Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Sämre kompressor på 9-3 SS Aero än andra 9-3:orna???

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521

    Sämre kompressor på 9-3 SS Aero än andra 9-3:orna???

    Hej!

    Min värsta dag på länge som bilägare

    Min AC la av att ge kyla i förrgår. Felsökte den i dag och fick svaret att det var kompresson som lagt av. Allt detta skulle kosta mig 7500:- att fixa

    Jag var alltså INTE på saab och gjorde denna felsökning utan en annan auktoriserad verkstad som höll på med AC.

    Fråga han VARFÖR det kan hända en sådan sak på en 3 år gammal bil som gått 12 000 mil??
    Svaret jag fick var intressant. Sanningen var det att kompresson på Aero är sämre än de linear och vector. En sak som SAAB gärna inte talar högt om på dessa 9-3:orna. Men det borde ju vara densamma tycker ja?!

    Ja ringde SAAB och kollade upp om detta och han blev sur som fasen. Jag ville bara ha svar på vad det kan kosta hos DOM och om det finns en
    garanti på detta.
    Min nyvagnsskade garanti gick ju ut i maj så det var ju den som var den sista hjälpen sa han på Saab.
    Hopp, men då nämde jag detta mer ang. detta att jag hört att det är sämre kompressorer på Aero än andra.
    Då blev han sur! Spelar ingen roll, 7000:- tar vi plus att vi måste göra en ny felsökning. Så 7500:- även här!

    Tycker detta är så sjukt bara på en sådan relativt ny bil.
    För det jag fick svar på var att det ändast var kompresson som det var fel på, och det är den som måste bytas. En vän pratar något om ev. en magnetventil i kompresson som skulle gett sig??

    Tre dagar in på semestern så händer detta

    Känns som att man borde kunna lyfta detta högre ang dessa kompressorer att det är sämre på Aero modellen. Om det nu är så vill säga.

    Hopaps folk kan förstå min frustration då jag alltid har en massa problem med min bil. Nu känns det som att nästa bil inte blir en Saab i alla fall.


    Mvh
    Jonas

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Jag har ingen bra kunskap att förmedla, men tycker att det låter skumt. Dom flesta delarna som inte har med turbo och vissa andra grejor att göra, är ju samma på Vector och Aero. Så varför just AC-kompressorn ö.h.t skulle skilja sig från den på Vectorn verkar lite konstigt.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Skiljer väl lite mellan diesel och bensinarnas ac-kompressor om inte annat tror jag. Hur som helst finns det fyra olika artikelnummer till 9-3. Viken som är bättre eller sämre vet jag inte men det är ju alltid tråkigt när bilen inte fungerar som den ska. Sedan vet jag inte hur bra din vän är på felsökning av ac men om en auktoriserad verkstad säger att hela ac'n behöver bytas och de inte försöker lura dig så är det troligen mer än en magnetventil som behöver bytas. Att sedan saabverkstäderna vill ta betalt är ju ingen nyhet.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521
    Ringde SAAB igen, fast en annan verkstad då .

    Prata om mitt fel och han sa att det var riktigt Skumt att kompressorn lägger av på min bil. Ovanligt!!

    Nämde då i fall det kunde vara magnetkopplingen som gett sig. Han kolla upp priset på det och det visa sig att den var dyrare än vad en helt ny, komplett
    kompressor var.. ÖÖöö..sa vi båda!

    Finner inte ord. När man i så fall vill gåen genväg så är det dyrare

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367
    Beklagar Jonas. Men kolla på sdcc om inte du kan få tag på en kompressor från en nyare 9-3:a. Borde kunna spara några kronor där.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521
    Jag har legat i hela dagen för att kunna lösa detta på ett biligare sätt.
    Har hittat en kompressor i Faluns skrotlager. Får den på torsdag och den gick på 1400:- som är ett bra pris.

    Så nu har jag sänkt den kostanden till ca 5000:-

    Så hoppas att detta går vägen i slutet av denna vecka redan

    Mvh
    Jonas

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Härryda
    Inlägg
    287
    Skit när det händer!
    Har du kollat med Partille skroten?
    Har för mig att dom hade en sådan Saab inne.
    Mvh Fredrik Olsson

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 2.0T aero -01 - blivit sämre EFTER verkstad
    Av cobben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-07, 13:58
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-04-19, 01:16
  3. Hjälp med AC-kompressor, har läst andra trådar.
    Av LeSk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-20, 16:09
  4. Ingen 260hk aero för 9-5 på 2009:orna
    Av zandman72 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-28, 20:44
  5. Sämre ACC i OG9-3 än andra Saabar?
    Av Tomtefar i forum Allmänt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-08-15, 00:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •