Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Larm? Saabs eget eller ska man köpa något annat

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    101

    Larm? Saabs eget eller ska man köpa något annat

    Hej.

    Jag är precis påväg att köpa en ny Saab 9-5 och siter och funderar på vilka tillval jag ska ta.
    Någon som vet hur bra saabs eget larm är? Ska man köra på det eller rekomenderas tex Cargards istället?

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Absolut enklast att välja Saabs eget, och det är ju godkänt enligt konstens alla regler
    /Johan

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Absolut enklast att välja Saabs eget, och det är ju godkänt enligt konstens alla regler
    /Johan

    Så saabs orginal är ett bra larm?

    Och tack!

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Bara att få larmfunktionaliteten i nyckeln tycker jag väger tungt i den här frågan.

    Ang kvalitetet på larmet kan jag inte uttala mig, även om jag vill tro att det är bra grejer.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Bara att få larmfunktionaliteten i nyckeln tycker jag väger tungt i den här frågan.

    Ang kvalitetet på larmet kan jag inte uttala mig, även om jag vill tro att det är bra grejer.

    Mvh
    Larmfunktionaliteten i nyckeln får man med ett Cargard med.
    Ville bara kolla så att orginallarmen inte var kända för att vara dåliga eller så. Det är ju onekligen smidigare att få ett moterat från fabrik isf att behöva lämna iväg bilen och hämta osv för att få ett annat eftermonterat så det får bli ett orginallarm då...

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    615
    Kolla även med ditt försäkringsbolag.
    Vissa bolag godkänner bara fabriksmonterade larm för att få självrisk reducering. Vet att det var så när jag hade Folksam och skulle montera larm i min og900. Visst funktionen med larmet blir ju det samma, men kan man tjäna in ett par slantar så är ju det aldrig fel.

    Detta var dock ett par år sedan så jag vet inte hur det gäller idag.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av rodge
    Kolla även med ditt försäkringsbolag.
    Vissa bolag godkänner bara fabriksmonterade larm för att få självrisk reducering. Vet att det var så när jag hade Folksam och skulle montera larm i min og900. Visst funktionen med larmet blir ju det samma, men kan man tjäna in ett par slantar så är ju det aldrig fel.

    Detta var dock ett par år sedan så jag vet inte hur det gäller idag.
    Det är inget problem...

    Dock kom jag på en sak. Jag har två hundar som jag ofta lämnar i bilen. Kan nivåsensor lösa på sådant? Går det att larma på utan den isf?
    (Annars kanske det är lika bra att gå på ett cargard istället)

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    23
    Måste lämna ett inlägg..Blev av med hjulen förra sommaren på min 9-5 då jag kom till saab i uppsala så frågade jag om det inte var självriskeliminering pga att jag hade saabs larm..Då svarade han på skadesidan att saabs larm inte var godkänt av försäkringsbolagen tillsammans med bla volvo och några till,,och det hade jag då aldrig hört talas om innan.. så kolla upp det hela innan det är försent..detta hände på min förra saab årsmodell 99 men jag tror inte det gör nån skillnad..tror inte det hänt mycket sen förra året med saabs larm.

  9. #9
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Larmen är ju godkända av SSF, vad mer begär försäkringsbolagen??
    /Johan

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Larmen är ju godkända av SSF, vad mer begär försäkringsbolagen??
    /Johan
    Enl trygghansa's hemsida så duger det bra:

    -------cut-------
    Som godkända larm räknas de flesta nya bilars originalmonterade larm, samt de larm som är godkända av Svensk Stöldskyddsförening. Kontakta oss om du är osäker.
    -------cut-------

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 639
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Bara att få larmfunktionaliteten i nyckeln tycker jag väger tungt i den här frågan.
    Eller få startfunktionen i larmdosan
    Mvh Timmy

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456
    Citat Ursprungligen postat av Stickan
    Måste lämna ett inlägg..Blev av med hjulen förra sommaren på min 9-5 då jag kom till saab i uppsala så frågade jag om det inte var självriskeliminering pga att jag hade saabs larm..Då svarade han på skadesidan att saabs larm inte var godkänt av försäkringsbolagen tillsammans med bla volvo och några till,,och det hade jag då aldrig hört talas om innan.. så kolla upp det hela innan det är försent..detta hände på min förra saab årsmodell 99 men jag tror inte det gör nån skillnad..tror inte det hänt mycket sen förra året med saabs larm.
    Menar du att dom kunde lyfta bilen och plocka av hjulen utan att det gick igång?

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    783
    Citat Ursprungligen postat av M.Persson86
    Citat Ursprungligen postat av Stickan
    Måste lämna ett inlägg..Blev av med hjulen förra sommaren på min 9-5 då jag kom till saab i uppsala så frågade jag om det inte var självriskeliminering pga att jag hade saabs larm..Då svarade han på skadesidan att saabs larm inte var godkänt av försäkringsbolagen tillsammans med bla volvo och några till,,och det hade jag då aldrig hört talas om innan.. så kolla upp det hela innan det är försent..detta hände på min förra saab årsmodell 99 men jag tror inte det gör nån skillnad..tror inte det hänt mycket sen förra året med saabs larm.
    Menar du att dom kunde lyfta bilen och plocka av hjulen utan att det gick igång?
    Alla 9-5:or har inte tiltsensor.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456
    Surt, fan då var ju min gamla 740 från 87 med orginal larm känsligare

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456
    Surt, fan då var ju min gamla 740 från 87 med orginal larm känsligare
    Tycker man ju änna ska ingå i alla larm, annars kan det ju kvitta, ska ju inte behöva slå in rutan för att det ska gå igång!

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    23
    ja det vette fan det va vad som sades på saab i Uppsala..när jag hämtade 4 nya vectorfälgar med goodyear F1 däck och tyckte det liknade f*n..trodde helt hundra att larmet var godkänt..kanske ändrat nu??..ps dom sänkte ner bilen på bilbatterier..larmet gick inte igång..

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sumpan
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av MangeH

    Dock kom jag på en sak. Jag har två hundar som jag ofta lämnar i bilen. Kan nivåsensor lösa på sådant? Går det att larma på utan den isf?
    (Annars kanske det är lika bra att gå på ett cargard istället)
    Saabs larm suger eller kanske Saabs policy när man har djur eller kupé värmare i bilen.
    Nu har jag en nyare 9-3a iofs men varje gång jag stänger av bilen så måste jag trycka på ett par knappar för att enbart aktivera larmet för dörrarna (ingen kupé sensor mao.) gör jag inte det och jag har min hund i bilen eller har kupévärmare kopplad på vintern så går larmet i gång.
    Har varit och svenska bil och frågat om man kan byta så att larmet enbart aktiveras för dörrarna per default sen trycker jag på knapparna om det skall vara helt aktiverat men det går inte pga saabs säkerhets policy. Vad har Saab med att göra hur jag vill larma bilen, Saab kanske borde göra automatisk dörrlåsning för man borde ju inte få lämna bilen olåst heller.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av pommes
    Citat Ursprungligen postat av MangeH

    Dock kom jag på en sak. Jag har två hundar som jag ofta lämnar i bilen. Kan nivåsensor lösa på sådant? Går det att larma på utan den isf?
    (Annars kanske det är lika bra att gå på ett cargard istället)
    Saabs larm suger eller kanske Saabs policy när man har djur eller kupé värmare i bilen.
    Nu har jag en nyare 9-3a iofs men varje gång jag stänger av bilen så måste jag trycka på ett par knappar för att enbart aktivera larmet för dörrarna (ingen kupé sensor mao.) gör jag inte det och jag har min hund i bilen eller har kupévärmare kopplad på vintern så går larmet i gång.
    Har varit och svenska bil och frågat om man kan byta så att larmet enbart aktiveras för dörrarna per default sen trycker jag på knapparna om det skall vara helt aktiverat men det går inte pga saabs säkerhets policy. Vad har Saab med att göra hur jag vill larma bilen, Saab kanske borde göra automatisk dörrlåsning för man borde ju inte få lämna bilen olåst heller.
    Ok. Skit då får det bli ett cargard istället....

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    hej, om du läser i intruktionsboken ser du hur man kopplar bort nivå- och glaskrossensorerna och då bara har startspärr och dörrar larmade. Observera även säkerhetslåsningen.
    Jag tror inte heller att hundarna löser ut nivåsensorerna eftersom det krävs en ganska stor vinkelförändring i förhållande till parkeringsläget.
    Vad det gäller saab originallarm menar att det skyddar bilen bättre mot stöld än andra larm, saab-larmet använder t.ex engångskoder vid upplåsning och startspärr vilket gör det näst intill omöjligt att avkoda. Andra fjärrlåsningssystem är lätt att avlysna och sedan kan man lätt ge igenom startspärren.
    Det är så att ju mer avanserat system man använder, ju svårare blir handhavandet.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

Liknande ämnen

  1. Är felet turbo eller något annat?
    Av calle_p40 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-08, 12:57
  2. Är det ventilknack jag hör eller något annat?
    Av Travis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 19:56
  3. tillfällighet eller något annat
    Av Olde i forum Allmänt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 19:13
  4. Defekt växellåda eller något annat?
    Av tyrell i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-08, 08:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •