Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Turbofråga

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Täby
    Inlägg
    10

    Turbofråga

    nu är jag kanske väl nojjig.. Vet inte om det vart så här tidigare och inte tänkt på det förns nu.

    Men när jag startar bilen kall så sticker turbotrycksmätaren nästan upp på det gula fältet och ligger å svajjar en aning där strax under tills motorn kommit igång å blivit lite varm. Handlar kanske om någon minut eller 2. Sen beter den sig normalt igen. Och den laddar som den ska annars. Tomgången ligger som den ska men turbon verkar leva sitt eget liv där en stund i början.
    Nu vet jag inte om det kanske ska vara så eller hur mycket man litar på den vanliga tryckmätaren. Har ju ingen extra som man kan se exakt tryck på. men det känns bara lite skumt.

    Iofs har jag väl gått i tankar om att köpa lite större turbo..
    frågan är hur mycket ett sådant kalas skulle gå på med mappning osv.
    Är det något mer man borde göra i samma veva då?
    9-3 Aero - 02 salomon edition - SÅLD
    9-3 2.0t - 98

  2. #2
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    593
    Medlem#
    5788
    Iofs har jag väl gått i tankar om att köpa lite större turbo..
    frågan är hur mycket ett sådant kalas skulle gå på med mappning osv.
    Är det något mer man borde göra i samma veva då?

    Hej.
    Ett tips är ju att gå in på projektsidan och kolla vad andra har gjort med sina bilar, sen bestämma hur mycket det får kosta..
    Sök och du vill finna hur mycket som helst i ämnet.
    //Dunken
    Projekt Secret ..

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Nu vet jag inte vad som är gjort åt din bil .m en större turbo är inte direkt det första man bör/behöver göra på en 9-3 Aero. Med fel mappning räcker originalturbon alldeles utmärkt för att skrota kolvarna.

    Prioriteringsordningen, som jag ser det, är:

    1. Mjukvara (ett steg 1 ger 260 hk lite drygt)
    2. Intercooler (originalet suger, för att uttrycka det diplomatiskt...)
    3. Helsats avgas
    4. Bränsle (större spridare, förslagsvis Siemens 630 cc som även ger möjlighet att köra BioPowerprogram)
    5. Trubbnos kompressorhus och kungskobra

    Med ovanstående gjort och gärna även kamaxlar från en T5-maskin hamnar du på runt eller strax över 300 stabila hk på bensin och uppåt 320 hk på E85.

    Sedan finns det ju lite att göra åt väghållningen. Så, om du inte redan gjort merparten av ovanstående, lägg turbobytesplanerna på hyllan ett tag...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Täby
    Inlägg
    10
    Tackar för tipsen!

    Okej jo man har ju läst en del om att det lättare materialen kan skapa problem i t7 motorn. Har aldrig haft saab förut, men vart sugen länge. Älskar verkligen bilen, men man blir ju mörkrädd av alla historier om oil sludge pga av vevhusventlilation osv. Att man har behövt byta kedja redan efter 10-15000 mil osv. Det ska ju bara inte hända. Men det verkar endå vara 9-5 som e hårdast drabbad. 9-3 knappt alls om man tar hand om den som jag förstått. Sen har ju alla olika åsikter om det.

    men okej slakta kolvarna har jag ingen lust att göra. Tänkte ba att om turbon gick sönder kunde man lika gärna slänga på en större. Men det verkar alltså va en dålig idé på en t7:a

    Jag skulle väl helst på lättaste och mest "ofarliga" sätt klämma ut 50 häst till eller nått. Så ett steg 1 är väl bästa valet? Får kolla om vad som ingår i det. Men är det något att rekomendera? Eller tar man en betydande risk utan att uppgradera vidare en just programvara?
    Iofs låter biopowerkonvertering väldigt intressant. Ska läsa på mer om det också.

    Ska man upp mot 300 hästar plus så är ju som sagt väghållningsuppdateringar ett måste.
    Framvagnen lever ju sitt eget liv redan nu :P men det är lite mysigt när det rycker å sliter ibland endå, haha.

    Tackar mycket för tipsen igen.

    // David
    9-3 Aero - 02 salomon edition - SÅLD
    9-3 2.0t - 98

Liknande ämnen

  1. Turbofråga
    Av elin_rrr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 01:02
  2. 9-5 2.0t turbofråga
    Av daim i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-31, 18:06
  3. 9-5 turbofråga.
    Av airflowfredde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-07-12, 12:15
  4. Turbofråga
    Av _coffe_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-28, 10:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •