Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Dränering AC 9000 -97

  1. #1

    Dränering ACC

    Hej!

    Har tidigare frågat ang missljud från kupéfläkten och fick tipset att kolla dräneringen från AC:n. Har gjort det genom att hälla vatten i luftintaget vid vindrutan och det rinner ut genom en öppning nertill på torpedväggen.
    Finns det mer att kolla? Har märkt att det inte kommer något kondensvatten längre från AC:n. Bilen är en 9000 2.3T -98.
    Mycket tacksam för alla tips!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 695
    Hittade lite info om detta här.
    Jag tror inte att vattnet du slagit dit tar riktigt samma väg som kondensvattnet från AC:n så det är nog värt att kolla i alla fall.

    Lycka till!

    Edit: Hittade mer info kring detta här. Återkom med rapport om du hittar lösningen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Tusen tack för länkarna, LM. Jag ska försöka hinna kolla upp det i början på veckan. Återkommer när jag vet mer.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    21

    Dränering AC 9000 -97

    Lyckades fixa AC-problematiken i helgen, så nu går kompressorn som den skall, och en ljuvlig kyla sprider sig i kupén....
    Dock så sprider sig oxå en mindre trevlig odör / vattenånga efter någon halvtimmas ihärdigt användande av AC'n.

    Antar efter lite tänkande att detta har att göra med att dräneringen till AC är väldigt igenomproppad.... AC har ju trots allt förmodligen inte varit igång de senaste 2 åren.
    "I'm you're Turbo lover!"

    9000 CSE 2,3t 170A -97

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 594
    Kolla dränering och kupefiltret, är det mycket skit i filtret luktar det bäver om det är fuktigt ute.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Kolla dränering och kupefiltret, är det mycket skit i filtret luktar det bäver om det är fuktigt ute.
    Jo, det är redan "check" på filtret, bytte det igår.
    Rensade även runt fläkthuset och vid evaporatorn så nu fungerar dräneringen i "akvariet" bra...

    Men frågan kvarstår, hur dränerar jag den delen som är in mot passagerarutrymmet?

    Efter att ha rensat i "akvariet" igår, och sedan kört cirka 8mil och 1h30min så är det blött vid fötterna på passagerarsidan, och det vattnet luktar inte mumma.....

    Ett litet förtydligande, AC'n kyler alltså bra, i cirka 3mil ≈ 25min sedan känner man tydligt att det är fukt i luften som kommer in, och kyleffekten sjunker.
    Om bilen sen får stå och vila sig i typ 2h, så fungerar AC'n igen på samma sätt.. Anläggningen är provtryck och inga läckage finns. Alltså måste det vara ett dräneringsproblem...
    "I'm you're Turbo lover!"

    9000 CSE 2,3t 170A -97

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    51
    Det kan inte vara värmepaketet som läcker?

    På min 9000 -97 så blev luften fuktig efter ett tag (då det blev tryck i kylsystemet) och det blev blött på passagerarsidan när värmepaketet var trasigt. Dock så borde det läcka även om AC:n är avstängd.

    Kolla om vattnet luktar/smakar glykol samt om nivån minskar i expansionskärlet. Då är det nästan säkert värmepaketet.

    Mvh Niklas

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av Niklas_CCAero
    Det kan inte vara värmepaketet som läcker?

    På min 9000 -97 så blev luften fuktig efter ett tag (då det blev tryck i kylsystemet) och det blev blött på passagerarsidan när värmepaketet var trasigt. Dock så borde det läcka även om AC:n är avstängd.

    Kolla om vattnet luktar/smakar glykol samt om nivån minskar i expansionskärlet. Då är det nästan säkert värmepaketet.

    Mvh Niklas
    Tackar för idéen, men redan kollat... Värmepaketet läcker "tyvärr" inte, så det måste vara AC'ns kondensvatten blandat med gammal skit som stoppar igen i något dränagehål
    "I'm you're Turbo lover!"

    9000 CSE 2,3t 170A -97

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 695
    Förstår inte riktigt vad du menar med "..delen som är in mot passagerarutrymmet".
    Dräneringarna som skall rensas är väl dessa:

    http://jope.fi/saab/www.quasimotors.com/ac_duct_pix.htm

    http://jope.fi/saab/www.quasimotors....duct_close.htm

    http://jope.fi/saab/www.quasimotors.com/ac_drain.htm

    Edit: Fixat bildlänkarna!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Lund, Sweden
    Inlägg
    8

    Re: Dränering AC 9000 2,3t -97

    Det verkar som om de här bilderna har försvunnit. Finns det någon annan beskrivning på var man ska rensa? När min AC varit igång ett tag och jag gör en sväng (bilen kränger) så verkar det som om det kommer in vatten i fläkten. Det låter som om man häller vatten på en kokhet platta samtidigt som fläkten varvar ner.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 695

    Re: Dränering AC 9000 2,3t -97

    Citat Ursprungligen postat av fhelmer
    Det verkar som om de här bilderna har försvunnit.
    Fixat!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Dränering förångarare Saab 9000?
    Av JörgenGranberg i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-10-23, 11:39
  2. [LÖST] Rengöra dränering AC 9000 -96
    Av bollman i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-07-07, 07:45
  3. Dränering(sparklådor)
    Av lätttryckarn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-06, 13:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •