Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: ACC bekymmer, kompressorn slår ej till av sig själv!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    180

    ACC bekymmer, kompressorn slår ej till av sig själv!

    Så kom sommarvärmen till slut då... blev dock inte så roligt att köra bil då ac'n inte kyler.

    I alla fall, bilen i fråga är en saab 9000CS -94.
    Under typ 20-25 fungerar ac'n perfekt inga problem, men då temperaturen börjar leta sig upp till 23,24,25 grader så kan den kyla då man startar bilen men då kompressorn fått upp trycket så den slår ifrån som den ska göra, men då trycket sjunkit så klarar den aldrig att slå till igen.

    Jag TROR att jag har lokaliserat felet. Remskivan som ska slå in och börja dra runt kompressorn klarar inte att slå in riktigt. Det sköts ju av mangnetism det där, och jag vet inte om skivan nötts så det är för långt avstånd eller något? Om man sätter spänning till spolen i kompressorn (så att remskivan ska ta tag i kompressorn och få den att börja snurra) så lyckas den inte ta tag i den som sagts, trycker jag då med en skruvmejsel eller dyligt på skivan så slår den ihop och acn fungerar.

    Har nu fått stanna varannan mil och upprepa den proceduren (upp med huv, trycka på remskiva), och sen försöka hålla motorn på låga varv så kompressorn inte bygger upp tillräckligt med tryck för att slå ifrån.

    Vet att det blev mycket att läsa nu och att jag inte är den bästa på att förklara, men tar tacksamt emot all hjälp som kan ges, är ett ganska högprioriterat problem för tillfället!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Verkar som om det är för stort spel i magnetkopplingen. Kolla med ett bladmått - skall ligga runt 0,5 - 0,6 mm. Är spelet däröver måste du plocka bort ett lämpligt shims. Lossa centrumskruven och plocka ut magnetkopplingen/skivan. I centrum på axeln som kommer ut från kompressorn sitter ett antal shims. Med ett skjutmått kollar du vilken av dem du behöver plocka bort för att komma ner till rekommenderat spel.

    Sätt gärna en klick Locktight på centrumskruven när du drar tillbaka den så kommer den inte att skaka loss - inte helt ovanligt.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    180
    tack för bra svar! Ska genast kolla upp saken och hör av mig med resultat.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247
    Lägger upp en länk som har varit med flera gånger tidigare.

    http://www.saab9000.com/procedures/v...conclutch.html
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    180
    brickj****** h**** skit... har inte samma kompressom som på den där utan har som ett hål och där inne sitter axeln en bit in, så måste ha nån tång som passar precis runt brickan och dra rakt ut. suttit nu och försökt med skruvmejslar och skit men finns ingen plats att hålla på med. Funderar om man måste göra nån smart avdragare, börjar bli elak på det där nu

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    180
    såå.. efter en halvtimmes svärande till så kom den ut. Är nu ihopskruvat igen och uppmätt till ganska precis 0.6mm, ska bli varmt imorrn så hoppas på det ska fungera nu! Återkommer med resultat.

Liknande ämnen

  1. Ac-kompressorn slår inte till?
    Av Roberth i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-06-03, 15:57
  2. Ingen ström till AC-kompressorn
    Av sjunkerg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-06-17, 10:06
  3. [LÖST] Vad är kabeln på AC-kompressorn till för? 9000
    Av kvistarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-21, 01:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •