Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Tickande/knackande motor OG9-5 B2x5

  1. #1

    Tickande/knackande motor OG9-5 B2x5

    Hej. Kollade kedjesträckaren på min 9-5 i förrgår. Efter lite strul med återmonteringen verkade allt fungera som det skulle. Var lite osäker på tätningen mellan sträckaren och toppen, så jag kollade med spegel i ca 2 min med bilen igång för att se att ingen olja sprutade ut.

    Körde sedan ca 1 mil hem. När jag svängde in på gatan hemma varnade bilen för lågt oljetryck. Öppnade huven och konstaterade att den tryckt ur sej jävligt mycke olja.

    Demonterade stäckaren igen och tätningen var helt slut.

    Nu har jag monterat tillbaka med ny tätning och spillt i ny olja.

    Nu kommer det tråkiga! Bilen tickar/knackar!! Har komptestat och det var ok. Har provtryckt på ventiltryckarna och en känns lite svampig. Har läst mej till att detta ska ge med sej efter ett tag, men efter ca 10- 15 min låter det lika. Och nu när jag lyssnar tycker jag att ljudet kommer från veven =(

    Min fåga är nu. Hur slut kan vevlagren bli på så kort tid? Och om det är så
    att ett lager är slut. Har veven tagit stryk??

    Kanske är svårt att svara på men någon teori skulle vara bra innan man river.

    Hittade ett filmklipp på en annan saabmotor som låter ungefär lika illa. Min låter lite mindre!!! Hörde det inte när jag åkte hem!

    http://youtube.com/watch?v=xYTjU4ND7Do

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    16
    Hej

    Jag har inte erfarenhet just från SAAB men Jag utgår från andra moderna motokonstruktion.

    Vevaxellager tickar inte utan vislar vid höga varv och är det helt slut lätt knackar det dock inte som tickande .

    Hur fungerar kedjespännaren ? är det hydraulisk ?

    Hur mycket oljetryck har du vid cylinder toppen ? om du har för låg oljetryck kan oljepumpen ha blivit skadat.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108
    Har du återmonterat sträckaren på rätt sätt? Dvs. plockat ut fjädern, tryck in sträckaren, monterat i bilen och sedan sat i fjädern och dragit åt?
    Signatur...

  4. #4
    Sträckaren sitter som den ska! Eftersom jag har lyft ventilkåpan kan jag konstatera att kedjan är bra sträckt!

    Det verkar som det knackar från den nedre delen av motorn. Detta tyder ju på ett vevlager, eller? Kan det vara ventiltryckaren ändå?

    Vill inte köra motorn mer för att prova om tryckaren slutar låta eftersom det skulle skada veven om det är där skadan sitter!!!

  5. #5
    Ingen som har nått att säga?

  6. #6
    Nu har jag plockat bort alla överfall och ena halvan till vevlagren och kan konstatera att de ser bra ut.

    Är det troligt att övre halvan är kass ändå. Det är ju iofs större belastning på den sidan. Veven ser även den fin ut på den halvan som syns.

    Behöver jag trycka upp kolvarna och plocka de övre lagerhalvorna tycker ni????

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389
    Nollade du sträckaren innan du återmonterade den? Funderar på vad som händer om man råkar fippla ut den lite längre och sedan drar dit den...Hur mkt olja fick du fylla på?

  8. #8
    Sträckaren sitter som den ska. Fick fylla på 2,5l som jag nu tappat ur igen då jag fortsatt mitt mekande! Vad tror du om vevlagren? ser ju bra ut på överfallssidan. Kan ett ramlager knacka distingt?

  9. #9

    knackningar.

    Tror du har knackningarna från den mjuka tryckaren.
    Låter illa och kan ta lååång tid att få tyst.
    Körde du med lite olja är det väl just tryckarna som blir utan olja först.

    mvh
    loca

  10. #10
    Jag hoppas såklart på tryckaren, men det verkar som det låter från underdelen =(

    Har satt örat mot ventilkåpan och det verkar inte komma därifrån. Kan man lura sej så mycket på var ljudet kommer ifrån?

  11. #11

    knack

    Är inte alla tryckare stumma så knackar det.
    För att få dom tyst bör man varva lite, men max 2000 rpm.
    Tog 20 minuter minnst för mig.

    mvh
    loca

  12. #12
    Men som sagt vill jag ju inte orsaka större skada än vad det redan är. Om jag kör 20 min så kan det ju vara slut med veven om det skulle vara nått lager, eller?

  13. #13

    knackningar.

    Kolla tryckarna. Kör tills alla är stumma.
    Tror det skall mycket till för att det är fel på vevlagren om nedre halvorna såg bra ut.

    mvh
    loca

  14. #14
    Lite sen info! Har nu bytt vevlagren och knackandet försvann Det var en väldigt liten repa på vevstakssidan på 2:ans cylinder.

    Skönt att det löste sej, och billigt var det. 388 kr på SP plus lite packningsmassa.

Liknande ämnen

  1. Vad kan detta knackande i motorn bero på.. ? B2X5
    Av SkrotSaaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2020-03-24, 23:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •