Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Luftning av koppling 9-5

  1. #1

    Luftning av koppling 9-5

    Jag har läst (tror jag) alla trådar om luftning av koppling här på forumet men inte hittat lösningen på mitt problem.

    SAAB 9-5. Kopplingen går helt i botten.

    Skaffat Luftman och använt den enligt konstens alla regler men ingen luft eller olja kommer ur luftningsventilen från slavcylindern. Det verkar helt enkelt vara stopp någonstans.

    Oljenivån i behållaren sjunker inte och trycket består.

    Är jag helt fel ute om jag misstänker stopp i huvudcylindern?

    Haynes etc ger ingen vägledning.

    Var ska jag leta?

    Tacksam för alla råd.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    462
    så hade jag på min 9000 en gång med luftman kan inte förklara hur men har du hela tiden toppfylld behållare så ska det funka med luftman...men annars pröva att köp en oljekanna +slangbit som passar på luftnippeln på slaven sen pumpar du i bromsvätska bakvägen så gjorde jag, och då funka det, du ser när det kommer upp i behållaren....
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  3. #3
    Tack Sleepy86 men jag har faktiskt provat att köra bakvägen också och det är tvärnit. Verkar vara stopp någonstans.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 700
    Har för mig att det är snabbkoppling på slanganslutningen både på huvud- och slavcylinder så det är lätt att ta isär för att i så fall lokalisera VAR stoppet finns.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 596
    Är pedalen uppe när du luftar? Så den inte ligger nere mot golvet? Hur mycket tryck har du på behållaren?
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Är pedalen uppe när du luftar? Så den inte ligger nere mot golvet? Hur mycket tryck har du på behållaren?
    Pedalen är uppe (fjädern som drar tillbaka den)

    Jag har försökt med 1 - 3 bar. Har inte vågat ta till mer.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    630
    du har inte provat lufta förhand då man behöer va två.en öppnar nippeln och en trycker den pedalen.sen stänger du nippeln och de andra drar upp pedalen?

    //Andreas

  8. #8
    Tack för alla råd.
    Det visade sig till slut att det var slavcylindern som var trasig.
    M.a.o. byte av slavcylinder och lameller. Inget jobb som man gör på gatan. Så det fick bli verkstad. Ingen billig affär men nu rullar den igen och känns som en ny bil.

Liknande ämnen

  1. Luftning av koppling - Luftmanstrul
    Av JorisS i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-09, 22:44
  2. Luftning av koppling 9-3 -00
    Av Turri i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-03, 11:05
  3. Luftning av koppling på en 9000
    Av rgolsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-18, 00:03
  4. Det här med luftning av koppling...?
    Av lillen 761 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-14, 16:29
  5. Luftning av koppling 900 t-16 -86
    Av TurboAnde i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-04-30, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •