Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Svårt sälja 9-5 kombi -03?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    48

    Svårt sälja 9-5 kombi -03?

    Hallå! Är i färd med att byta bil, har gått och blivit sugen på en F*rd Mondeo St220. Verkar vara fina bilar + att jag kan behöva det något större bagageutrymmet. Är mkt nöjd med Saaben men ombyte förnöjer ju... Har min ute på annons, http://www.blocket.se/vi/17179047.htm?ca=1_7_s, har inte varit nåt större intresse ännu.

    Vad tycker ni om annonsen, kan den förbättras, saknar ni nåt? Tycker jag ligger "rätt i pris", får runt de pengarna i inbyte. Är Saab 9-5 kombi svårsålda i dagsläget rent generellt?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Flyttar till rätt forum.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Problemet ligger nog i att du inte skriver om servicehistoriken.

    Många (Inkl. mig själv) är nojjiga att köpa enb 9-5 som gått 20.000 mil utan att ha bytt kedja.

    Har du gjort alla servicar i rätt tid osv skriv det så folk vet att det är motorgaranti.

    Har du inte gjort det tror jag det blir svårt att få bilen såld.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    48
    Bilen är fullservad enligt boken, jag har dessutom gjort ett extra oljebyte mellan serviceintervallet, så den är omskött Ska lägga till detta i annonsen, tack!

    Men varför ska kedjan ha bytts? Om den rasslar eller liknande kan jag förstå det, men i normalfallet ska dom väl hålla bilens livslängd?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    26
    Fin bil som går utan problem, klockren i motor (dvs inga problem med oil sludge) och låda. Allt funkar som det ska, ring eller maila för mer info. Fler/bättre bilder kan skickas.

    Byte med Volvo V70 98- eller Ford Mondeo 01- (Gärna ST220) kan vara intressant.


    Jag skulle vara lite skeptisk till någon som vill byta till en annan bil i samma prisklass (?). Då skulle jag undra varför dom inte vill behålla bilen eftersom man oftast förlorar pengar på att byta bil.
    9-3 SS 2,0t -05

  6. #6
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Har inte tittat på en enda niofemma som inte kedjan rasslat på om den inte är nybytt.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Har inte tittat på en enda niofemma som inte kedjan rasslat på om den inte är nybytt.
    Det måste väl till viss del bero på miltalet? Vad är det för mil & årsmodell på de fordon du kollat?

  8. #8
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    02-03 alltifrån 8.000mil till 20.000.

    Kan nämnas att 8.000 milaren lät nästan värst trots full servicebok.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    48
    Jag förstår att ett byte rakt av mot någon bil i samma prisklass kan väcka skepsis, det finns två anledningar till att jag vill byta bil; 1) Vi behöver det lilla extra bagageutrymme som finns i V70 eller Mondeo, vi har en gigantisk barnvagn som ska in och i Saaben blir det rätt fullt när den är inpackad. Både V70 och Mondeo är större, främst Mondeon. 2) En Mondeo St220 känns som en mkt trevlig bil och ombyte förnöjer ju

    Har uppdaterat annonsen på Blocket med lite info, la även in att A-bussningarna är bytta i våras. Ang kamkedja kan jag säga att på min bil rasslar den definitivt inte.

    Vi får la ser hur det går, blir jag inte av med bilen är det OK då det är en bra bil.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    Allt är svårsålt nu, har sveriges billgaste V70 ute för försäljning, och enbart skambud som motsvarar 2-3 årsmodeller äldre, och mindre än vad man i inbyte är de som svarar.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    med tanke på att du försöker sälja en av de mer iskalla bilarna på marknaden (saab 9-5) av de årsmodeller som är drabbade av oilsludge och på årets sämsta tid att sälja bil gör ju att det kan bli rätt segt att sälja.

    Sätta ut skitbilligt pris leder bara till att patrask ringer som tokprutar...

    Jag vet inte men jag tror ju största felet du gör är att annonsera nu, folk har semester och lägger pengarna på annat, är inte direkt att köpa en 9-5 kombi som kommer upp i tankarna på min semester.

    Ska man göra fynd så är ju dock sommaren ganska bra, brukar va bättre prutläge....
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    48
    Hmm, ligger säkert mkt i det. Varför är Saab 9-5 iskall på marknaden, är det Saabs dåliga rykte för motorproblemen som spökar? I övrigt tycker jag att det borde vara en rätt eftertraktad bil för småbarnsfamiljer tex, men det är ju jag det

  13. #13
    Pratade med en kompis som skriver lite artiklar för motortidningar och han nämnde för mig då jag letade 9-5 att ett antal leasingbolag har rådit sina kunder att behålla bilarna något år till då inbytespriserna är toklåga. Detta beror framförallt på att det redan finns så många 9-5 på marknaden vilket man kan tacka alla fd tjänstebilar för. Råkade ut för precis samma sak när jag skulle sälja min alfa 156, alla tjänstebilar skulle bort samtidigt vilket ledde till tokdumpade priser (visst det finns mycket färre alfa 156 än 9-5, både objekt och köpare).
    Sen är det väl så som köpare kanske man undviker de årsmodellerna som har/haft problem med motorerna.

    Personligen håller jag med om att för lågt pris ger inte rätt intryck, funderingen blir då "vad är det för fel på den".
    Robert Schöllin
    Motto: "Det man inte kan göra själv är inte värt att kunna"
    9-5 Aero -03 SC - Cosmic Blue

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    677
    Citat Ursprungligen postat av ferlin
    Hmm, ligger säkert mkt i det. Varför är Saab 9-5 iskall på marknaden, är det Saabs dåliga rykte för motorproblemen som spökar? I övrigt tycker jag att det borde vara en rätt eftertraktad bil för småbarnsfamiljer tex, men det är ju jag det
    Varför 9-5an är iskall:

    1. Kvalitetsproblemen. Turboras och kamkedjebyte är dyrt - och mycket vanligt. Jag har inte varit i kontakt med någon 9-3/9-5 av de drabbade årsmodellerna som inte rasslat i kedjan. Säg vad ni vill om centrallåsen på V70 och framvagnen på Passat - felkällorna på Saab 9-5 är större och dyrare än det mesta annat. Visst, den klarar besiktningen bra, men sedan har vi allt annat...

    2. Massor av begagnade bilar. Utbud kontra efterfrågan. En kund som går in till en Saabhandlare och ser att hela hallen är full med 9-5or (så är det i Linköping i alla fall, 99,5 % 9-5or i hallen) börjar ju undra vad som är fel.

    3. "Svensson"-kunderna, de som vore lämpliga kunder på 9-5 2,0t Linear och liknande vågar inte köpa Saab pga kvalitetsryktet. Det är idag ytterst sällan som man säljer en begagnad Saab till någon som inte tidgare är Saabägare. Det unga paret som ska ha barn och vuxit ur sin Golf köper en Passat, V70 eller Avensis men tittar knappt efter en 9-5a.

    4. 9-5an är gammal modell - inne på tionde året nu. Som en jämförelse kom första generationen Toyota Avensis också 1998. Nästa år kommer tredje generationen Avensis - och 9-5an harvar vidare.

    5. Saab har en dålig historik på begagnatmarknaden. 9-5an var jättehet 1998-2002 ungefär, sedan kom det dåliga kvalitetsryktet, det stora begagnatutbudet osv. Og900, 9000, ng900 och nu 9-5 har alla haft perioder då de dragits med dåligt kvalitetsrykte samtidigt som marknaden har svämmat över av bilar.

    6. Folk vill känna att de tillhör "det vinnande laget" eller vad man ska säga. Att köra blårykande 9-5 med rasslade kamkedja och rostig baklucka är inte mycket tuffare än vad det var att köra Ford Scorpio runt år 2000.

    7. 9-3an av nya modellen är nästan lika stor och bättre på det mesta.

    8. På den lokala bilmarknaden i min hemkommun är Saab numera ett märke i marginalen, omkörda av Volvo, Ford, VW, Skoda, Toyota, Peugeot, Citroën och till och med Nissan. Är väl snart bara Renault som säljer sämre. Saab är helt enkelt inte i ropet längre, vare sig som nytt eller begagnat.

    (Jag är bilförsäljare)
    Toyota Verso 1,8 -11

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av ljungström
    En kund som går in till en Saabhandlare och ser att hela hallen är full med 9-5or (så är det i Linköping i alla fall, 99,5 % 9-5or i hallen) börjar ju undra vad som är fel.
    Minsta antal bilar för att uppnå 99,5% är 199 av 200 bilar. Det står inte 199 Saab 9-5 i hallen. Sist jag var där var det ungefär 50% Opel i hallen...
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  16. #16
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av ljungström
    Citat Ursprungligen postat av ferlin
    Hmm, ligger säkert mkt i det. Varför är Saab 9-5 iskall på marknaden, är det Saabs dåliga rykte för motorproblemen som spökar? I övrigt tycker jag att det borde vara en rätt eftertraktad bil för småbarnsfamiljer tex, men det är ju jag det
    Varför 9-5an är iskall:

    1. Kvalitetsproblemen. Turboras och kamkedjebyte är dyrt - och mycket vanligt. Jag har inte varit i kontakt med någon 9-3/9-5 av de drabbade årsmodellerna som inte rasslat i kedjan. Säg vad ni vill om centrallåsen på V70 och framvagnen på Passat - felkällorna på Saab 9-5 är större och dyrare än det mesta annat. Visst, den klarar besiktningen bra, men sedan har vi allt annat...

    2. Massor av begagnade bilar. Utbud kontra efterfrågan. En kund som går in till en Saabhandlare och ser att hela hallen är full med 9-5or (så är det i Linköping i alla fall, 99,5 % 9-5or i hallen) börjar ju undra vad som är fel.

    3. "Svensson"-kunderna, de som vore lämpliga kunder på 9-5 2,0t Linear och liknande vågar inte köpa Saab pga kvalitetsryktet. Det är idag ytterst sällan som man säljer en begagnad Saab till någon som inte tidgare är Saabägare. Det unga paret som ska ha barn och vuxit ur sin Golf köper en Passat, V70 eller Avensis men tittar knappt efter en 9-5a.

    4. 9-5an är gammal modell - inne på tionde året nu. Som en jämförelse kom första generationen Toyota Avensis också 1998. Nästa år kommer tredje generationen Avensis - och 9-5an harvar vidare.

    5. Saab har en dålig historik på begagnatmarknaden. 9-5an var jättehet 1998-2002 ungefär, sedan kom det dåliga kvalitetsryktet, det stora begagnatutbudet osv. Og900, 9000, ng900 och nu 9-5 har alla haft perioder då de dragits med dåligt kvalitetsrykte samtidigt som marknaden har svämmat över av bilar.

    6. Folk vill känna att de tillhör "det vinnande laget" eller vad man ska säga. Att köra blårykande 9-5 med rasslade kamkedja och rostig baklucka är inte mycket tuffare än vad det var att köra Ford Scorpio runt år 2000.

    7. 9-3an av nya modellen är nästan lika stor och bättre på det mesta.

    8. På den lokala bilmarknaden i min hemkommun är Saab numera ett märke i marginalen, omkörda av Volvo, Ford, VW, Skoda, Toyota, Peugeot, Citroën och till och med Nissan. Är väl snart bara Renault som säljer sämre. Saab är helt enkelt inte i ropet längre, vare sig som nytt eller begagnat.

    (Jag är bilförsäljare)


    Jag ska inte dra upp dom kvalitetsproblem som finns där på dessa bilar du räknat upp, men dom finns där

    (Jag är bilmekaniker)
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  17. #17
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Tror de är svårt att sälja just bilar i dessa tider. Bensin priset går upp. De är ganska stora bilar vi pratar om.

    Var inne på holmgrens bil i Jönköping för inte allt för länge sedan. De har inbytes stopp på 9-5.or.

    Om man gick in i hallen kunde man se 9-5 kombi uppradade säkert 50 meter bort. 1 bil i den raden var en sedan.

    Samma med gammla 9-3. Fanns hur många som helst av Se modellen. Men knappt några aero.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    73
    Visst nu ska jag inte försvara Saab men det stora ansvaret tycker jag är ägarna. Hur många ägare kollar i handboken att de ska köra en rutinmässig kontroll innan de åker eller veckokontroll. Har varit med om alltför många bilar som kommer in på mitt jobb att de låter konstigt & mkt riktigt så finns det ingen olja i motorn. En idiot "måste tyvärr kalla honom det" sade att men va fan den var ju inne på service för strax 2000mil sedan!
    Såklart som fan att motorn lägger av snart.

    Fan kan inte ens göra ett försök att kolla oljan när man ev fyller på spolarvätska eller nåt så ska man fan inte ha någon bil. Många ägare skiter nog i mellanservicen & kör 2000mil & sen servar men då kanske det har gått över 1år. Dock tycker jag att det är lite fult av Saab att inte byta ut vevhusvent automatiskt på garanti som det gör med tändkasseterna på de berörda årsmodellerna. Jag fick tjata till mig den nya versionen & det är inte ofta jag ser den på en del 9-5 som rullar in på mitt jobb.

    Jag tycker 9-5 är en jäkligt fin bil så länge man söoter om den så förblir den glad!

    Fick dock köra avfettningsmetoden på kolvringarna innan jag bytte turbon.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    677
    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Tror de är svårt att sälja just bilar i dessa tider. Bensin priset går upp. De är ganska stora bilar vi pratar om.

    Var inne på holmgrens bil i Jönköping för inte allt för länge sedan. De har inbytes stopp på 9-5.or.
    Om man gick in i hallen kunde man se 9-5 kombi uppradade säkert 50 meter bort. 1 bil i den raden var en sedan.

    Samma med gammla 9-3. Fanns hur många som helst av Se modellen. Men knappt några aero.
    Att inte ens Saabhandlarna själva vill kännas vid bilarna längre är nog spiken i kistan för andrahandsvärdet. Att ha inbytesstopp på sitt egna märke känns oseriöst - vem köper en ny Saab om bilhandlaren vägrar byta in din gamla för att den är osäljbar?
    Toyota Verso 1,8 -11

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av ljungström
    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Tror de är svårt att sälja just bilar i dessa tider. Bensin priset går upp. De är ganska stora bilar vi pratar om.

    Var inne på holmgrens bil i Jönköping för inte allt för länge sedan. De har inbytes stopp på 9-5.or.
    Om man gick in i hallen kunde man se 9-5 kombi uppradade säkert 50 meter bort. 1 bil i den raden var en sedan.

    Samma med gammla 9-3. Fanns hur många som helst av Se modellen. Men knappt några aero.
    Att inte ens Saabhandlarna själva vill kännas vid bilarna längre är nog spiken i kistan för andrahandsvärdet. Att ha inbytesstopp på sitt egna märke känns oseriöst - vem köper en ny Saab om bilhandlaren vägrar byta in din gamla för att den är osäljbar?
    Du förstår säkert att handlarna bara är där för att tjäna pengar. Ingen kärlek till märket. De hade säkert sålt ett annat märke om de hade fått bättre marginaler. Enda sättet är att dumpa inbytespriserna (eller vägra inbyte). Det kan också komma en tidpunkt då Svensson inte har råd att låna till ny bil. Då vaknar beg marknaden.

Liknande ämnen

  1. Svårt sälja bilen...
    Av Glooie i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-08-03, 23:50
  2. SVÅRT ATT SÄLJA 9-5
    Av krippe i forum Allmänt
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2006-05-14, 22:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •