Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: as3 og 9-3

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640

    as3 og 9-3

    Hej!
    Vilket effekt ligger slutsteget på i en og 9-3 med as3? och vilken effekt har högtalarna?

    Hade tänkt att montera i andra högtalare i dörrarna kanske.
    En annan fråga också ska man ha 1 10:a eller 2 stycker bilen?

    Spelar mest techno.

    //Andreas

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    50W max per kanal, steget är aktivt delat med fast frekvens (tror det var runt 400-500HZ) så de spelar bara bas, kan va rätt jäkligt att hitta bra högtalare som lirar ihop med steget.

    Det jag skulle sattsat på i första hand vore att dämpa dörrarna med förslagsvis bitumenmattor eller motsvarande penselbart om du inte vill bygga på vikten, det gör väldigt mycket för ljudet, byter du högtalare utan att dämpa dörrarna så blir det ofta så att de låter illa både på insidan i ljudet och på utsidan kommer plåten skramla, vissa verkar tycka det är skithäftigt när bilen låter som en marakas, jag tycker själv inte det....

    Det är så mycket mer än att bara skruva dit ett par andra högtalare...
    många verkar dock köra varianten med att trycka dit ett par dyra högtalare utan nått som helst underarbete och tycker sig vara väldigt nöjda, när du lika väl kan köpa en högtalare för 1/3 av priset dämpa dörrarna riktigt och tom ha bättre ljud.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640
    okej..blir att dämpa dörrarna imon då..prova med det..märker man stor skillnad på ljudet?

    Hade tänkt mig att skaffa ett slutsteg och bas bak.Men vilken 10 eller 12 och hur många? sen tänkt att byta 6*9:orna bak och koppla till slutsteget.

    Hur ska man göra och vad ska man köpa för en vettig peng.

    //Andreas

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    jag kör dubbel 12a (se andra tråden om baslåda som jag svarade på)

    Börja förts med att sätta ett pristak och utgå från detta när du väljer delar.

    Ett bra slutsteg med rejäla kablar är mycket viktigt, baslådan anser ajg inte är så viktig, den ska bara spela bas och således behöver det inte va några jätte märkesgrejer om man nu inte har som mål att köra runt och skryta.

    6*9orna bak är heller egentligen inte så kräset vad det är, beror ju dock på om du ofta har folk i baksätet eller inte.

    Viktigast är ju egentligen val av front/dörr högtalare, vad man bör sattsa på här är ju helt en sak för plånboken,,,
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Ang 6x9" är det ju som Pumba säger viktigt att tänka på hur ofta man har folk där bak, för sitter du fram är det frontsystemet du lyssnar på, 6x9"arna kommer du inte höra mycket av...

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640
    vad är det för storlek på orginalhögtalarna fram? någon man ska satsa på att uppgradera och driva med orginalstereo?

    //ANdreas

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    3,5 tum i brädan och 6,5 i dörrarna.

    Det är helt klart värt att uppgradera.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640
    hur funkar 6*5:orna med orginalslutsteget då??
    //Andreas

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    57
    Citat Ursprungligen postat av Saabturbo__
    hur funkar 6*5:orna med orginalslutsteget då??
    //Andreas
    6x5" Lirar bra sålänge dom är hela och med lite extra dämpning.
    Är dock rätt känsliga ifall man vrider på för mycket bas på hög nivå.

    Det är bra "dunk" i dom tycker jag helt klart, självklart finns det bättre, men ifall dom är hela är det värt att dämpa dörrarna först.
    Ett välbalanserat ljud för den oss vanliga, folk som är duktiga på ljud är brukar vara mer kräsna?

    Mvh Sebbe
    ------------------------------
    Saab 93 2.0T SE (-99)
    ------------------------------

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •