Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: monterat steg 3 box, bara grundladd =(. 900 2.0t talladega

  1. #1

    monterat steg 3 box, bara grundladd =(. 900 2.0t talladega

    hej alla saabkunniga!

    Köpte en steg 3 box begagnad här på stcs/garaget
    Glad i hågen skulle jag montera den idag..

    När jag skulle ut å provköra så laddar den bara grundladd dvs halva gula fältet... dock vid 2 tillfällen så gick turbomätaren in i det röda fältet men då va de precis som den ströp och mätaren gick i början av gult igen.. Nån vänlig själ som vet vad de kan vara?
    apc- säkringen är kollad samt att de givetvis sitter 3" system på

    Monterade tillbaka original styrbox och då fungerar alt som vanligt, turbon laddar precis som den ska
    Samma serienummer på bägge boxarna. Säljaren har haft den i sin 97:a

    Har fått tips av säljaren att man kan behöva kalibrera den i tech2 eller att magnetventilen är sönder, men magnetv fungerar ju tillsammans med originalboxen.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 696
    Jag hade problem efter besök hos en trimleverantör med att min bil bara gick på GLT. Dom tyckte att jag skulle åka hem och prova med nya stift, ny di och ny magnetventil. Provade då med en kompis styrdon (samma program fast utan VSS) och då fungerade bilen precis som den skulle. Så felet satt i styrdonet.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 364
    Är din bil utan VSS och den du köpte med VSS???

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    vvs menas med startspärr?

    Min bil har original startspärr (900 talladega 98:a).
    Enligt säljaren så hade han startspärr i sin 97:a också..
    funkade i hans bil när den plockades ur...

    Ser man på boxen att den har vss resp inte

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 829
    Medlem#
    4458
    Nej, det syns inte utanpå. Men det låter inte som VSS-problem, enligt min mening. Då skulle det inte gått att starta den överhuvud taget. Däremot kan det naturligtvis vara andra problem som är box-relaterade, precis som Mafnus sa.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Provade idag igen utan resultat...
    Ringde nordic och sa att jag hade kass magnetventil... men den funkar ju på original boxen!!!!

    Ska jag åka in och görsöka gifta in boxen med tech 2 eller ska jag bara acceptera att boxen är kass??

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    625
    Av ren nyfikenhet, köpte du boxen av "hedley" ?
    Isf, han fick väl ock bara GLT, kan ju vara vad som helst för program i den. Är ju ett väldigt "chansande" å köpa en beg. box. som "ska" vara ett steg 3 t.ex.
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

  8. #8
    Ja av hedley..
    jaha, ja de vet jag att de e en chansning... så han har blåst mig då...

  9. #9
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 530
    Medlem#
    1469
    Det är aldrig lönt att köpa sådant där beg. Det är av en anledning som det skall anges så mycket fakta om bilen när man beställer en trimbox.

    Möjligen att du kan be leverantören av boxen att ta en koll på det.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 783
    Men vänta här: Annonserna ligger ju kvar och är det frågan om samma box måste jag säga att det verkar saknas lite info om problemen:


    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    Säljer en steg 3 chippad box från nordic uhr samt en tillhörande moddad wastegate. Boxen kan även köpas utan WG.

    Pris för box+wg=3500
    Endast box= 3000

    Finns i Trollhättan men kan givetvis skickas över hela landet med posten eller bussgods.

    Nås enklast via pm/mail p.ga skiftjobb. (kollar mailen osv dagligen).
    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    Som rubriken säger, säljer min nordic uhr steg 3 box+ moddad wastegate (ingår i nordics steg 3, se www.nordicuhr.se för mer info).

    Boxen skall tillsammans med wg.n, 3" avgas och sportfilter ge ca 260hk.

    3500:- för båda inkl frakt.

    Finns i Trollhättan för avhämtning.
    Nås enklast via pm/mail p.ga skift arbete.

    Passar: NG900 2.0T 94-98.

    /Markus
    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    Säljer min steg 3 box från nordic uhr samt en modifierad wastegate (nordics steg 3 kräver en modifierad wastegate).

    Grejerna säljes p.ga andra prioriteringar.

    Pris: 3500inkl frakt för alltsammans, alternativt 3000 för endast boxen.

    Kan skickas över hela landet mot förskotts betalning, finns annars i Trollhättan.

    Passar: NG900 2.0T 94-98 (T5)

    Byten av intresse= PS2 med mängder av tillbehör+spel alternativt pengar imellan från köparen inte ifrån mig. Eller lackeringsjobb för ett kjolpaket, mer info angående detta via pm/mail.

    PM/Mail gäller även för allt intresse då jag jobbar skift.

    Mvh
    Möjligen att detta skulle få en att bli fundersam:

    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    Säljer min nordic uhr steg 3 chippade box då den inte verkar passa i min bil, har tidigare suttit i en ng900 2.0t 96.a där den funkade fint.

    Pris= 3000, kan skickas över hela landet.

    Finns i Trollhättan.
    Vad som sedan gjorts upp mellan er två är ju omöjlgt för nån utomstående att bedöma såklart.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    625
    Antagligen har väl första säljaren som sålde den till "hedley" inte varit riktigt ärlig då, iom att den inte lirar för någon.

    Men skicka upp boxen till nordic så får dom kolla vad det ligger för program i,
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

  12. #12
    jag köpte den för 3000spänn..

    Jag har alltså blivit lurad då han sålt en skitbox till mig som inte fungerar, att han köpt den av nån annan som den kanske inte funkade för, de ger jag blanka fan i..
    Jag har blivit blåst helt enkelt, och han kan räkna med telefonsamtal från mig de närmaste dagarna......

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av pumpe3
    Citat Ursprungligen postat av Wallgren
    Av ren nyfikenhet, köpte du boxen av "hedley" ?
    Isf, han fick väl ock bara GLT, kan ju vara vad som helst för program i den. Är ju ett väldigt "chansande" å köpa en beg. box. som "ska" vara ett steg 3 t.ex.
    Här är hans tråd då han behövde hjälp: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight=
    tusen tack för de moderator!!! du är dagens hjälte!! fick precis den läsning jag behövde för att bekräfta

    Den ända annons jag sett angående boxen va att den funkade bra...

    De där med att de inte passade hans bil, den annonsen ar jag inte sett

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Men vänta här: Annonserna ligger ju kvar och är det frågan om samma box måste jag säga att det verkar saknas lite info om problemen:


    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    Säljer en steg 3 chippad box från nordic uhr samt en tillhörande moddad wastegate. Boxen kan även köpas utan WG.

    Pris för box+wg=3500
    Endast box= 3000

    Finns i Trollhättan men kan givetvis skickas över hela landet med posten eller bussgods.

    Nås enklast via pm/mail p.ga skiftjobb. (kollar mailen osv dagligen).
    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    Som rubriken säger, säljer min nordic uhr steg 3 box+ moddad wastegate (ingår i nordics steg 3, se www.nordicuhr.se för mer info).

    Boxen skall tillsammans med wg.n, 3" avgas och sportfilter ge ca 260hk.

    3500:- för båda inkl frakt.

    Finns i Trollhättan för avhämtning.
    Nås enklast via pm/mail p.ga skift arbete.

    Passar: NG900 2.0T 94-98.

    /Markus
    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    Säljer min steg 3 box från nordic uhr samt en modifierad wastegate (nordics steg 3 kräver en modifierad wastegate).

    Grejerna säljes p.ga andra prioriteringar.

    Pris: 3500inkl frakt för alltsammans, alternativt 3000 för endast boxen.

    Kan skickas över hela landet mot förskotts betalning, finns annars i Trollhättan.

    Passar: NG900 2.0T 94-98 (T5)

    Byten av intresse= PS2 med mängder av tillbehör+spel alternativt pengar imellan från köparen inte ifrån mig. Eller lackeringsjobb för ett kjolpaket, mer info angående detta via pm/mail.

    PM/Mail gäller även för allt intresse då jag jobbar skift.

    Mvh
    Möjligen att detta skulle få en att bli fundersam:

    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    Säljer min nordic uhr steg 3 chippade box då den inte verkar passa i min bil, har tidigare suttit i en ng900 2.0t 96.a där den funkade fint.

    Pris= 3000, kan skickas över hela landet.

    Finns i Trollhättan.
    Vad som sedan gjorts upp mellan er två är ju omöjlgt för nån utomstående att bedöma såklart.

    Jag köpte boxen genom Annons nummer ett här.. alltså kan även köpas utan wastegate!

  15. #15
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 531
    Kan kanske vara värt att läsa detta som skrevis i hedleys tråd.

    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Som sagt ibland säljs defekta delar som påstårs vara ok, att säljaren tror att den är hel är inte detsamma som att den är det. Fungerade allt med originalboxen innan så har du säkert felet i den mappade boxen.
    Det du nu först skall göra är att mäta upp MV så att den fortfarande är hel. kontrollmäta slutsteget i boxen kan du också göra, allt detta finns bra beskrivit här på forumet.
    Testa inte din originalbox i bilen innan du konstaterat att MV är hel för då bränner du slutsteget i denna.
    Lider med dig och hoppas att det löser sig, och att Hedley tar tillbaka boxen och betalar dig.
    Ev betalar omchippning av boxen hos nordic..

    Sen att han inte tog tag i saken med föregående säljare tycker jag är deras problem..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av evo_460
    Kan kanske vara värt att läsa detta som skrevis i hedleys tråd.

    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Som sagt ibland säljs defekta delar som påstårs vara ok, att säljaren tror att den är hel är inte detsamma som att den är det. Fungerade allt med originalboxen innan så har du säkert felet i den mappade boxen.
    Det du nu först skall göra är att mäta upp MV så att den fortfarande är hel. kontrollmäta slutsteget i boxen kan du också göra, allt detta finns bra beskrivit här på forumet.
    Testa inte din originalbox i bilen innan du konstaterat att MV är hel för då bränner du slutsteget i denna.
    Lider med dig och hoppas att det löser sig, och att Hedley tar tillbaka boxen och betalar dig.
    Ev betalar omchippning av boxen hos nordic..

    Sen att han inte tog tag i saken med föregående säljare tycker jag är deras problem..

    Tyvärr gör han inte de.. Jag skickade ett sms och sa att jag vill ha pengarna tillbaka och att boxen skickas upp till honom.
    Fick då svar att :
    Glöm det, boxen funkade inte först men sen gick det efter jag bytt ut saker i den vilket jag sa i telefon. (sa han inte) Finns inget öppet köp, jag komme rinte ge tillbaka någonting då boxen fungerat.

    Ett andra sms trots att jag inte svarat på hans första, men han har uppenbarligen läst denna tråd då han skrev de här..

    Ge fan i ringandet. Har inte lurat någon och du har haft boxen i över 1 vecka. Du fick info vad som kunde vara fel samt info va djag bytte för att de skulle funka. Så lägg ner skiten..


    fick besked endast att man ska kolla in den med tech 2 vilket inte funkat, vad han bytt för att få de att fungera har han inte sagt, mer än jag ska kolla magnetventilen, den funkar klockrent på min. Ej felet.

    De e väl lika bra att hänga ut allt här, men tycker nån moderator att de inte e lämpligt så plocka bort detta.. Bli så jävla trött.....

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    258
    Tyvärr kan man ju inte göra så mkt....Trodde att min MV var "lite taskig" för bilen höll inte laddet till 100% så jag lånade en 100% funktionell MV och då gick bilen bättre.
    Så jag köpte en beg MV från en här på forumet.
    När jag satte i den funkade inte bilen alls mer än grundladd, när jag satte tillbaka min gamla hade jag fortfarande grundladd.
    Det visade sig att MV jag köpte var kortis så den brände slutstegen i min styrbox, jättekul, NOT.
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 053
    Inte för jag har något att göra med detta men jag lider med dig.
    Nu är det ju inte säkert att han har blåst dig? Visst han kanske dolde lite saker, men bara han själv vet ifall han "lurade" dig.

    Har själv sålt en gammal IC som funkade kanon för mig, men inte för köparen. Han blev hotfull och "hängde" ut mig och krävde pengarna tillbaka. Men jag sa nej, pga ekonomiska skäl. Och där visste jag att jag INTE hade lurat någon, då den funkade hos mig.

    Så var försiktig med att hänga ut någon, för du vill inte bli uthängd själv. Men självklart förstår jag din ilska! Hade antagligen reagerat likadant!!

    Och med detta delar jag bara min privata åsikt, är opartisk i frågan.
    Saablös dåre

Liknande ämnen

  1. Har bara grundladd efter konventering till t5,2
    Av rgolsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-30, 13:10
  2. Har bara grundladd 2,3t-93
    Av 900larven i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 23:17
  3. Laddar bara grundladd!!
    Av Arthur i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-07-16, 14:21
  4. Laddar bara grundladd?? Saab 900T -97
    Av Arthur i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2005-05-11, 01:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •