Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Problem när nybilsgarantin gått ut....

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    399

    Problem när nybilsgarantin gått ut....

    Hej!
    Jag har råkat ut för ett problem.
    Bilen är en 9-3 Aero V6 2006 års modell.

    Bilen är nu 27 månader gammal, med andra ord gick nybilsgarantin ut för 3 månader sedan.

    Följande, för 1 år sedan -när bilen alltså var 15 månader gammal- fick jag upp ett meddelande på displayen: "Antisladdsystem ur funktion. Kontakta verkstad."
    Jag lämnade in bilen hos Saab/Bilpartner, som gjorde "en omprogramering" och problemet verkade vara löst. Kostade ingenting då nybilsgarantin gällde.

    6 månader senare -då bilen fortfarande hade nybilsgaranti- dök texten på displayen upp igen "Antisladdsystem ur funktion. Kontakta verkstad."
    Efter 10 minuter försvann meddelandet och kom inte tillbaka igen.
    Eftersom problemet inte återkom tänkte jag att det måste varit en engångföreteelse och kontaktade inte Saab/Bilpartner.

    I förra veckan -nybilsgarantin gick ut för 3 månader sedan- kom meddelandet upp igen på displayen, "Antisladdsystem ur funktion. Kontakta verkstad".
    Jag skulle in på verkstaden i ett helt annat ärende och bad Bilpartner att även undersöka problemet med antisladdsystemet. Jag påpekade att det var "ett gammalt problem" och menade att jag inte skulle betala för det.
    Bilpartner gjorde en felsökning och hittade "en bugg" eller liknande. Man tog bort detta (utan kostnad), och sa att om problemet återkommer ska jag höra av mig.
    Jag hämtade bilen. 2 timmar senare kom meddelandet "Antisladd..." upp igen!

    Kontaktade Bilpartner, som också kontaktat GM.
    Det visade sig att GM/Saab kunde "hjälpa till" på bilar som var mellan 2-3 år gamla.
    För att fixa problemet till 100% krävdes att en del bytades ut. Jag kommer inte ihåg vad delen heter, men delen skulle tydligen kosta 10.000 kronor.
    Detta skulle jag dock slippa betala, MEN jag var tvungen att själv betala arbetet som Bilpartner skulle lägga ner för att byta delen. Det ska kosta 1500 kronor.

    Nu till mina frågor.
    Är det rimligt att jag ska betala något överhuvudtaget? Jag anser inte att jag ska behöva betala något.
    Problemet började ju när bilen hade nybilsgaranti, och det är ju bara sorgligt att Saab inte lyckats lösa det till 100% så länge bilen hade nybilsgarantin kvar.

    Jag tycker det verkar helt sjukt att om man får ett problem när bilen har nybilsgaranti, och detta problem sedan återkommer precis när garantin gått ut, så får jag själv stå för fiolerna....

    Vad tycker ni?

    Tilläggas kan, att Bilpartner vet att bilen varit inne för samma problem tidigare. Det var Bilpartner som "misslyckades" att fixa det till fullo...

    Mvh
    Chribbe
    Saab 9-3 Aero SS 2,8T V6 Hirsch Steg 1 275 hk (2006)
    http://www.youtube.com/watch?v=8nK6QsNWMyo

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458
    Jag anser att du inte ska ge de ett rött öre.
    Du har ju lämnat in bilen under garantitiden för att rätta till ett fel och det har de misslyckats med.

    Tycker du ska påtala för de att man kan förvänta sig att en auktoriserad verkstad ska klara av att rätta till de fel som uppkommer och när de inte gör det så skall det knappast drabba kunden.

    Jag skulle strida till graven. Så behandlar man inte en kund.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463
    Riktigt så lätt är det nog inte. Argumentet att "felet uppkom under garantitiden men jag kommer in först nu" är ihåligt och hur många gånger tror du inte kundmottagarna hör sådana saker? Frågan är om felet som lagades för 12 månader sedan är exakt orsak till det som uppstått nu? Är det så ska Saab stå för det, är det ett annat fel inom samma system åker du nog på det.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Tycker nog att du ska vara glad för att du får delen betald, bilen är utom garanti och att säga att du påpekat felet inom garantitid hjälper föga.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    399
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Tycker nog att du ska vara glad för att du får delen betald, bilen är utom garanti och att säga att du påpekat felet inom garantitid hjälper föga.
    Du menar alltså att provisoriska lösningar & verkstadsbesök under garantitiden är ok?
    Varför skulle ett påpekande under garantitiden "hjälpa föga"?

    Jag läste nån tråd här om en kille som hade nybilsgaranti på sin bil men verkstaden hade inga tider förrän efter att nybilsgarantin gått ut, så han skulle få stå för kostnaderna själv.
    Det var för övrigt det dummaste jag hört någonsin angående Saab verkstäder.

    Principen är ju nästan samma när en bil åker in och ut på verkstaden för samma fel utan att få felet avhjälpt. När sedan garantin går ut ska kunden själv få betala.

    Nu menar jag inte att min bil åkt in och ut många ggr för samma fel, men var går gränsen egentligen? Principen är ju samma oavsett hur många ggr Saab misslyckas med reparationen.
    Saab 9-3 Aero SS 2,8T V6 Hirsch Steg 1 275 hk (2006)
    http://www.youtube.com/watch?v=8nK6QsNWMyo

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Du ska punkt slut vara jävligt glad för att du bara behöver betala för jobbet.
    Ursäkta om det låter lite bryskt.

    Om du hade tänkt till en gång till så hade du åkt direkt till verkastaden andra gången så hade dom läst ut felkoden ur styrdonet och då hade vart en helt annan sak.
    Hur som helst så tycker jag att det var en helt otroligt gest av goodwill från dom.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    399
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Du ska punkt slut vara jävligt glad för att du bara behöver betala för jobbet.
    Ursäkta om det låter lite bryskt.

    Om du hade tänkt till en gång till så hade du åkt direkt till verkastaden andra gången så hade dom läst ut felkoden ur styrdonet och då hade vart en helt annan sak.
    Hur som helst så tycker jag att det var en helt otroligt gest av goodwill från dom.
    Visst skulle jag anmält problemet när det uppkom 6 månader senare, men det är också lätt att vara efterklok.
    Synd att det bara varade i 10 minuter och inte återkom efter ett par dagar, då hade jag gjort det.

    Att det skulle vara en otrolig gest av goodwill håller jag inte med om. Snarare skulle det vara en katastrof om en kund skulle åka på en kostnad på 11500 kronor 3 månader efter att hans nybilsgaranti gått ut på en bil som gått 2500 mil.
    (Maskinskadeförsäkring hade kanske kunnat reducera beloppet dock).

    Saab är inte unika när det gäller att "vara schyssta" mellan år 2 och 3 på en bil. Flera andra bilmärke har tex ökat sin nybilsgaranti från 2 till just 3 år. Undrar om Saab någonsin kommer att göra det....
    Saab 9-3 Aero SS 2,8T V6 Hirsch Steg 1 275 hk (2006)
    http://www.youtube.com/watch?v=8nK6QsNWMyo

  8. #8
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Jag tycker dealen är helt ok.

    Saab gick från 1 till 2 års nybilsgaranti 2001-01-01 om inte minnet sviktar. Så visst händer det saker....

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    1500spänn? Vad har du för självrisk på maskinskadeförsäkringen? Brukar ju vara något liknande på så nya bilar...
    Fredrik J

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    [quote=9-3a]
    Citat Ursprungligen postat av "mågis":2kad55oe
    Du ska punkt slut vara jävligt glad för att du bara behöver betala för jobbet.
    Ursäkta om det låter lite bryskt.

    Om du hade tänkt till en gång till så hade du åkt direkt till verkastaden andra gången så hade dom läst ut felkoden ur styrdonet och då hade vart en helt annan sak.
    Hur som helst så tycker jag att det var en helt otroligt gest av goodwill från dom.
    Visst skulle jag anmält problemet när det uppkom 6 månader senare, men det är också lätt att vara efterklok.
    Synd att det bara varade i 10 minuter och inte återkom efter ett par dagar, då hade jag gjort det.

    Att det skulle vara en otrolig gest av goodwill håller jag inte med om. Snarare skulle det vara en katastrof om en kund skulle åka på en kostnad på 11500 kronor 3 månader efter att hans nybilsgaranti gått ut på en bil som gått 2500 mil.
    (Maskinskadeförsäkring hade kanske kunnat reducera beloppet dock).

    Saab är inte unika när det gäller att "vara schyssta" mellan år 2 och 3 på en bil. Flera andra bilmärke har tex ökat sin nybilsgaranti från 2 till just 3 år. Undrar om Saab någonsin kommer att göra det....[/quote:2kad55oe]

    Garantin på bilen har gått ut! Varför skulle dom överhuvudtaget bjuda på någonting menar du?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    399
    [quote=mågis][quote="9-3a":23j0opr4]
    Citat Ursprungligen postat av "mågis":23j0opr4
    Du ska punkt slut vara jävligt glad för att du bara behöver betala för jobbet.
    Ursäkta om det låter lite bryskt.

    Om du hade tänkt till en gång till så hade du åkt direkt till verkastaden andra gången så hade dom läst ut felkoden ur styrdonet och då hade vart en helt annan sak.
    Hur som helst så tycker jag att det var en helt otroligt gest av goodwill från dom.
    Visst skulle jag anmält problemet när det uppkom 6 månader senare, men det är också lätt att vara efterklok.
    Synd att det bara varade i 10 minuter och inte återkom efter ett par dagar, då hade jag gjort det.

    Att det skulle vara en otrolig gest av goodwill håller jag inte med om. Snarare skulle det vara en katastrof om en kund skulle åka på en kostnad på 11500 kronor 3 månader efter att hans nybilsgaranti gått ut på en bil som gått 2500 mil.
    (Maskinskadeförsäkring hade kanske kunnat reducera beloppet dock).

    Saab är inte unika när det gäller att "vara schyssta" mellan år 2 och 3 på en bil. Flera andra bilmärke har tex ökat sin nybilsgaranti från 2 till just 3 år. Undrar om Saab någonsin kommer att göra det....[/quote:23j0opr4]

    Garantin på bilen har gått ut! Varför skulle dom överhuvudtaget bjuda på någonting menar du?[/quote:23j0opr4]

    För att felet inte åtgärdades ordentligt när bilen var inne första gången.
    Det gjordes en provisorisk lösning, som uppenbarligen inte funkade.
    Saab 9-3 Aero SS 2,8T V6 Hirsch Steg 1 275 hk (2006)
    http://www.youtube.com/watch?v=8nK6QsNWMyo

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    [quote=9-3a][quote="mågis":1aaogl53][quote="9-3a":1aaogl53]
    Citat Ursprungligen postat av "mågis":1aaogl53
    Du ska punkt slut vara jävligt glad för att du bara behöver betala för jobbet.
    Ursäkta om det låter lite bryskt.

    Om du hade tänkt till en gång till så hade du åkt direkt till verkastaden andra gången så hade dom läst ut felkoden ur styrdonet och då hade vart en helt annan sak.
    Hur som helst så tycker jag att det var en helt otroligt gest av goodwill från dom.
    Visst skulle jag anmält problemet när det uppkom 6 månader senare, men det är också lätt att vara efterklok.
    Synd att det bara varade i 10 minuter och inte återkom efter ett par dagar, då hade jag gjort det.

    Att det skulle vara en otrolig gest av goodwill håller jag inte med om. Snarare skulle det vara en katastrof om en kund skulle åka på en kostnad på 11500 kronor 3 månader efter att hans nybilsgaranti gått ut på en bil som gått 2500 mil.
    (Maskinskadeförsäkring hade kanske kunnat reducera beloppet dock).

    Saab är inte unika när det gäller att "vara schyssta" mellan år 2 och 3 på en bil. Flera andra bilmärke har tex ökat sin nybilsgaranti från 2 till just 3 år. Undrar om Saab någonsin kommer att göra det....[/quote:1aaogl53]

    Garantin på bilen har gått ut! Varför skulle dom överhuvudtaget bjuda på någonting menar du?[/quote:1aaogl53]

    För att felet inte åtgärdades ordentligt när bilen var inne första gången.
    Det gjordes en provisorisk lösning, som uppenbarligen inte funkade.[/quote:1aaogl53]


    Då är det ju upp till dig att åka tillbaka till verkstaden och få det årgärdat inom garantitiden.

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Du vet ju inte heller om det är samma fel utan att ha fått felkoden utläst. SAAB/GM menar att dom kan HJÄLPA TILL med bilar som är mella två och tre år, och det gör dom ju med till ett värde av ca tio pannor. Jag har faktiskt svårt att se vad som gör att dom ska stå för hela beloppet...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    399
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Citat Ursprungligen postat av 9-3a
    [


    Då är det ju upp till dig att åka tillbaka till verkstaden och få det årgärdat inom garantitiden.
    Om vi glömmer min bil några minuter.

    Tycker du detta också är rätt?
    En bil är 5 ggr på verkstad under 12 månader FÖR SAMMA FEL, och alltså inte får felet 100% avhjälpt. Den 6:e gången har garantin gått ut (en månad tidigare) och nu ska kunden själv betala reparationen.
    Saab 9-3 Aero SS 2,8T V6 Hirsch Steg 1 275 hk (2006)
    http://www.youtube.com/watch?v=8nK6QsNWMyo

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    [quote=9-3a]
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Citat Ursprungligen postat av "9-3a":194n2o4b
    [


    Då är det ju upp till dig att åka tillbaka till verkstaden och få det årgärdat inom garantitiden.
    Om vi glömmer min bil några minuter.

    Tycker du detta också är rätt?
    En bil är 5 ggr på verkstad under 12 månader FÖR SAMMA FEL, och alltså inte får felet 100% avhjälpt. Den 6:e gången har garantin gått ut (en månad tidigare) och nu ska kunden själv betala reparationen.
    [/quote:194n2o4b]

    Garantin har ju egentligen gått ut. Det är ju samma sak om du köper en rondell på Biltema. Ett års garanti. Den brinner upp efter elva månader och du får en ny på garantin. Men garantin p åden nya blir ju bara en månad, inte ett nytt år. Jag förstår ju alltså vad du menar egentligen men tyvärr funkar det så att garantin har gått ut på din bil, även om det skulle var sjätte försöket att reparera samma fel så gäller inte garantin längre...

    PS. Nu ska jag gå occh lägga mig så det blir ingen mer argumentation ikväll. Men jag fortsätter gärna i morgon kväll om du vill. Jag tycker nämligen att vi har lyckats hålla en bra nivå på det här helt utan skitkastning. Vem vet, du kanske lyckas få mig att ändra mig... DS.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    399
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Du vet ju inte heller om det är samma fel utan att ha fått felkoden utläst. SAAB/GM menar att dom kan HJÄLPA TILL med bilar som är mella två och tre år, och det gör dom ju med till ett värde av ca tio pannor. Jag har faktiskt svårt att se vad som gör att dom ska stå för hela beloppet...
    Nej... man ser olika på saker o ting.

    Om vi utgår från att det är samma fel.
    Tycker du då inte att man kan kräva att en "reparation" ska hålla mer än några månader på en bil som kostade ca 350.000 kr ny?
    Annars skulle ju detta kunna hålla på i all oändlighet. Bilen ska in på verkstad för samma fel ett par gånger om året - så är det, punkt slut.
    Orimligt anser jag.
    Saab 9-3 Aero SS 2,8T V6 Hirsch Steg 1 275 hk (2006)
    http://www.youtube.com/watch?v=8nK6QsNWMyo

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    399
    [quote=mågis][quote="9-3a":353mz6w8]
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Citat Ursprungligen postat av "9-3a":353mz6w8
    [


    Då är det ju upp till dig att åka tillbaka till verkstaden och få det årgärdat inom garantitiden.
    Om vi glömmer min bil några minuter.

    Tycker du detta också är rätt?
    En bil är 5 ggr på verkstad under 12 månader FÖR SAMMA FEL, och alltså inte får felet 100% avhjälpt. Den 6:e gången har garantin gått ut (en månad tidigare) och nu ska kunden själv betala reparationen.
    Garantin har ju egentligen gått ut. Det är ju samma sak om du köper en rondell på Biltema. Ett års garanti. Den brinner upp efter elva månader och du får en ny på garantin. Men garantin p åden nya blir ju bara en månad, inte ett nytt år. Jag förstår ju alltså vad du menar egentligen men tyvärr funkar det så att garantin har gått ut på din bil, även om det skulle var sjätte försöket att reparera samma fel så gäller inte garantin längre...

    PS. Nu ska jag gå occh lägga mig så det blir ingen mer argumentation ikväll. Men jag fortsätter gärna i morgon kväll om du vill. Jag tycker nämligen att vi har lyckats hålla en bra nivå på det här helt utan skitkastning. Vem vet, du kanske lyckas få mig att ändra mig... DS.[/quote:353mz6w8][/quote:353mz6w8]

    Ja, dom är ju ofta glada för att använda uttrycket att man "inte lämnar garanti på garanti". Men nånstans måste det sunda förnuftet komma in tycker jag.
    Du hade ju själv varit vansinnig om du råkat ut för exemplet jag gav ovan.
    Håller med om att det är viktigt att det inte blir en pajkastning för att man har olika åsikter.
    Saab 9-3 Aero SS 2,8T V6 Hirsch Steg 1 275 hk (2006)
    http://www.youtube.com/watch?v=8nK6QsNWMyo

  18. #18
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    [quote=9-3a]
    Citat Ursprungligen postat av "mågis":2lqjr4db
    Du vet ju inte heller om det är samma fel utan att ha fått felkoden utläst. SAAB/GM menar att dom kan HJÄLPA TILL med bilar som är mella två och tre år, och det gör dom ju med till ett värde av ca tio pannor. Jag har faktiskt svårt att se vad som gör att dom ska stå för hela beloppet...
    Nej... man ser olika på saker o ting.

    Om vi utgår från att det är samma fel.
    Tycker du då inte att man kan kräva att en "reparation" ska hålla mer än några månader på en bil som kostade ca 350.000 kr ny?
    Annars skulle ju detta kunna hålla på i all oändlighet. Bilen ska in på verkstad för samma fel ett par gånger om året - så är det, punkt slut.
    Orimligt anser jag.[/quote:2lqjr4db]

    Ja, det är ett riktigt jävla dilemma och jag förstår dig. Jag skulle nog inte heller vara så jävla glad så att säga.
    Problemet i grund och botten är att garantin inte längre gäller. Kolla lite med allmänna reklamationsnämnden hur dom ser på frekvent upprepade fel eller vad man nu ska kalla det.
    Godnatt. Hörs i morron kväll igen...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458
    jag förstår er andra men tycker ändå att om man har varit inne för att få ett fel lagat så skall det minsann vara lagat. Om man tänker sig att man inte har någon garanti och betalar för att få ett fel åtgärdar och felet fortfarande finns kvar, nog kräver man då att få det ordentligt åtgärdat utan kostnad.

    Sen kan jag hålla med om att 1500 inte känns så mycket i jämförelse med totalkostnaden så kanske inte är så mycket att bråka om.

    Men om vi håller debatten till principen vidhåller jag att verkstaden borde åtgärda det hela utan kostnad. Detta förutsätter naturligtvis att det är samma fel som uppkommit igen. Då har de inte gjort det riktigt första gången.

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Javisst men man måste ju också ge verkstaden en chans att fixa felet inom garantitiden, han sa ju själv att felet uppstod igen efter ett verkstadsbesök men att han sket i att åka tillbaka.

    Har massor av liknande exempel på mitt arbete där kunder kommer en månad efter garantin gått ut och spydigt påpekar att de minsann inte ska betala ett visst fel "för att jag sa till om felet när bilen bara var två månader gammal"

    Jaha,? varför har du inte kommit in och fått det åtgärdat då?,
    det är ju knappast bilverkstädernas ansvar att se till att en bil kommer in och får felet fixat inom garanti?

    Kortfattat: så fort ett fel uppstår inom garantitid, boka en tid fortast möjligt!
    och om bilens garanti är nära utgångsdatum snacka ihop dig med verkstadschefen och kom överens om hur ni ska lösa läget om problemet kvarstår, i vissa fall kan man få "förlängd" garanti om man hittar ett envist och svårlöst problem, iaf inom det märke jag jobbar med.

Liknande ämnen

  1. Nybilsgarantin snart slut, göra M-test?
    Av Jimmy_72 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-06, 20:45
  2. Saab vill inte reparera under nybilsgarantin
    Av berntlars i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-07-27, 23:46
  3. H&R Fjäder gått av.
    Av daree i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-05-23, 23:08
  4. Ingår lånebil i nybilsgarantin
    Av MangeH i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 13:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •