Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 9000 Aero -95, bara dog o vill inte starta. * fixat *

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skara
    Inlägg
    63

    9000 Aero -95, bara dog o vill inte starta. * fixat *

    Tja!


    Jag hoppas att några av er kunniga fortfarande sitter inne vid datorn trots fint väder och kan hjälpa mig lite.

    Bilen är som sagt en 9000 Aero -95 utrustad med TCS och dog under en andra renkörning med en sketolja för att lösa upp glykolvatten som jag lyckats få in i vevhuset. När nästan vattentempen nått arbetstemp så la bilen bara av och efter upprepade försök att få igång den igen så förstog jag att felet inte tänker försvinna av sig självt.

    Jag har kollat diverse trådar här på forumet om detta och har nu kollat de tre mest troligaste felen, dvs:
    1. DI:n som jag lånade ut till brorsan med en 9000 Aero -96 vilket fungerade klockrent i hans bil.
    2. Bensinpumpen går och flödar fram till spridarbryggan, kollade det genom att lossa trycksidans banjoskruv på spridarbryggan. Visserligen är det inte mycket bensin som kommer ut när man drar på starten, men jag antar att det ska räcka till för att starta o få den gå på tomgång eller?
    3. Vevaxelgivare är bytt till en ny, men ingen förbättring.

    Symptomen är som följer:
    Vid startförsök låter startmotorn precis som vanligt och surr hörs från bensinpumpen, men motorn hoppar aldrig igång. Varvräknaren ligger helt still (därav bytet av vevaxelgivare).

    Bilen är i ett mellanskede då det är tänkt o få upp flåset i den, så alla tryckrör och slangar är nytt och så även turbo, IC och bensinpump. Dessutom så gjorde jag misstaget att montera i större spridare, vilket fick bilen att gå väldigt fett och efter ett tag märktes detta på tomgången varefter bilen stängdes av. Bilen hann dock aldrig komma upp i arbetstemp men detta upprepades tre gånger innan jag förstod vad felet var. Anledningen till att jag drar upp detta är för att jag har funderat på om det kan va katalysatorn som gått pajj av den överflödiga bensinen och täppt till för avgaserna?
    Men bilen har som sagt vart igång tidigare med "rätt" spridare för en renköring med sketolja, vilket gick bra.
    När den dog gjorde den det snällt inga hugg eller slammer utan bara som om den blev avstängd.

    Hoppas ni kan knäcka denna åt mig.



    Mvh

    Dennis
    Saab 9-3 SS Aero -03 [Året-runt]
    Saab 9000 CS Aero -95 [Sommar projekt]

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247
    Testa med lite startgas, tänder bilen till på startgasen är troligen bränsletycket för lågt för att bilen ska kunna starta.


    Min bil betedde sig på ett liknande sätt när bränslepumpen sade upp sig, kollade också så att flödade bensin, dock var trycket på tok för lågt.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  3. #3
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 669
    min vägrade starta och då var det en bränsleslang inne i armaturen som lossnat. el ja jo den startade med den dog efter några sekunder.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 294

    Re: 9000 Aero -95, bara dog o vill inte starta.

    Citat Ursprungligen postat av G M R
    Varvräknaren ligger helt still (därav bytet av vevaxelgivare).
    Tyder på att det trots allt är något meed tändningen.
    På en frisk bil hoppar varvräknaren när man kör på starten

    Kolla om du får gnista på stiften.
    När du kollar det är det viktigt att DI är vänd med stiften neråt så att inte oljan i spolarna hamnar på fel ställe.

    Sen kan det nog vara bra att montera rätt spridare igen. MEd stora spridare finns ju risken att den blivit toksur.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skara
    Inlägg
    63
    Hej igen!


    Eftersom jag sett en del trådar där trådskaparen skiter i att skriva en uppföljning på sitt problem så fort felet verkar vara hittat så tänkte jag föregå med gott exempel på detta.

    Vill först tacka alla som gett mig svar på problemet. Sist jag kollade här igår så var det bara seiki som postat ett svar till mig, så efter jag läst det så åkte jag iväg och köpte mig startgas för att prova det. Och mycket riktigt så ville bilen hoppa igång på detta. Så jag tog även och testa knepet Haynes beskiver i deras 9000 mekarbok, för att se hur mycket som flöda ut ur regulatorn när man låter bensinpumpen gå i 30 sekunder. Detta var inte mycket, närmare bestämt: NADA.
    Så eftersom jag redan hade röjt väg från baslåda, slutsteg och golv ner till bränslearmaturen så var det bara att fortsätta och dra upp armaturen (detta var andra gången jag drog upp den och jag fattar fortfarande inte hur den ska vinklas i början för att komma upp så smidigt som möjligt ).
    Väl uppe så var slangarna det jag kollade först och precis som tact skrev så var det slangen till matningen på pumpen som hoppat dän. Detta är dock inte så konstigt iof med tanke på de slangklämmor som följde med till pumpen (en Henko Racing förövrigt). Jag löste det hela genom att trycka ner orginal plaströret bra mycket längre i slangen jag skarva med än sist och skruva dit den så gott jag vågade med andra slangklämmor. Därefter monterade jag tillbaks pumpen och lät pumpen få flöda fritt igen i 30 sekunder och nu hördes det skvalp i spridarbryggan så nu förmodar jag att det är som det ska vara. Nej, jag har inte startat bilen än då jag vill låta den gå en stund och jag var rätt slut efter allt jobb igår, om inte annat hungrig så jag begav mig hem.

    Lite sammanfattning / råd så här på slutet då:
    1. Bara för att varvräknaren ligger helt still när startförsök görs så behöver det inte betyda att det är vevaxelgivaren som gett upp vilket för mig nästan har låtit som en nödvändighet när jag läst på i ämnet i vissa trådar här.
    2. Uppgraderar ni eran bränslpump till en Henko Racing variant så släng slangklämmorna ni får med och köp ett par ordentliga att skruva fast slangarna med.

    Skulle nu inte min bil starta när jag ska göra detta så tar jag upp tråden igen, annars kan ni se detta som löst.


    Mvh
    Dennis
    Saab 9-3 SS Aero -03 [Året-runt]
    Saab 9000 CS Aero -95 [Sommar projekt]

Liknande ämnen

  1. 9000 2,3 T - 98 vill inte starta
    Av Aero Steffe Ö-o i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-11-18, 19:16
  2. 9-5 Aero -02 vill inte starta ibland
    Av Micke9000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 14:13
  3. 9000 CSE 2.3T vill inte starta
    Av Veneratio i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-02-09, 14:26
  4. Vill inte starta (9000 -97)
    Av Break out i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-12-28, 17:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •