Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: batteri + bilstereo?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Ätran/Fegen
    Inlägg
    62

    batteri + bilstereo?

    hej! jag håller på att bygga lite ljud i min bil. var och köpte ett nytt slutsteg... modell större. 3000rmswatt. och när jag försöker spela högt med de så slår de ifrån för att de får förlite ström.. vad ska jag göra? har en kondensator på 1F men de hjälper inte.. ? tack på förhand! //Tobbe
    Saab 9-3 Aero -01
    Orginal än...

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 070
    Medlem#
    4096
    Va e de för steg??

    Hur grova kablar har du??

    Var har du satt jordpunkten??
    I´ll never buy a Toyota, and not a Honda of course.....
    Won´t even think of a VOLVO, I might as well use a Horse........
    <<<Aero>>>

  3. #3
    Prøv å koble bort kondensatoren. Den trekker strøm fra batteriet den også, når du da spiller høyt, har du TO ting som vil ha mye strøm. Før man trenger kondensator, bør man heller se på hvor mye strøm dynamoen gir, og evt et batteri som kan levere strøm raskere, t.eks et gel-batteri.
    STCN #1366

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Ätran/Fegen
    Inlägg
    62
    tack för svaren.. jag har varit ute och testat.. tog ett annat batteri oxå.. kopplade bara det direkt på kondensatorn det med.. då funkade de bättre. men hur ska jag göra smidigast då? köpa ett batteri med mer ampere? eller ska jag koppla ett batteri till? steget är ett SINUS LIVE sl-a3000.. eller någon som har någon annan bra lösning?
    //Tobbe
    Saab 9-3 Aero -01
    Orginal än...

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm / Söderort
    Inlägg
    97
    hur grov kabel har du?
    Om du vill plocka ut de 3kw som det ska leverera vid 2 ohm så går det åt fruktansvärt mycket ström..

    Jag skulle nog köra med MINST 50mm3 kabel till det steget...
    SAAB og9-3 Steg 221hk
    Opel Vectra 4x4 turbo 260hk

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    242
    En eller flera optima yellow/red top skulle nog även sitta fint.
    Eller motsvarande batterier.

    Rejäla kablar överallt, generator, batteri osv.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Excalibur
    hur grov kabel har du?
    Om du vill plocka ut de 3kw som det ska leverera vid 2 ohm så går det åt fruktansvärt mycket ström..

    Jag skulle nog köra med MINST 50mm3 kabel till det steget...
    frågan är ju om det ens är lämpligt att köra detta på ett batteri, kör man på full kräm på det steget så är det ju frågan ens om ett lite bättre batteri orkar med att ge dessa strömmar.
    Tex så är väl en startmotor runt 1400-1500W, här snackar vi då om ett steg som kan ge närmre det dubbla på max och då har du inte ens 100% effektivitet på steget.
    De värre generatorerna ger väl någonstans 140Ah vilket ungefär motsvarar 1700W vid optimal laddning, detta är då hälften av vad steget kan prestera och då ska det räcka till övriga bilen.

    50 kvadrat kabel minimum 1 ett extra batteri och en rejäl konding..
    3000Wrms är mycket grymt mycket.
    Frågan är ju hur det påverkar med värme osv vid dessa effekter om man inte har tillräckligt med kraft att ge.

    Skulle nog tänka över en sånn här installation riktigt ordentligt var man vill komma för det är mycket effekt det handlar om, och har man inte grejer som kan ge det som behövs så är det ju rätt bortkastat.

    En extra tanke: Ett par extrabatteri kan nog vara lämpligt om det ska brukas någon längre tid, risken är ju att generatorn inte orkar ladda upp battriet som det ska under körning.
    Vad ska övrig installation bestå av?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Ätran/Fegen
    Inlägg
    62
    tack! övriga installationen är nya 6/9or bak drivet med ett steg. andra "skrikare" drivet av orginal stereon. hur beter man sig när man kopplar fler batteri och var har man säkring med mera? klarar generatorn att ladda tex två batteri? //tobbe
    Saab 9-3 Aero -01
    Orginal än...

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: batteri + bilstereo?

    Citat Ursprungligen postat av _Naset_
    hej! jag håller på att bygga lite ljud i min bil. var och köpte ett nytt slutsteg... modell större. 3000rmswatt. och när jag försöker spela högt med de så slår de ifrån för att de får förlite ström.. vad ska jag göra? har en kondensator på 1F men de hjälper inte.. ? tack på förhand! //Tobbe
    1F för 3000W RMS är på tok för klent... Mitt 1200W DLS A6 steg vill egentligen ha en 1,5'a men spelar nu på bara med en 1F. Kan inte maxa steget iaf, då flyger mitt baselement i bitar :S
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm / Söderort
    Inlägg
    97
    Enligt vad jag klurat mig till så är det lämpligt med minst 1F per 1000w, om det är RMS eller PEAK watt låter jag någon annan svara på...

    Angående dubbla batterier så bör du ha det kopplat med ett skiljerelä, finns satser med det inkl. monteringsanvisningar säkringar m.m
    Det som måste köpas till är strömkabel och kabelskor.
    Finns att köpa hos de flesta båttillbehörsbutiker för ca 1500kr

    Vill du komma undan billigt med strömkabel tycker jag att du ska titta efter svetsåterledarkabel som finns i runt 50mm3 dimension.

    Sedan strömdragningen; om du vill vara bekväm köp flexibel "kabelslang", lika nötsäker som PV rören man drar i väggar.
    Sen drar du kabeln UNDER bilen och sätter fast den där den blir som mest skyddad. Går sendan in i bakluckan via någon dräneringsplugg eller liknande.

    Se oxå till att vara MYCKET noga med jordningen. Den är precis lika viktig som strömen.
    Rejäla kabelskor men stor anläggningsyta mot absolut ren plåt.
    SAAB og9-3 Steg 221hk
    Opel Vectra 4x4 turbo 260hk

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östra Småland
    Inlägg
    198
    Inte funderat på ett framsystem??
    SAAB 9-5 2,3T (220) Linear Business - 2005

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Ätran/Fegen
    Inlägg
    62
    tack för svaren.. jag ska åka till närmsta båtförsäljare till helgen.. :P jo ett litet framsystem sitter där redan men kommer nog ett par lite finare högtalare fram sen med. kabel dragning under bilen var ju faktiskt inte en sån dum ide!! kabel har vi nog på jobbet så priset på de kommer jag nog undan med rätt bra :P tack för alla svar! //Tobbe
    Saab 9-3 Aero -01
    Orginal än...

  13. #13
    har du kollat så du inte har glapp i plus/minus kabeln ? hur mycket lastar du steget ? en kondensator hjälper inte ett skit det är bara bling bling , satsa på ett bra batteri istället för sinus stegetbehöver mycket ström . Jag har ganska mycket erfarenhet av sinus 3000 stegen o enda gången stegen har stängt av sej för mej är när jag råkade ha glapp i en minus kabel och när jag lastade steget till 0,25ohm .
    regerande svensk mästare i db-drag
    www.garaget.org/omegaman1
    msn: hannutakkinen211@hotmail.com

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Ätran/Fegen
    Inlägg
    62
    så du tror att de är tex jorden som är för dålig eller nått? vad har du haft för batteri i din bil då? ampere? den jorden jag har har ju funkat till de andra steget jag har/hade.. kondensatorn har jag kopplat bort nu, så du menar att dom är bara "bling" "bling"? men bra batteri är de du tycker jag ska ha? förslag på bra batteri? ampere mm? tack för svaren! //Tobbe
    Saab 9-3 Aero -01
    Orginal än...

Liknande ämnen

  1. Bilstereo 93
    Av AeroPeter i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-20, 18:31
  2. 2 DIN Bilstereo
    Av kaRne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 19:20
  3. Bilstereo med USB..
    Av T16_AeRo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-05, 19:43
  4. Bilstereo
    Av Soder i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-05, 01:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •