Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tändningslås 9000 -96

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Tändningslås 9000 -96

    Hej.

    Bilen är en 9000 CSE -96.

    Råkade igår kväll ut för att det inte går att vrida om tändningsnyckeln. Det är helt stumt. Har bläddrat igenom mängder med trådar och förstått att det gäller att få nyckeln till läge 1 för att kunna få ut tändningslåset.

    Jag har försökt med att knacka ganska hårt med en hammare, dra allt vad jag kan för hand och smörjt med WD-40. När jag höll på slet jag i ratten så rattlåset har klickat i.

    Jag vet om att jag har ett slitet tändningslås så förmodligen har inte låset ploppat upp som det ska? Någon som har en bild på hur det ser ut när det är upploppat?

    Om inte någon har några tips på hur man ska lirka, jag har mest dratt ut och in, upp och ner medan jag försökt vrida så jag antar att det är mer våld som gäller. Jag antar att jag måste hålla tryck på ratten samtidigt som jag vrider nyckeln eftersom rattlåset hoppat i? Om det går på röven och nyckeln går av i låset, försvårar det då något när verkstaden får borra ut låset? Annars känns det inte som jag har så mycket att förlora utan lika bra att panga på med en polygrip.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Om jag minns rätt så är det fjädern i själva kontaktdelen som får cylindern att "ploppa upp" och hur du får loss denna kan du se här: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 48#1500848.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458
    tack så mycket LM men tror inte det var den som var problemet. Verkar mer som mitt tändningslås innehöll en del skit och därför kärvat till det och av någon anledning låst sig i det läget.

    Fick använda tekniken mer våld då jag blev riktigt förbannad efter tre timmars knackande och lirkande. Bände till hårt i nyckeln med en polygrip och då släppte det och jag fick den i radioläge så jag kunde plocka ur tändningslåset. Väl ute badade jag det i 5-56 och nu fungerar det iallafall. Funderar dock på att byta till ett nytt då det kan bli ganska olustigt om det händer igen på fel ställe. 9000 går ju inte bogsera heller pga rattlåset.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gagnef/Dalarna
    Inlägg
    34

    Re: Tändningslås 9000 -96

    Pushar lite på tråden.
    Har råkat ut för exakt samma sak nu, kom ut i morse och låset var fast, fungerade helt perfekt igår.
    Efter att ruckla upp/ner samtidigt som in/ut kan jag tillslut vrida om nyckeln, känns precis som om det sitter nån pigg eller liknande som ska gå in när nyckeln stoppas in som inte vill flytta sig.
    Hur fick du ur låscylindern? måste man demontera mycket?
    9-5 Aero -04-05 Nordic Tuned steg 3 med smidda kolvar och 3" avgas från turbo
    9000 2.3T CSE -97 A50 Okänt chip steg 1
    http://www.garaget.org/robertr1

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Re: Tändningslås 9000 -96

    Hej.

    Nej det är inte svårt alls. Du tar bara bort plastkåpan som sitter under ratten.

    Sen måste du vrida nyckeln till radioläget för att kunna plocka ut låset. Väl där använder du t.ex. ett uträtat gem i det lilla hålet för att lossa spärren, sen är det bara att plocka ut det.

  6. #6
    Guest

    Re: Tändningslås 9000 -96

    lånar tråden lite.
    Efter att man tryckt in spärren, ska det bara vara att dra ur tändningslåset? Eller måste man lossa något bakom?
    Jag har efter en halvtimmes svärande fått nyckeln i radioläge, och tryckt in spärren, men tändningslåset sitter som berg i aluminiumhuset.

    Är det mer våld som är lösningen bara?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Tändningslås 9000 -96

    Nån påstod att det sitter en liten insexskruv men har aldrig sett nån. Däremot att låscylindern kan sitta överdjävligt fast är inget ovanligt. Lite WD40, låt dra och försök jucka ut låset ur hålet.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  8. #8

    Re: Tändningslås 9000 -96

    Mitt tändningslås gav upp i helgen. Gick inte att vrida nyckeln överhuvudtaget så jag plocka bort hela rattstången idag och tänkte lämna det till verkstad men funderar på om man inte skulle borra ur det själv.

    Hur djupt ska man borra och hur stort borr ska man använda? Någon som har koll på det?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 547

    Re: Tändningslås 9000 -96

    Lyfter tråden. Sitter med samma problem. Hur ska jag borra och vilken dim på borren?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

Liknande ämnen

  1. Byta tändningslås 9000 -95
    Av sku i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-12-02, 14:50
  2. 9000 cse 2.3T tändningslås?
    Av jes i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-27, 14:52
  3. Tändningslås-problem 9000
    Av Lindqvist i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-10, 20:15
  4. Tändningslås 9000
    Av Johan.str i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-07-17, 14:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •