Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Polisanmälan och försäkring vid parkeringsskada

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    605

    Polisanmälan och försäkring vid parkeringsskada

    F.n, har bara haft bilen i lite drygt en vecka och redan har det uppstått två markanta repor intill varandra på ena dörren när bilen har stått parkerad.
    Inte jättestora tack och lov, men tillräckligt för att man skall bli ledsen på dem.

    Har några frågor om försäkring och polisanmälan i samband med detta, om någon kanske har koll.
    (Kanske inte omöjligt att de går att polera bort och att det isf blir billgare, men skulle jättegärna vilja veta ändå,
    tyvärr bara en tidsfråga innan man råkar ut för nästa skrap i den här staden... )

    1.
    Stämmer det att man måste ta med bilen till polisstationen och visa upp lackskadan
    för en polisman för att kunna få ersättning av försäkringsbolaget?
    Försökte nämligen ta det över telefon (11414) med en skada på min förra bil, men då blev jag ombedd att komma med bilen till stationen.

    2.
    Stämmer det att man måste vara säker på exakt mellan vilka två klockslag och vilken plats bilen stod på när det hände,
    för att polisen/försäkringsbolaget skall acceptera anmälan?

    T.ex. vet jag här att det inträffade mellan igår förmiddag och samma tid idag på det ena av två ställen, men inte med säkerhet vilket av de två.
    Är det otillräckligt?
    (Givetvis vill jag vara ärlig och inte dra en rövarhistoria.)

    3.
    Stämmer det, givet att man har anmält alla skador till polisen, att man kan "samla på sig" lackskador över t.ex. ett år,
    och sen åtgärda allt på en gång och därmed bara behöva betala självrisken en gång?
    (Om man nu står ut med eländet under tiden...)
    En bekant till mig påstår att han brukar göra så här.

    mvh
    9-3 SC Aero 07

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 973
    Just i Göteborg verkar det inte finnas någon besiktningsstation som det finns i Malmö, Stockholm, jönköping där polisen och försäkringsbolagen samarbetar enligt löpandebandsprincipen. Polisens roll är väl tämligen byråkratisk vid en parkeringsskada. Vad säger ditt försäkringsbolag?
    Fredrik J

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    80
    Gäller det en parkeringsskada så ska den polisanmälas för då kan du använda dig av parkeringsskadefonden (eller vad den nu heter) och på så sätt få hjälp med din självrisk.
    9-5 2,3t -04 Aeroturbo och steg 1

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 418
    Medlem#
    9481
    bara en dum liten fråga, om det är bilen i sig Aero 07a, borde inte detta handla om vagnskadegaranti före att ta detta på försäkringen?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    390
    Ska man använda sig av vagnskadeförsäkringen på en bil som bara är 1-2 år gammal blir det dyrt. Självrisken är inget man själv kan välja de 3 första åren, utan brukar vara ett fast belopp. Ca 5000 kr vill jag minnas.
    Saab 9-3 Aero SS 2,8T V6 Hirsch Steg 1 275 hk (2006)
    http://www.youtube.com/watch?v=8nK6QsNWMyo

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    967
    Hör med ditt försäkringsbolag, då detta skiljer sig åt dessemellan. När jag anmälde en p-skada så var det enbart ett besök hos en lackerare som krävdes, för att försäkringsbolaget behövde ett kostnadsförslag. Min bil hade stått i två dagar (var på båtutflykt) och detta nämnde jag i polisanmälningen som gjordes. De kan inte kräva ett precist klockslag om det inte går.

    Vad som ska tänkas på är att ringa polisen först, och fråga om man får flytta på bilen. Ibland vill de inte att bilen flyttas, säkert av utredningstekniska skäl.

    Att "samla på sig" lackskador vet jag inte, men du kan kanske förhandla med försäkringsbolaget och/eller lackeraren. Kontentan är nog dock att du bör ringa bolaget ditt, då skillnaderna är stora mellan dessa.

    Och lycka till!

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    605
    Jo det är den vanliga Saab vagnskadegarantin.

    Citat Ursprungligen postat av 9-3a
    Ska man använda sig av vagnskadeförsäkringen på en bil som bara är 1-2 år gammal blir det dyrt. Självrisken är inget man själv kan välja de 3 första åren, utan brukar vara ett fast belopp. Ca 5000 kr vill jag minnas.
    9-3 SC Aero 07

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    605
    Citat Ursprungligen postat av JAM
    Hör med ditt försäkringsbolag, då detta skiljer sig åt dessemellan. När jag anmälde en p-skada så var det enbart ett besök hos en lackerare som krävdes, för att försäkringsbolaget behövde ett kostnadsförslag. Min bil hade stått i två dagar (var på båtutflykt) och detta nämnde jag i polisanmälningen som gjordes. De kan inte kräva ett precist klockslag om det inte går.

    Vad som ska tänkas på är att ringa polisen först, och fråga om man får flytta på bilen. Ibland vill de inte att bilen flyttas, säkert av utredningstekniska skäl.

    Att "samla på sig" lackskador vet jag inte, men du kan kanske förhandla med försäkringsbolaget och/eller lackeraren. Kontentan är nog dock att du bör ringa bolaget ditt, då skillnaderna är stora mellan dessa.

    Och lycka till!
    Tack!
    Skall ringa bolaget imorrn.
    Det är väl Saab Försäkring / IF som håller i vagnskadegarantin för Saabar?
    9-3 SC Aero 07

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 973
    Citat Ursprungligen postat av JAM
    Vad som ska tänkas på är att ringa polisen först, och fråga om man får flytta på bilen. Ibland vill de inte att bilen flyttas, säkert av utredningstekniska skäl.
    Inte sjutton "utreder" väl polisen en parkeringsskada. Ingen åklagare startar väl en förundersökning för ett dylikt brott utom möjligen om det finns en namngiven gärningsman mot vilken det redan finns hyggliga bevis. Troligtvis räcker det då inte med endast en skadad bil...

    Eller har någon upplevt motsatsen? CSI-utryckning med brottsplatsundersökning...
    Fredrik J

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 418
    Medlem#
    9481
    polisen har väl inget med vagnskadegarantin att göra, den går väl in även om du själv drar hela sidan i väggen hemma.

    Sambon drog sin farsas nya skoda rakt i stenmuren hemma och detta gick utan ens frågor på vagnskadegarantin så det ska väl inte behövas någon polisanmälning där.
    Finns det ingen misstänkt så är ju en polisanmälan helt meningslös...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    967
    Nej, det stämmer säkert att de inte undersöker platsen. Jag hade nog fel ordval där så jag ber om ursäkt.

    Att jag skrev så är för att jag tolkat en p-skada som en trafikskada. Och vid de två trafikolyckorna jag själv varit med om så har det klart och tydligt framgått att det är mer än lämpligt att ringa polisen först och berätta vad som hänt och fråga vad man får göra. Gällde även singelolycka. Varför vet jag inte. Men jag antar att det har med någon form av undersökning att göra, varav ordvalet...

    Edit: Ordet 'väl'... Låter så bra...

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 973
    Beror nog på att det vid trafikolyckor alltid finns risk för personskador och skulle en sådan uppstå utreder, eller åtminstone undersöker, polisen om det kan ligga ett uppsåt bakom.

    Ordet "väl" i en mening gör ett påstående något "mjukare" och lämnar ett budskap till läsaren att man inte är helt säker. Inte behöver du be om ursäkt för några ordval....
    Fredrik J

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    polisen har väl inget med vagnskadegarantin att göra, den går väl in även om du själv drar hela sidan i väggen hemma.

    Sambon drog sin farsas nya skoda rakt i stenmuren hemma och detta gick utan ens frågor på vagnskadegarantin så det ska väl inte behövas någon polisanmälning där.
    Finns det ingen misstänkt så är ju en polisanmälan helt meningslös...
    Har man polisanmält det och fått det klassat som parkeringsskada så får man ersättning från trafikförsäkringsföreningen.

    Läs mer här: http://www.tff.se/templates/Page.aspx?id=192

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 200
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av MangeH
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    polisen har väl inget med vagnskadegarantin att göra, den går väl in även om du själv drar hela sidan i väggen hemma.

    Sambon drog sin farsas nya skoda rakt i stenmuren hemma och detta gick utan ens frågor på vagnskadegarantin så det ska väl inte behövas någon polisanmälning där.
    Finns det ingen misstänkt så är ju en polisanmälan helt meningslös...
    Har man polisanmält det och fått det klassat som parkeringsskada så får man ersättning från trafikförsäkringsföreningen.

    Läs mer här: http://www.tff.se/templates/Page.aspx?id=192
    I verkligheten är det så att man bara får ersättning från Trafikförsäkringsföreningen om man har vittnen på att den var oskadad vid parkeringen och skadad efter. Trafikförsäkringsföreningen kräver polisanmälan.

    Så har du varken vittnen eller helförsäkring/vagnskada är det bortkastad tid att blanda in polisen och försäkringsbolaget.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    390
    Jag har IF/Saab försäkring och där finns något som heter "bilextra" (har för mig det heter så). Det innebär att jag bara har en självrisk på 1000 kr vid skadegörelse.
    Jag visste inte detta förrän jag tittade på mina försäkringspapper för ett par veckor sedan.

    Något som förvånar mig är följande, för några månader sedan fick jag ett dörruppslag i sidan på en parkeringsplats.
    Det löste sig till slut då motparten tog kostnaderna MEN när jag pratade med Saab Försäkring nämndes ingenting om att jag hade denna tilläggsförsäkring. Man hänvisade till vagnskada dvs 5000 kr i självrisk. Det var ju uteslutet för min del. Men borde inte "extraförsäkringen" gå in även vid en parkeringsskada om motparten är "försvunnen" ??
    Det är väl en form av skadegörelse?
    Saab 9-3 Aero SS 2,8T V6 Hirsch Steg 1 275 hk (2006)
    http://www.youtube.com/watch?v=8nK6QsNWMyo

Liknande ämnen

  1. Parkeringsskada #2, hyresvärdens fel?
    Av Almy i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-10-08, 21:00
  2. Parkeringsskada Grrrrrrrrrrrr!!!!!!!
    Av Kvarten i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-30, 23:43
  3. Parkeringsskada...
    Av TUffe i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-10, 17:11
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-03-08, 09:06
  5. Parkeringsskada...
    Av thalle i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2003-05-09, 10:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •