Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Hur uppgradera mitt ljud i og9-3. Vad är enklast?

  1. #1

    Hur uppgradera mitt ljud i og9-3. Vad är enklast?

    Har en Saab 9-3 -2000. I den finns en cd-spelare..
    Ljudet är fruktansvärt dåligt och jag vill fixa till det så fort som möjligt..
    Hur gör jag det enklast?

    Är det bara att byta högtalarna i dörren och bak? Eller krävs det något mer?

    Har haft Volvo innan, där var det busenkelt.. ur med det gamla och in med det nya, inga krångligheter...
    Här är det snurrigare...

    Har ändrat rubrik /Moderator

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Orust
    Inlägg
    88
    Enklast är om du skriver en bättre rubrik och skriver vilket ljudsystem du har.
    Finns många trådar om att upgradera ljudet i våra saabar, så testa sök!
    Varför är det snurrigare i Saaben än i volvon? Är inte svårare att sätta i nya/andra grejer i en 9-3a än en 850.
    Kolla om du har högtalare i framdörrarna. Om inte tycker jag det är en bra sak att börja med.
    Volvo 242 DL 75a OrangeEd Finbil http://www.garaget.org/?car=35133
    Och en massa Saabar, mest 9000..

  3. #3
    Vet knappt vad jag har
    Har iaf cd-spelare orginal, inte växlaren.
    I framdörrarna sitter högtalare..
    Ljudet är riktigt riktigt dåligt..

    Kan man endast byta ut högtalarna i dörren? Hur mycket orkar orginal-cd:n driva?
    Vad jag vet så är det 4x20....

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    337
    Medlem#
    6729
    Låter nästan som något är sönder, en 900/og9-3 med högtalare i dörrarna har as3 och spelar hyfsat bra. Pröva att dra igång steron och sätt örat vid dörrhögtlaren och se om den spelar ok.

    Annars tycker jag att du ska sätta 6*9:erna i bak på slutsteg, det blir en jäkla skillnad.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    nått att tänka på är ju att isf dämpa dörrarna, gör man inte det så kan man lika väl strunta i att byta högtalarna i dörrarna.

    men som sagt låter ju som det är nått fel på din stereo snarare, för så jäkla kass är ju ändå inte as3 stereon...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Får kolla upp läget.. för just nu är ljudet likvärdigt med min gamla freestyle från 80-talet...
    Men i teorin är det bara att byta ut högtalarna fram? Stereon som sitter i klarar alltså att driva starkare högtalare?

    HAr inte kollat om det finns några bak, troligtvis inte.. men i sådana fall blir det 6*9 i hatthyllan..
    Men för att få ett bra ljud så måste jag alltså ha ett slutsteg också?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    615
    Citat Ursprungligen postat av saabrookie
    Får kolla upp läget.. för just nu är ljudet likvärdigt med min gamla freestyle från 80-talet...
    Men i teorin är det bara att byta ut högtalarna fram? Stereon som sitter i klarar alltså att driva starkare högtalare?

    HAr inte kollat om det finns några bak, troligtvis inte.. men i sådana fall blir det 6*9 i hatthyllan..
    Men för att få ett bra ljud så måste jag alltså ha ett slutsteg också?
    I 0g9-3 sitter det 3,5" i instrumentbrädan och 6"x9" i hatthyllan oberoende av vilken stereo du har. Har du sedan AS3 stereon sitter det även högtalare i fram dörrarna (6,5").
    Högtalarna i framdörrarna drivs av ett litet slutsteg som sitter i mittkonsollen på passagerarsidan.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Värt att tänka på är att du knappast hör 6x9 bak ifall du har ett framsystem. Satsa främst på ett framsystem.

  9. #9
    I min bil finns det inga högtalare på instrumentpanelen eller i hatthyllan.. endast i dörrarna..

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    615
    Det låter väldigt konstigt det där med bara högtalare i dörrarna...

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    615
    Då ska vi , varit ute en sväng och fotat i bilen.
    Bakhögtalare: (Sitter under gallret skruvade uppifrån, nu sitter mina JBL GTO 963 där istället skruvade från undersidan då korgen var för stor att få ner i hålet)

    Framhögtalare:

    Gallret är bara att lyfta upp för att komma åt högtalaren (även stoppa in en skruvmejsel eller annat vasst för att få upp gallret lite för att få tag i den.

    Dörrhögtalare: OBS Gör inte som jag gjorde, gallret går inte att plocka bort framifrån, hela dörrsidan måste plockas bort för att lossa gallret.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    55
    Hej, liten fråga. hur kommer man åt bakhögtalarna.. får inte loss gallret?
    Har självklart skruvat bort skruvarna där bak, men sitter det något ytterligare som håller det framtill, eller måste man plocka bort hela hatthyllan?

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    615
    Citat Ursprungligen postat av -Foffe-
    Hej, liten fråga. hur kommer man åt bakhögtalarna.. får inte loss gallret?
    Har självklart skruvat bort skruvarna där bak, men sitter det något ytterligare som håller det framtill, eller måste man plocka bort hela hatthyllan?
    Har du skruvat ut själva fästet till hatthyllan? Där sitter en skruv som håller gallret där

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    1
    har precis köpt mig en 9-3a själv och tänkte börja bygga ljud,går säkert att bygga med orginal stereo men efter 2 timmars letande hitta ja denna sidan
    http://www.elkparts.com/product_info...oducts_id/2382

    går tydligen sätta i vanlig DIN stereo utan att modda själv hemma
    Over & Out

  15. #15
    Okej.. har då konstaterat att jag har 6 högtalare i bilen..
    Klarar det slutsteg som då verkar finnas av att driva nya högtalare? (Tänkte mig Sony Xplod serien i hela bilen..).
    Eller måste nytt slutsteg inhandlas?
    Kan det då sättas på samma plats som det gamla förmodligen sitter på?

  16. #16
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 548
    Citat Ursprungligen postat av saabrookie
    Okej.. har då konstaterat att jag har 6 högtalare i bilen..
    Klarar det slutsteg som då verkar finnas av att driva nya högtalare? (Tänkte mig Sony Xplod serien i hela bilen..).
    Eller måste nytt slutsteg inhandlas?
    Kan det då sättas på samma plats som det gamla förmodligen sitter på?
    Det slutsteget du har driver endast dina 6,5", troligtvis kommer det inte bli nån större skillnade då orginalsteget inte är direkt stort.

    Säger som vanligt, det bästa är att köpa ett 4kanals steg å ha i skuffen som driver 6x9:erna och 6,5:erna. Om du vill märka nån större skillnad.
    Se till att satsa på ordentliga kablar.
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    53
    Hej!

    jag har något av samma problem som OP här.

    jag har kasst ljud i bilen, har inte pillat så mycket, men det är ju lätt att få bort gallret i instrumentbrädan, de i hatthyllan har jag inte kollat på, men jag antar att skruvarna runt gallret fixar det.

    men sen är det dörren, hur f*n gör man det?
    självklart så gjorde jag precis som du visade på bilden nyss... jag bände bort gallret, och alla clips gick sönder (SMART!) antar att man kan köpa nytt galler för någon hundralapp, men hur får man isär dörren enklast?
    bilder tack?

    jag har ju dock redan högtalare där, så min plan är i första hand och bara byta ut högtalare, utan att bry mig och kablar och slutsteg.

  18. #18
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    354
    Citat Ursprungligen postat av Zargon
    Hej!

    jag har något av samma problem som OP här.

    jag har kasst ljud i bilen, har inte pillat så mycket, men det är ju lätt att få bort gallret i instrumentbrädan, de i hatthyllan har jag inte kollat på, men jag antar att skruvarna runt gallret fixar det.

    men sen är det dörren, hur f*n gör man det?
    självklart så gjorde jag precis som du visade på bilden nyss... jag bände bort gallret, och alla clips gick sönder (SMART!) antar att man kan köpa nytt galler för någon hundralapp, men hur får man isär dörren enklast?
    bilder tack?

    jag har ju dock redan högtalare där, så min plan är i första hand och bara byta ut högtalare, utan att bry mig och kablar och slutsteg.
    Du behöver lossa-
    -2 skruvar under täcklocket på handtaget.
    -1 skruv under ett litet lock vid dörröppnaren.
    -2 skruvar på undersidan av dörrsidan.
    (behöver ej skruva loss den i mitten som är skruvad uppåt)
    -Sen är det en expandernit som bara är att trycka inåt en bit med mejsel eller dylikt.

    när du fått ur allt det så är det bara clips som det sitter med. Då är det bara att börja rycka litte runt om, sen kommer hela sidan. ta gärna loss kåpan som sitter innanför backspegeln så går det lite smidigare.

    Tog tyvärr inga bilder när jag tog lös mina dörrsidor igår. lycka till. //Seb
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

Liknande ämnen

  1. Uppgradera Ljud 9-3SC -08.
    Av deamhan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-23, 16:51
  2. Nytt ljud, vad blir enklast och bäst? Vad har jag?
    Av massesaab i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-02, 18:42
  3. Uppgradera ljud 9-3 SS
    Av Crisp77 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-30, 22:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •