Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Utseende råd..

  1. #1

    Utseende råd..

    Hejsan!

    Har precis skaffat mig en 9-5 aero kombi -01 ,
    då fälgarna kanske inte är allt för vackra så tänkte jag höra här vad man ska ha för storlek på dessa.

    Om man ska satsa på ett par 18" - för "stort eller litet"?
    Ser bilen "höjd" ut istället, med tanke på att det är orginal fjädringar...


    Sedan tänkte jag höra mig för angående toning av rutorna.
    Soyfilm eller solarplexus - skillnad?

    Mvh Johan

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    155
    solarplexius är formskurna skivor i hårdplast som du sätter in innanför fönstret med självhäftande lister = du kan alltså inte öppna fönstret ifall du sätter in sådan.
    inga probs om man bara skall ha i bagageutrymmet men skall man ha för rutorna i baksätet/framsätet är det ju kört...

    18" tror jag kommer se lagom ut! en aning högre men inte såpass mycket att det stör.
    Saab 9-3 TiD - 06, Saab 900 T16 "Aero" - 91, Saab 9-5 2.0T "T5 Biopower Aero" - 99
    Saab 9000 Aero - 97, Saab 9-3 "Viggen" - 00

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Ang solar plexus är det viktigt att veta att den toningen ser INTE svart ut, i alla fall inte dagtid. Blir nån slags spegelliknande toning. Bilderna på deras hemsida är inte helt korrekta alltså.

    Skall ge två bilder med solar plexius bilar:




    Till skillnad från bild på deras hemsida:

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    116
    Beror på i vilket ljus man kollar i, hade det på den svarte ss:en och som sagt i vissa sken var den spegelblank och vissa sken såg det ut som svart toning. Men den är numera bortplockad
    Kör numera volvo c30 T5 E85

  5. #5
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 298
    Medlem#
    4827
    Solarplexus är lätt och går fort att installera, men precis som påpekas ovan är utséendet utav plexiglasskivan att utifrån ser den spegelaktig ut.
    Innifrån ser det ut som Coca Cola
    Tjejen har det på sin bil och det är mer funktionen vi är ute efter.....dvs att skydda hundarna från solljuset lite bättre under färd och parkering.

    Passformen och kvaliten tyckte jag var lite sisådär.
    Som sagt, formskuren plexiglasskivor.
    Kunde ju varit lite bättre form på dom, men man får vad man betalar för, och för alla 7 stycken ger man ju inte speciellt mycket för.

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  6. #6
    Okej , tackar för era svar

    CFP ? Det är "vanlig" solfilm eller ? Vill helst ha något där man kan veva ned bakrutorna...

    En till fråga, Bredden på fälgarna (ex 8.5) ...
    Funkar det att sätta på ett par 225 / 35 sulor på en fälg som är 8.5x 18" ?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    967
    35 kanske är lite litet på 18" men... Jag har själv 245/40-18" på 8,5 med ET 35 vilket är ganska brett men det passar höjdmässigt bra. 40 profil passar nog bättre på 18 rent generellt.

    Men du frågade initialt om du ska ha 18 eller 19 så då får mitt personliga råd vara att gå på 19". Men det är vilket tycke man har.

    Du kan också använda dig av en kalkylator (min egen här) för att testa dig fram när det gäller val av däck. Rullomkretsen bör (eller ska) inte överstiga +/-5% av vad bilen är reggad med...

    Tillägg:
    Om du undrar över komfortskillnader så vill jag nog påstå, att skillnader mellan 18" och 19" inte nödvändigtvis behöver innebära en skillnad. Jag menar att man inte direkt behöver välja bort 19" bara för att "det är sämre komfort i dessa jämnfört med 18"...

Liknande ämnen

  1. Facelifta 9-5 00 till 02 utseende?
    Av sku i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 17:30
  2. Utseende på 9-5 Aero
    Av rpracing i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 07:30
  3. Vad är det för skillnad i utseende?
    Av Per-Ola i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-02-15, 16:08
  4. Utseende 9000CD
    Av JohanT i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-05-04, 18:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •