics fall bryter Peugeot tydligt mot lagen. 10 år är man skyldig att tillhandahålla service och delar till konsumentprodukter. Var det Peugeot som själva ordnade en mätare är det kanske OK, dock...
    Det var intressant. Jag visste inte att en biltillverkare är skyldig att lagerhålla reservdelar en viss tid, trodde det var frivilligt. Men när man tänker efter så känns det rimligt att det finns en sådan regel.

    I Peugeot fallet så erbjöd bilfirman ägaren att få hastighetsmätaren som satt i en av bilfirmans egna 106:or men bilägaren ville ha en nytillverkad hastighetsmätare istället.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 000
    Stämmer. 10 år är det som gäller.
    Fredrik J

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    155
    Citat Ursprungligen postat av Alexander B
    - Vad det gäller andra bilar - Det spelar väl ingen roll om det finns andra märken som också slutar med sina reservdelar?
    Jag var på gång att ev köpa Golf -98 tidigare, så jag har kollat VW. De kunde utan problem leverera baksätestyg, bak- och förarsätes-stoppning och dörrsidor (och någon annan knepig inredningsdetalj jag glömt) till Golf -83 (alltså generation 1). Dessutom var det billigt - några hundralappar per detalj.

    Skillnaden mellan SAAB och tex VW är just det Manick missat (?) - med VW kan man beställa från den stora hemmamarknaden i Tyskland om VAG Sverige inte har det på hyllan. Om det är slut på SAABdelar i Sverige, vad göra? Enl. "the SAAB site" är det inte bättre i USA än här!

    Hos bl a Porsche, Mercedes Benz och Lexus vill man gärna hålla bilarna i trafik, och delarna finns, även om de är dyra ibland. Så även om OG900 fortfarande kunde vara en mycket bra bruksbil för mig (och den ÄR ju bättre än massor av dagens skitbilar) så är inte konceptet så lockande längre. Jag vill inte behöva flänga runt på marknader och skrotar för att hitta vanliga slitdelar.

    Och i och med att SAAB valt den policyn vill jag inte heller köpa någon av deras nya bilar, även om en 9-3 Bio Power skulle passat bra annars.

    /Alexander
    Anledningen till att de kan få fram delar till en gammal golf1 är att den fortfarande tillverkas på den sydafrikanska marknaden, alltså är det en bil fortfarande i produktion

    Vet lite om VW eftersom jag själv kört sådan 90-talare ett tag nu... De slutar att tillverka och även lagerföra merparten av delarna 15år efter att bilmodellen gått ur produktion(lag på detta i tyskland), så delar till tex Golf3 blir svårare och svårare att få tag på, min lokala vw-handlare har fått klia sig i huvet mer än en gång och lägga specialbeställning från tyskland och efter någon månad har de lyckats hitta ett ex av delen jag behövt så de har löst sig.
    Så detta "problem" finns i allra högsta grad hos andra bilmärken också. Skillnaden mot vw/audi/porsche/bmw är att saab gör det av god vilja för de har inga lagkrav på sig att ha delar 15 år efter produkionen slutat vilket de tyska märkena har... Tyskarna försöker dock smita ifrån detta sågott det kan genom att lägga ner produktionen så fort som möjligt och försöka klara sig på lagervaror.
    Saab 9-3 TiD - 06, Saab 900 T16 "Aero" - 91, Saab 9-5 2.0T "T5 Biopower Aero" - 99
    Saab 9000 Aero - 97, Saab 9-3 "Viggen" - 00

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Mr_gear sa:
    Anledningen till att de kan få fram delar till en gammal golf1 är att den fortfarande tillverkas på den sydafrikanska marknaden, alltså är det en bil fortfarande i produktion

    Vet lite om VW eftersom jag själv kört sådan 90-talare ett tag nu... De slutar att tillverka och även lagerföra merparten av delarna 15år efter att bilmodellen gått ur produktion(lag på detta i tyskland), så delar till tex Golf3 blir svårare och svårare att få tag på
    Tack för informationen - tänk att Golf I fortfarande tillverkas!

    StefanM, visst är SAAB en liten aktör, men det byggdes ju 100 000-tals 99 och 900. Om du har en udda Mercedesmodell som det producerades 5000 av 1974, kan du troligen ändå köpa alla vitala delar till den idag. Kanske får du inte tag på alla tygfärger i inredningen och dylikt, men nog kan du hålla din veteran igång i alla fall.

    Och visst är det ännu värre att det dessutom saknas vitala delar till bilar från sena 90-talet. Det är ju egentligen inte så konstigt, med kortare serier och flera varianter än på de äldre modellerna. Tänk på att SAAB egentligen bara hade V4:an, 99/90/900 och 9000 att supporta mellan 1967 och 1993 och ändå lyckades man rätt dåligt!!!

    Mercedes karossmodeller (för B-körkort) under samma tid: W114, W115, R107, C107, R129, W108, W109, W100, W123, W124, W116, W126, C126, W140, C140, W201, W460, W461 och alla de motorer och varianter som fanns till dessa.

    Och SÅ mycket större än SAAB var inte Mercedes!

    /Alexander
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    så du menar att saab har då liksom nu lika mycket pengar i kistan som mercedes har? Det låter så osannolikt som det bara kan............Mercedes kan säkert lägga ett par miljarder på sina klassiska modellers reservdelar och kalla det för reklam och jag skulle se Saab /GM vilja göra samma sak...........Om GM/Saab lägger 50 miljoner årligen på reklam så kanske Mercedes lägger miljarder och då spelar inte 10 miljoner nån roll om dessa hamnar på kontot för tillverkning av spridda reservdelar. Mercedes vet säkerligen med säkerhet att deras trogna kunder många ggr har en klassiker i garaget och det är lika mycket reklam att se till att han kan hålla den rullande som det är att annonsera mera. Att begära samma sak av en liten aktör som Saab är nog en omöjlighet.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 000
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Mercedes kan säkert lägga ett par miljarder på sina klassiska modellers reservdelar och kalla det för reklam och jag skulle se Saab /GM vilja göra samma sak.
    Klassiska bilar från GM?
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Dålig gång på låg last och dålig tomgång OG9-3
    Av Magnus84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-16, 22:09
  2. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 13:42
  3. Överge Saab?
    Av G-man i forum Allmänt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-07-08, 18:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •