Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Etanolkonventera med EcoFlex

  1. #1

    Etanolkonventera med EcoFlex

    www.ecoflex.nu

    Nån som har erfarenhet av detta?
    Funderar på att konventera min 9-3, vill ju ha Biopower funktion och
    det verkar bara som EcoFlex har lösningen för det.
    Frågan är hurvida trim fungerar ihop med detta?

    /Olle

  2. #2
    Står inget om garantier osv...

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Hej,

    Du kan få BioPowerfunktion hos riktiga trimfirmor också.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Biopower kräver TCS, vilket jag ej har!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Boliden
    Inlägg
    21
    Hadde ecoflex på min förra bil och det funkade utmärkt. Bilen var en Volvo 940 -96
    ******************************
    Saab 9-5 2.3 1999 Nordic steg 1 E85

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    338
    Den fungerar säkerligen utmärkt, annars kan jag rekommendera autoffv: www.etanolkonvertera.nu
    Har denna monterd på min Ford Mondeo och den fungerar prima, fungerar säkerligen bra på en Saab också.
    2007 9-3 Aero 2,8T

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 695
    Ni är nauturligtvis välkomna att tipsa om vilke etanolkonverteringar som helst gjorda på andra bilmärken än Saab men då bör det nog ske i "Off Topic".

    Att påstå "fungerar säkerligen bra på en Saab också" och " det funkade utmärkt. Bilen var en Volvo 940 -96" säger knappast mer än vad som står på Ecoflex hemsida, där skrivet i marknadsföringssyfte.

    Sarkostik söker säkert någon referens som har detta monterat i en 9-3 (fortfarande osäkert vilket motortyp dock?) samt kan svara på hur det fungerar med trimmjukvara.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Sarkostik söker säkert någon referens som har detta monterat i en 9-3 (fortfarande osäkert vilket motortyp dock?) samt kan svara på hur det fungerar med trimmjukvara.
    Motorn är en T7 185hk 01a

    Har frågat trimfirmor som Nordic och det krävs TCS för biopower, dvs jag kan blanda både E85 och 95, vilket kan vara bra om etanolen är slut på bensinstationen eller av andra anledningar, man vill köra på 95.

    Därför jag undrar om EcoFlex fungerar.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av Sarkostik
    Sarkostik söker säkert någon referens som har detta monterat i en 9-3 (fortfarande osäkert vilket motortyp dock?) samt kan svara på hur det fungerar med trimmjukvara.
    Motorn är en T7 185hk 01a

    Har frågat trimfirmor som Nordic och det krävs TCS för biopower, dvs jag kan blanda både E85 och 95, vilket kan vara bra om etanolen är slut på bensinstationen eller av andra anledningar, man vill köra på 95.

    Därför jag undrar om EcoFlex fungerar.
    Hej,

    Enligt Nordic verkar det fungera utmärkt att blandtanka även med deras rena etanolkonverteringar: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=231644

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 695
    Men nu känns det som att tredjehandsuppgifterna haglar?

    KK>> Är det detta du tänker på:
    Citat Ursprungligen postat av Toneloc
    ...så här svarade i alla fall Rolf mig när jag mailade nordic för ett tag sedan då min bil saknar TCS.

    "Var inte så ledsen för det. Det går att tillfälligt köra på ”vanlig” bensin, men man ska komma ihåg att bilen då drar 25-30% för mycket. Typ som om man startar en bil med choken ute när motorn är varm. Men att blanda 50/50 är inga problem."
    ?

    I så fall år det väl knappast så att att gör utfästelser att det fungerar "utmärkt att blandtanka"?

    Hoppas någon av pojkarna från Nordic kan komma och reda ut åtminstone vad som gäller deras produkter.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av LM
    KK>> Är det detta du tänker på:

    "Var inte så ledsen för det. Det går att tillfälligt köra på ”vanlig” bensin, men man ska komma ihåg att bilen då drar 25-30% för mycket. Typ som om man startar en bil med choken ute när motorn är varm. Men att blanda 50/50 är inga problem." ?

    I så fall år det väl knappast så att att gör utfästelser att det fungerar "utmärkt att blandtanka"?
    Nja, jag kanske överdrev lite. Jag är dock personligen skeptiskt inställd till att blanda 50/50 BF och E85 med en mjukvara som skall vara optimerad för 100% av den ena av dem.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 200
    Håller med LM i hans funderingar.

    Utfästelsen från Rolf på Nordic var väl ungefär som att man inte blir stående utan kan köra om än "fett" som ett gammalt förgasarchokeläge.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Utfästelsen från Rolf på Nordic var väl ungefär som att man inte blir stående utan kan köra om än "fett" som ett gammalt förgasarchokeläge.
    Nja, som jag tolkar Rolfs uttalande gäller det om man tankar ren bensin med ett rent E85-program. Däremot att fifty-fifty skulle funka bra.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 248
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Däremot att fifty-fifty skulle funka bra.

    Mvh

    KK
    Ungefär som Etanol.nu: "funkar bra"

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  15. #15

    Ecoflex konvertering

    Hej! Tänker ta och Ecoflex konvertera min Saab 9000 2,3 turbo med Chiptrim. Detta tänker jag göra i morgon (fredag den 08/0. Jag lovar att meddela hur det hela fungerar när jag kört ett tag. Jag kommer att få jobbet utfört av en mekaniker som själv kör en Saab 9000 2,3 turbo med ecoflex konvertering och de fungerar utmärkt enligt honom. Han har som som jag chiptrim på sin bil.

    Hasse
    Saab 9000 CDE 2,3 T 97:a

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av Toneloc
    ...så här svarade i alla fall Rolf mig när jag mailade nordic för ett tag sedan då min bil saknar TCS.

    "Var inte så ledsen för det. Det går att tillfälligt köra på ”vanlig” bensin, men man ska komma ihåg att bilen då drar 25-30% för mycket. Typ som om man startar en bil med choken ute när motorn är varm. Men att blanda 50/50 är inga problem."
    ?


    Hade samma frågeställning men fick andra svar.
    Mina frågor:

    1. Jag har inte TCS. Det är ju inte alltid det finns tillgång till E85, går det att tanka 98 oktan och köra på tillfälligt?
    2. Tar motorn skada av det i så fall, typ att den spikar eller nåt?
    3. Om det finns en tolerans för "nödtankning", vilken blandning kan man gå ner på och motorn fortfarande går hyfsat?


    Svar ifrån Magnus på Nordic:

    1: Det går inte. Då måste du fixa en extra box som vi kan programera för BF95/98
    2: Ja det gör den.
    3: du kan tanka ca 23-30% bensin och det funkar hyfsat ändå
    Saab 9-5 2.3t sedan -99 st1
    Fiat 2300S Coupé -65

  17. #17

    Re: Ecoflex konvertering

    Citat Ursprungligen postat av taipen
    Hej! Tänker ta och Ecoflex konvertera min Saab 9000 2,3 turbo med Chiptrim. Detta tänker jag göra i morgon (fredag den 08/0. Jag lovar att meddela hur det hela fungerar när jag kört ett tag. Jag kommer att få jobbet utfört av en mekaniker som själv kör en Saab 9000 2,3 turbo med ecoflex konvertering och de fungerar utmärkt enligt honom. Han har som som jag chiptrim på sin bil.

    Hasse
    Har idag den 9 problem med att starta bilen. Den gick hur bra som helst igår när jag fick enheten installerad. Men idag verkar de som den inte går på alla cylindrar och lukar väldigt mycke bränsle. Jag har mailat ner till ecoflex för att få förslag på åtgärd. Jag återkommer med mer när jag fått svar därifrån.

    Hasse
    Saab 9000 CDE 2,3 T 97:a

  18. #18

    Re: Ecoflex konvertering

    Citat Ursprungligen postat av taipen
    Citat Ursprungligen postat av taipen
    Hej! Tänker ta och Ecoflex konvertera min Saab 9000 2,3 turbo med Chiptrim. Detta tänker jag göra i morgon (fredag den 08/08). Jag lovar att meddela hur det hela fungerar när jag kört ett tag. Jag kommer att få jobbet utfört av en mekaniker som själv kör en Saab 9000 2,3 turbo med ecoflex konvertering och de fungerar utmärkt enligt honom. Han har som som jag chiptrim på sin bil.

    Hasse :cool:
    Har idag den 9 problem med att starta bilen. Den gick hur bra som helst igår när jag fick enheten installerad. Men idag verkar de som den inte går på alla cylindrar och lukar väldigt mycke bränsle. Jag har mailat ner till ecoflex för att få förslag på åtgärd. Jag återkommer med mer när jag fått svar därifrån.

    Hasse :cool:
    Har idag den 10 provat en del trix som jag fått av ecoflex, men bilen beter sig lika illa så jag tog beslutet att koppla bort ecoflexutrustningen. Motorn beter sig fortfarande lika illa. Någon som har förslag på vad de kan vara? Motorn går knappt på tomgång, går väldigt ojämnt och luktar väldigt mycket bränsle. Skulle tro att den inte går riktigt på alla cylindrar, den spottar även ut bränsle från avgasystemet. Den svarar dåligt på gaspådrag också. Jag funderar på om de kan vara den berömda tändkasetten som gett upp?

    Hasse
    Saab 9000 CDE 2,3 T 97:a

  19. #19

    Etanolkonvertera med ecoflex

    Det är inget som jag kan rekommendera nu med facit i hand. Fick min bil etanolkonverterad med ecoflex (som om jag har förstått rätt fungerar genom signal modifiering). Bilen fungerade utmärkt i en halv dag. Morgonen efter startade bilen ok, och jag backade ut den ur garaget varpå den började bluddra och gå ojämnt, samt lukta en hel del bränsle. Det har visat sig att styrboxen för insprutningen gått sönder och måste bytas. En ny kostar 11 900 kr, vilket man inte är så sugen på och en begagnad har jag inte lyckats hitta eftersom partno måste stämma överens. Ecoflex har dessutom inga som helst garantier för att deras utrustning inte skadar motorn allvarligt.
    Saab 9000 CDE 2,3 T 97:a

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 248

    Re: Etanolkonvertera med ecoflex

    Citat Ursprungligen postat av taipen
    Det är inget som jag kan rekommendera nu med facit i hand. Fick min bil etanolkonverterad med ecoflex (som om jag har förstått rätt fungerar genom signal modifiering). Bilen fungerade utmärkt i en halv dag. Morgonen efter startade bilen ok, och jag backade ut den ur garaget varpå den började bluddra och gå ojämnt, samt lukta en hel del bränsle. Det har visat sig att styrboxen för insprutningen gått sönder och måste bytas. En ny kostar 11 900 kr, vilket man inte är så sugen på och en begagnad har jag inte lyckats hitta eftersom partno måste stämma överens. Ecoflex har dessutom inga som helst garantier för att deras utrustning inte skadar motorn allvarligt.
    Vem sålde Ecoflexen till dig? Denne skall ersätta dig med styrdonet och programet i den. Jag skulle med en berättigad magkänsla säga att det är något fel på ingångssteget i Ecoflexen.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Liknande ämnen

  1. Etanolkonventera T7
    Av Gerling i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-12-23, 22:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •