Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Varför är röd solid lack så dålig?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Varför är röd solid lack så dålig?

    Trodde man hade hunnit längre. När man tittar på Saabar med röd vanlig lack så är den oftast blek. Även på ganska "nya" som 97-98:or. Det ser trist ut. Annars verkar ju Saab ha en väldigt hög kvalite på lacken. Jag ser ofta metallic 9000 från tidigt 90-tal som fortfarande har en fantastisk finish.

    Har själv en ambassadblå (ej metallic) 92:a som troligen stått ute mkt i starkt solsken men lacken är nästan nyskick.

    Nu är ju Saab inte ensam om dålig rödlack precis. Står en Volvo 850 på gatan som nästan är vit istället för röd.

    Men trodde faktiskt man hade hunnit längre med färgpigment. Detta påminner lite om den där rödmetalic Volvo hade på sina PV som blektes över sommaren.

    Är tex en röd 9000 med blekt färg helt förlorad? De ser ju ju trista ut att prutningsläget måste vara ganska stort. Går det att återställa det röda genom en rekond-firma tex?
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Röda bilar är mycket tacksamma att polera - du kan själv med enkla medel få bort lingon-mjölken. En tvehövdad polermaskin från Biltema á 300:- kommer du långt med. Flytande rubbing och sedan en runda med flytande hårdvax gör susen.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Fantastiskt. Så du menar att med ganska enkla medel kan man få tillbaka den fina röda färgen? För det är den ju när den är i bra skick

    Konstigt att inte fler åtgärdar ändå. Det sänker bilens utseende ganska ordentligt

    Sedan kan man undra hur länge den röda lacken levt på marknader som södra Tyskland, Italien och Kalifornien tex med väldígt stark sol. Borde vara vit efter 3-5 år. Här uppe i Högan Nord är ju solen aldrig riktigt stark förutom några månader på sommaren.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  4. #4

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Helt otroligt! Man tror inte sina ögon. Blir nästan sugen på att leta upp "vit" men rostfri 9000. Innan polering ser de så trista ut att jag tror de är svårsålda. Kan vara värt en dags jobb om det blir så här bra
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Visst går det att få en röd bil fin igen! Jag har bevis!

    Före, vid inköp
    http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... age=344688
    http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... age=344690

    Ca 7mån efter första poleringen, såg fortfarande ganska fin ut men oxiden började komma tillbaka lite smått på vissa ställen.
    http://www.garaget.org/?car=73209&image=969572

    Och efter senaste poleringen för lite över en vecka sedan
    http://www.garaget.org/?car=73209&image=967673
    http://www.garaget.org/?car=73209&image=972498

    Blev mycket bättre lyster i lacken andra gången, fick inte bort alls lika mycket oxid första gången som jag fick nu. Fick en väldigt jämn och fin glans nu.

    Allt gjort för hand med Sonax Flytande rubbing och en gammal flaska med Lahega flytande hårdvax som jag hade ståendes.

    MVH

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Anledningen till att röda,blåa,svarta bilar är känsligare för att oxidera är av 2 orsaker.

    Oftast är det ingen klarlack på dom färgerna.
    Dom oxiderar lättare i uv-ljuset som finns i solstrålarna.

    /M
    Akta skinnet!

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Snyggt! Väldigt snyggt. Men hur länge håller det innan man måste göra om det?. Hjälper flytande vax att hålla oxiden borta tex?

    Fast Saabs ambassadblå verkar hålla väldigt bra. Kanske ändrar den sig men då det finns så "mycket" färg i lacken så ser den ändå mörkblå ut. Kan det vara en bra teori??
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Snyggt! Väldigt snyggt. Men hur länge håller det innan man måste göra om det?. Hjälper flytande vax att hålla oxiden borta tex?
    Min lack höll sig relativt bra tycker jag! Gjorde första poleringen i den 24 oktober. Efter ungefär 10mån gjorde jag den andra poleringen - dvs den 22 juli. På avstånd såg fortfarande bilen väldigt blank och fin ut, men när man kom nära och såg den i visst ljus så kunde man se att oxiden hade börjat komma tillbaka.

    Så i mitt fall runt 8-10mån innan det är dags igen. Helt klart värt arbetet i alla fall, det är en fröjd att tvätta bilen efter den fått sig en ordentligt polering förresten...

    MVH

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    125
    Jag har hört en teori om att röda bilar ofta blir matta, och det är att det röda pigmentet är tyngre än de andra, vilket gör att färgen sjunker ner lite, kan detta möjligen stämma ?

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    Något som fungerar bra på röda lacker - jag har med framgång använt det för att putsa bort vithet ur både en röd Volvo 850 och en imolaröd ng900 som jag haft - är OKQ8s cleaner av eget fabrikat - den heter "cleaner" kort och gott och kommer i en flaska med OKQ8-emblem. Snällare än rubbing, men dunderbra på röda lacker!
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 927
    Så här såg min gamla 900:a ut innan polering:
    http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/ ... 20lack.jpg

    Det blev lite bättre efter poleringen
    http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/28828Lack.jpg

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Tycker inte min röda 9-5 är speciellt matt i lacken...
    Fredrik J

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Jag har sett röda 9-5 som har tappat lystern i lacken, man tycker att man borde ha löst problemet med röda lacker vid detta laget men nejdå...

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Anledningen till att röda,blåa,svarta bilar är känsligare för att oxidera är av 2 orsaker.

    Oftast är det ingen klarlack på dom färgerna.
    Dom oxiderar lättare i uv-ljuset som finns i solstrålarna.

    /M
    Fel. Alla lacker har idag (och SAAB 199 klarlack. Det beror på andra faktorer. De färger (mörka) vi pratar om absorberar mkt energi vilket påskyndar oxidationsprocessen. Jmf med vita och silverfärgade lecker.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    SOm jag skrev,,oftast har dom inte det,iaf. inte dom äldre...

    SOm corollan i bilderna är tex ett typiskt fall där klarlacken inte finns.

    /M
    Akta skinnet!

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Anledningen till att röda,blåa,svarta bilar är känsligare för att oxidera är av 2 orsaker.

    Oftast är det ingen klarlack på dom färgerna.
    Dom oxiderar lättare i uv-ljuset som finns i solstrålarna.

    /M
    Fel. Alla lacker har idag (och SAAB 199 klarlack. Det beror på andra faktorer. De färger (mörka) vi pratar om absorberar mkt energi vilket påskyndar oxidationsprocessen. Jmf med vita och silverfärgade lecker.
    Jo men man ser aldrig en svart eller blå bil lika blekt som en röd...

  18. #18
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    [quotesycho Dave]
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Citat Ursprungligen postat av "lillen 761":2sb7nj8k
    Anledningen till att röda,blåa,svarta bilar är känsligare för att oxidera är av 2 orsaker.

    Oftast är det ingen klarlack på dom färgerna.
    Dom oxiderar lättare i uv-ljuset som finns i solstrålarna.

    /M
    Fel. Alla lacker har idag (och SAAB 199 klarlack. Det beror på andra faktorer. De färger (mörka) vi pratar om absorberar mkt energi vilket påskyndar oxidationsprocessen. Jmf med vita och silverfärgade lecker.
    Jo men man ser aldrig en svart eller blå bil lika blekt som en röd...[/quote:2sb7nj8k]

    Det blir dom. Det syns bara inte lika bra. Om du vill kan jag ta ett kort på min brunröda 9000 från -91. Den är helt sjukt oxiderad...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    676
    Jag har uppgift om att klarlackerna gjorde sitt intåg på de solida hos Saab först -01, men jag kan givetvis ha fel...

    /mvh Anders B.
    jag har också kramat Lill-Babs...

  20. #20
    Jag ska inte svära på att klarlack kom redan på 1990-talet, men när jag frågade en SAAB-säljare påstod han att klarlack på solida lacker hade funnits bra länge (minst ett antal år). Detta var i början på 2000-talet.

Liknande ämnen

  1. Klarlack på solid
    Av ron66 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-10-31, 11:38
  2. Dålig/Skadad lack
    Av Glader9991 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-21, 11:03
  3. Varför får jag så dålig värme i min 9000?
    Av Danne_9000Aero i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 00:29
  4. dålig lack?
    Av hambli i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 17:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •