Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 2 din dvd i saab 9-5 -00 med inbyggt slutsteg!? Hjälp!!!

  1. #1

    2 din dvd i saab 9-5 -00 med inbyggt slutsteg!? Hjälp!!!

    Var och köpte en Pioneer AVH-P400DVD till min saab 9-5 -00
    med integrerat slutsteg.
    Nu är det så att jag får bild men inget ljud. Har kommit fram till att det är slutsteget som inte får någon ström. Går det att koppla förbi det eller hur ska man göra?? Har ingen lust att i dagsläget köpa nytt slutsteg och högtalare utan vill få det att funka med det som sitter i bilen.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457
    Om bilen hade ett slutsteg från början så antar att du då har konstaterat att du hade AS2 eller AS3?

    "slutsteget som inte får någon ström"
    Menar du drivspänning eller remote? Är det remoten så kopplar du bara in den från din Pioneer så borde steget hoppa igång. Är det drivspänningen så har jag ingen aning.

    Sen har du ju "nöjet" med att antingen mata slutsteget med högnivå (verkar ju funka för vissa), lösa problemet med den balanserade lågnivån eller göra en fulkoppling och driva alla dina högtalare från din nya stereo.
    Antar att du har kollat igenom forumet så att du vet ungefär vad det rör sig om? Annars, sök på AS2 och AS3 eller kanske mitt användarnamn så hittar du en hel del trådar där samtliga alternativ har diskuterats. Ett flertal av dessa innehåller också länken till Göran Larssons sammanställning om ljudsystemen i 9-5.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  3. #3
    jag har AS2 i bilen.

    Yes jag kollar runt på forumet varit inne på Göran larssons hemsida och kollat. Men är inte den bästa när det gäller kablar koppla osv. men jag lär mig hela tiden

    Om jag nu kopplar in "remote" Kabeln och det är fel. vad händer? kommer jag att förstöra något?

    hur vet jag om det är drivspänningen?

    många frågor det här

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457
    Din 9-5 är inte den enklaste bilen att börja med för att lära sig koppla

    Om du använder bilens originalantenn för radion så måste remoten kopplas in i vilket fall för att du ska få vettig mottagning. Annars går inte antennförstärkaren igång heller.
    Det finns aldrig nåt som är helt säkert, men att koppla in remoten från stereon till rätt kabel i bilen bedömer jag som ofarligt.
    Om den däremot kopplas till fel kabel kan det säkert bli intressant. Kolla och dubbelkolla brukar vara receptet. (TROR att placeringen i ISO-kontakten är helt riktig från början. Brukar vara plusmatning/minne som behöver skiftas (Gul & Röd)

    När det sen gäller att skicka ljudet till steget...
    Det enda som kan sägas vara enkelt är att testa om det funkar med att skicka högtalarsignalen direkt till steget (Kontakten borde passa).
    Detta funkar för vissa. För andra blir nivån för hög. Vissa får inget ljud alls.
    Jag vågar INTE säga att detta är ofarligt för steget.

    Om du däremot vill koppla ur originalsteget helt så blir det värre. Antingen nya steg till allt eller klippa och koppla en hel del kablar och driva en del av högtalarna direkt från stereon.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  5. #5
    Jag märkte att det

    Åkte till brl (där jag köpte stereon) och frågade hur jag skulle göra, dom sa att jag skulle dra om alla kablar och köpa ett nytt slutsteg osv. annars göra en ful koppling och dra förbi steget i bilen.
    efter dom gick in kopplade jag in remoten och nu får jag ljud, men jag kan inte vrida upp mer än till 11-13, men det gör inget!

    Tack för hjälpen "GubbNicke" har blivit lite klokare nu

    Mvh Peter

Liknande ämnen

  1. Installations hjälp slutsteg/bas, Saab 9-3 -01 AS3 Ljudpaket
    Av seboo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-12-27, 19:28
  2. Bass å SlutSteg i saab 07 "hjälp"
    Av asswhiper i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 07:56
  3. Köpa CD med inbyggt skärm
    Av Mekarbruden i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 10:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •