Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: ACC kyler sporadiskt - 9000 A50 - 98

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Idag testade jag för första gången temperaturen (med en vanlig utomhustermometer). Med 21 grader ute vart det 9.6 grader i utblåset på LOW. Antar det är helt OK även om jag sett betydligt lägre temperaturer här på forumet.

    Skulle ni fyllt på systemet?

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247
    Citat Ursprungligen postat av oa51
    Hur ser man vilken kompressortyp man har? ( 9000 2,3 A50-97)
    Brukar stå kompressorn vilket fabrikat den är av, men annars lite grovt så kan man se det på
    vilken typ av bult/skruv som håller fast magnetkopplingen.
    Tror att det är så att:

    Sanden - vanlig bultskalle (helt vanlig sexkantig)
    Seiko - Insexskruv

    Finns säkerligen många andra sätt att se skillnaden, men enklaste är nog ändå att leta på kompressorn efter ID lappen
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    193

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av joah40
    På min förra 9000 hade jag precis samam problem, och det visade sig vara relät till kompressorn, sitter i den främre säkringsboxen.

    Ställde man ACC på LO o sen petade lite på relät när bilen var igång så hörde man att kompressorn kopplade på!

    är det den silvriga fyrkanten i säkringsboxen framför batteriet?

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247

    Re: Re:

    Citat Ursprungligen postat av cepehjulet
    Citat Ursprungligen postat av joah40
    På min förra 9000 hade jag precis samam problem, och det visade sig vara relät till kompressorn, sitter i den främre säkringsboxen.

    Ställde man ACC på LO o sen petade lite på relät när bilen var igång så hörde man att kompressorn kopplade på!

    är det den silvriga fyrkanten i säkringsboxen framför batteriet?
    Stämmer AC relät är i silver.
    Hade det felet på min bil, relät blev duktigt varmt och slutade då fungerar, i med ett nytt och det fungerar fint igen.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    193

    Re: ACC kyler sporadiskt - 9000 A50 - 98

    Yess, stämmer bra.
    Mit blir så varmt att det inte går att hålla i :P
    har beställt ett nytt, kommer på måndag, 333 kr
    Helt klart värt pengarna ist för at tsitta och svettas ibilen

  6. #26

    Re: ACC kyler sporadiskt - 9000 A50 - 98

    Har exakt samma fel på min ac i en 9-3 -99, var sitter relät till kompresson i en 9-3a?

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    193

    Re: ACC kyler sporadiskt - 9000 A50 - 98

    har bytt relät till bilen.
    Ac'n funkar perfekt

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    12

    Re: ACC kyler sporadiskt - 9000 A50 - 98

    Hej!

    Jag har i princip alla problemen som beskrivs i tråden av olika personer. :P

    ACCn funkar de första 4-5 minuterna men sen dör den helt(kompressorn snurrar inte). Den kyler riktigt bra när den väl snurrar! Har testat byta relä (dock biltema 29,90kr relä med exakt samma spec. som original) men fortfarande samma problem. Reläet blir lite småvarmt men inte så att det bränns. Jag har mätt glipan på kompressorn, fick det till runt 0,5-0,6mm. Har försökt lossa på kopplingen ändå men inte lyckats få av den.

    En ful-grej jag testat är att sätta i en liten kabelstump och bygla istället för reläet och då funkar allt som det ska, även kylfläkten hoppar igång då. Men jag vågar inte åka runt med kabelstumpen där hela tiden plus att den drar väl extra soppa när kompressorn egentligen inte borde snurra.

    En annan grej jag lagt märke till är att temp-nålen ligger på ungefär en tredjedel av skalan. Är inte det lite lågt? Den går absolut aldrig upp till hälften av skalan. Kan det vara termostaten som är slut/kärvar?

    Tack på förhand

  9. #29

    Re: ACC kyler sporadiskt - 9000 A50 - 98

    om det fungerar med kabelstumpen i relähållaren men inte med reläet så är problemt fortfarande relät - dvs. inte av rätt typ eller att den inte kontakterar som den skall i dess anslutningsstift - kolla dessa i reläsockeln - de kanske går att klämma till lite igen...

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Götheborg
    Inlägg
    202

    Re: ACC kyler sporadiskt - 9000 A50 - 98

    Citat Ursprungligen postat av SimonF
    En annan grej jag lagt märke till är att temp-nålen ligger på ungefär en tredjedel av skalan. Är inte det lite lågt? Den går absolut aldrig upp till hälften av skalan. Kan det vara termostaten som är slut/kärvar?

    Tack på förhand
    Garanterat termostaten. Hade samma på min precis när jag köpte den. Bytte termostat och felet var löst.

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    12

    Re: ACC kyler sporadiskt - 9000 A50 - 98

    Sådär, nu är problemet tillfixat. Efter lite om och men...

    Jag började med att byta termostaten (satt lite krångligt till måste jag påpeka). Dock blev det ingen skillnad på tempvisaren i kupen! Då testade jag att laga själva visaren för tempen, och mycket riktigt gick muttrarna på baksidan av instrumentet att skruva in en bra bit till. Jag lödde även muttrarna enligt instruktuionen. Då var tempen fixad! Dock ingen skillnad på ACn dessvärre.

    Nu var det dags att göra ett nytt försök att få av kopplingen på kompressorn och det gick tillslut. Men jag var tvungen att svetsa ihop en liten avdragare eftersom den satt verkligen stenhårt. Avdragaren var mycket lätt att tillverka så det kan jag varmt rekommendera om någon annan ska ha isär en sanden koppling.
    Två stycken schims slets ur (borde egentligen tagit en men ville se resultat så det blev två).

    Nu var det dags att testa igen... Funka inte! Då slängde jag ur biltema-reläet och in med original reläet igen. Funkar!!!

    Min slutsats: Man bör ha både rätt spel och ett väl fungerande relä för att det ska funka, biltema reläer kan fara och flyga

    Hejs

  12. #32
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: ACC kyler sporadiskt - 9000 A50 - 98

    Citat Ursprungligen postat av SimonF
    Sådär, nu är problemet tillfixat. Efter lite om och men...

    Jag började med att byta termostaten (satt lite krångligt till måste jag påpeka). Dock blev det ingen skillnad på tempvisaren i kupen! Då testade jag att laga själva visaren för tempen, och mycket riktigt gick muttrarna på baksidan av instrumentet att skruva in en bra bit till. Jag lödde även muttrarna enligt instruktuionen. Då var tempen fixad! Dock ingen skillnad på ACn dessvärre.

    Nu var det dags att göra ett nytt försök att få av kopplingen på kompressorn och det gick tillslut. Men jag var tvungen att svetsa ihop en liten avdragare eftersom den satt verkligen stenhårt. Avdragaren var mycket lätt att tillverka så det kan jag varmt rekommendera om någon annan ska ha isär en sanden koppling.
    Två stycken schims slets ur (borde egentligen tagit en men ville se resultat så det blev två).

    Nu var det dags att testa igen... Funka inte! Då slängde jag ur biltema-reläet och in med original reläet igen. Funkar!!!

    Min slutsats: Man bör ha både rätt spel och ett väl fungerande relä för att det ska funka, biltema reläer kan fara och flyga

    Hejs
    Hänger väl på här! Mitt problem är väl beskrivet i tidigare inlägg. Har hållt på och skruvat i AC-systemet tidigare till förba**else. Bytt det mesta utom evapuratorn/förångaren.
    Har haft/har dålig kyla när utetempen närmat sig 25. Har tidigare år haft isär AC-reläet som på 92-an sitter bakom handskfacket. Kontakterna var brända så jag filade till dem. Misstänker dock att det har blivit dåligt igen.

    Idag ställde jag in TEMPEN på LO och kollade om kopplingen snurrade - men NEJ den stod stilla. Antingen är gapet för stort eller så är reläet paj.

    Är inte reläet ett bosch-relä - vilket artnr har det i så fall? Finns det att tillgå hos andra än SAAB?
    Är det lönt att besöka skroten?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576
    Efter att ha googlat fram denna gamla tråd så tog det mig 30s att leta på reläet, öppna det och konstatera att det var kass. Det var sot i halva kåpan från ett bränt kontaktpar...
    Efter en stunds letande i mina gömmor hittade jag rätt relä fråm en skrotad 9000, och nu har jag kyla i bilen igen!
    Det här forumet är verkligen toppen!

    3 användare gillar detta inlägg


    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  14. #34
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116
    Citat Ursprungligen postat av Niklas71 Visa inlägg
    Efter att ha googlat fram denna gamla tråd så tog det mig 30s att leta på reläet, öppna det och konstatera att det var kass. Det var sot i halva kåpan från ett bränt kontaktpar...
    Efter en stunds letande i mina gömmor hittade jag rätt relä fråm en skrotad 9000, och nu har jag kyla i bilen igen!
    Det här forumet är verkligen toppen!
    Biltema har ett relä som passar 42-304 kostar 46:90, det har jag använt på min ena 9000.


    Ha det gött, Sven

    1 användare gillar detta inlägg


    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

Liknande ämnen

  1. SAAB 9000 -97, sprutar sporadiskt styrservolja kring fläkt..
    Av jem i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-25, 13:38
  2. Ac:n kyler inte, 9000
    Av Victory i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-05-27, 12:16
  3. 9000 Aero -95, sporadiskt problem med TCS???
    Av 9000 Aero -95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-04, 10:14
  4. Sporadiskt läckage av kylarvatten - 9000 CSE 2,3 t A50 1997
    Av Erber i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 10:24
  5. 9000 som kyler för bra?
    Av Tomas9000cs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-08-24, 18:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •