Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Service 9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    32

    Service 9-3

    Hejsan. Någon som vet hur man får service lampan att slockna? Har servat bilen själv efter saab´s service punkter.
    Vore tacksam.

    Bilen är en 9-3 2.0T 2003a
    Saab 9-3 SS 2.0t vector 2003

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Om jag inte minns fel så står det i instruktionsboken att clear skall hållas inne till dess att service visas.

    Eftersom du är ny här på forumet så kan jag ju tipsa om att det finns andra avdelningar än "Efterlysning" på forumet som det går att posta i.
    Just "Efterlysning" är till för att efterlysa kompisar, stulet, mm. Inte frågor om ojlud eller servicemeddelanden som du hittills frågat om här alltså.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Flyttar enligt miohs helt korrekta förklaring.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Är det en NG eller OG9-3?

    Om det är en NG så går du in via SID (tryck på Customize-knappen), till serviceinformation. Där hittar du nollställ servicedata. Kommer inte ihåg exakta orden, men det är så det görs. Står även i instruktionsboken.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    du hade inte tänkt sälja bilen i framtiden lr?

    personligen skulle jag inte köpa en "Egen servad bil" eller jo det är ju jätte bra men man vill ju åt stämplarna ochså.
    Saab 9-3 SS 2.0t linearplus

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    [Lite OT]

    Bojjarn - En sex år gammal bil utan nybilsgaranti kan man allt göra servicarna själv på tycker jag. Visst, kan man inget som köpare något om bilar så kanske stämplarna är viktiga. Är boken bara ifyllt riktigt och det kanske i bästa fall finns kvitton med så duger det gott och väl tycker jag. En bra service är en bra service oavsett vem som gör det anser jag. Ser hellre gärna då att t.ex oljan byts minst dubbelt så ofta som serviceboken säger, men det är jag det.

    [/Lite OT]
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Bojjarn
    du hade inte tänkt sälja bilen i framtiden lr?

    personligen skulle jag inte köpa en "Egen servad bil" eller jo det är ju jätte bra men man vill ju åt stämplarna ochså.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    954
    på en bil som har passerat 10k* mil så är endast stämplarna viktiga för försäljning till personer som inte förstår bättre.

    Jag tar hellre en dokumenterad "egen servad" bil av en kunnig ägare, än en som är servad på så kallade "Certifierade verkstäder" och har en "planta" till ägare.

    Sedan att min bil har fulla stämplar, trots att jag servat den själv, är bara p.g.a. jag har en egen Stämpel (och jag har en egen firma inregistrerad som bilverkstad)

    * Sedan på vissa modeller kan det finnas andra fördelar att serva för stämplar, men i allmänhet så är "stämpel" servicar bortkastade efter nybilsgarantin har gått ut. Ev. kan även vissa försäkringsbolag ha regler om service för att maskinskadeförsäkringen skall kunna lösas ut. Men i allmänhet gäller det att bilen varit servad på ett fackmannamässigt sätt. Vilket betyder att en snorig praktikant på bilverkstaden har fått serva din bil, i.o.m. att en vanlig service är så enkel så att den riktiga mekanikern (som jag aldrig skulle skulle släppa 100m nära min bil) kan sitta och fika.
    Webmaster www.900aero.com
    Kör 9-5 Vector SC som familjebil

Liknande ämnen

  1. Service + ss?
    Av EmilSS i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-04-15, 21:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •