Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Tryckt ut olja genom påfyllningen, kolvras?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Tryckt ut olja genom påfyllningen, kolvras?

    Var ute och körde lite med 900:an, och vid ungefär 4000 varv kände jag hur motorn tappade kraft och att något gick snett, kändes som att den inte tände på en burk.
    Tittade i backspegeln och såg vita rökpuffar från min bil, toppackningen tänkte jag och rullade åt sidan.

    När jag öppnade huven möttes jag av olja över hela motorummet, med epicentrum vid påfyllningsröret. Kolvras var tanken då.

    Väl i garaget plockade jag ur stiften för kolla kolvarna. Kolvarna ser ok ut, såvitt man kan se, men ettans stift hade ingen sidoelektrod kvar (bör förklara att den bara gick på tre burkar).

    Såg även att en slang till vevhusventilationen var lite strypt, kan det räcka för att den ska trycka ur sig olja.

    Ska självklart göra ett kompprov, men rent spontant, vad säger ni? Kan det vara så att vevhusventen inte flödade tillräckligt vilket ledde till att den tryckte ur sig olja? Och att stiftet bara råkade gå samtidigt?

    Bör man investera i en oljefälla om man kör med en td04 19t#7 på e85 och plockar ut ungefär 345 hk?

    Såhär ser stiften ut:
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    191
    Råkade själv ut för en liknade sak tidigare i sommras (Min tråd http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight= )
    I mitt fall hade jag bara ägt bilen i 2 dagar så blev ett motorbyte men då hade kolvarna spikat sönder, antagligen hade förra ägaren kört som en idiot på 95 oktan när bilen ska köras på 98 (trimmad). 1:ans kolv hade gått så hade den skadat blocvket så pass att de va smidigare att köpa ny motor.

    Gör ett kompprov nu det första du gör. Det finns lite tips som jag fick i tråden jag länkade. Håller tummarna för att de är backventilen till venvhusventilationen i ditt fall !

    //MvH Felix
    Saab OG9 3 aero Nordic Steg III
    http://www.garaget.org/Fel_xi

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Jo, jag hoppas också att det var vevhusventilationen som spökade. Ska på semester en vecka för att lugna nerverna, sen görs det ett kompprov.

    Är det kolven som är sprucken har man ju alltid en anledning för 2.3 konvertering å andra sidan

    Oljefällan från 9-5, är det något att satsa på kanske?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Sådär då, då var kompet mätt. 10 bar visade mätaren på cyl 2-4, hela 0 bar visade den på cyl 1.

    Vad tror ni har hänt? Kan inte se några uppenbara skador på kolven genom tändstiftshålet.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  5. #5
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077
    nej, men genom tändstiftshålet kan du ju heller inte se skicket på ringarna

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    16

    bart112

    bart112 Skrev

    Väl i garaget plockade jag ur stiften för kolla kolvarna. Kolvarna ser ok ut, såvitt man kan se, men ettans stift hade ingen sidoelektrod kvar (bör förklara att den bara gick på tre burkar).


    TOUREG


    Sidoelektroden från 1an stift som har troligen ramlat ner i förbränningshuset och ställt till det hela. Det kan vara från krokiga ventiler eller ventilsätte till repade cylinder.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Re: bart112

    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    nej, men genom tändstiftshålet kan du ju heller inte se skicket på ringarna
    Visst är det så. Ska lyfta toppen så fort jag får ork.

    Citat Ursprungligen postat av TOUREG
    bart112 Skrev

    Väl i garaget plockade jag ur stiften för kolla kolvarna. Kolvarna ser ok ut, såvitt man kan se, men ettans stift hade ingen sidoelektrod kvar (bör förklara att den bara gick på tre burkar).


    TOUREG


    Sidoelektroden från 1an stift som har troligen ramlat ner i förbränningshuset och ställt till det hela. Det kan vara från krokiga ventiler eller ventilsätte till repade cylinder.
    Ja, med lite flyt så räcker det förhoppningsvis med renoverad topp. Men vi får se när toppen är av.

    Frågan är dock varför elektroden gått av, kraftiga spikningar tro?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: bart112

    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Frågan är dock varför elektroden gått av, kraftiga spikningar tro?
    Hej,

    Troligen har det gått lite väl varmt där av någon anledning.

    Du kan, tyvärr, nog ställa in dig på motorrenovering. Skulle tippa på att elektrodbiten har gjort en del åverkan inne i cylindern.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Re: bart112

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Frågan är dock varför elektroden gått av, kraftiga spikningar tro?
    Hej,

    Troligen har det gått lite väl varmt där av någon anledning.

    Du kan, tyvärr, nog ställa in dig på motorrenovering. Skulle tippa på att elektrodbiten har gjort en del åverkan inne i cylindern.

    Mvh

    KK
    Prepared for rain, hoping for sunshine

    Jodå motorrenovering har jag redan ställt in mig på, har en reservmotor i garaget
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  10. #10
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Fan va jobbigt när sånt här händer

    Lider med dig.

    Tror nog också du får sikta in dig på motorenovering.

    Men inget ont utan att det har något gott med sig , du får ju en fräsch motor efter detta
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    16
    Om du har gjort regelbunden service (byte stift vid rätt service intervall) och har stämpel från en seriös bilverkstad borde man få väl reservdelsgarnti.(tändstiftens tillverkare) Vad reservdelsgaranti omfattar vet jag inte exakt men du kan ta upp frågan med din verkstad.

    Jag byte själv lambdasond på min Audi och efter fryra veckor var det fel på den nya lambdasonden och det räckte att Jag visade upp reservdelskvitto på lambdasond som var köpt från DIN BIL och därmed reparerades bilen helt gratis.

    Reservdelsgaranti gäller inte Chippade bilar även reparation genom försäkringsbolgen gäller inte Chippade bilar.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Citat Ursprungligen postat av TOUREG
    Om du har gjort regelbunden service (byte stift vid rätt service intervall) och har stämpel från en seriös bilverkstad borde man få väl reservdelsgarnti.(tändstiftens tillverkare) Vad reservdelsgaranti omfattar vet jag inte exakt men du kan ta upp frågan med din verkstad.

    Jag byte själv lambdasond på min Audi och efter fryra veckor var det fel på den nya lambdasonden och det räckte att Jag visade upp reservdelskvitto på lambdasond som var köpt från DIN BIL och därmed reparerades bilen helt gratis.

    Reservdelsgaranti gäller inte Chippade bilar även reparation genom försäkringsbolgen gäller inte Chippade bilar.
    Jag tror nog att det är rätt kört. Motor med 18000 mil på nacken, E85 konverterad med ett effektuttag på 345 hk räknas väl knappas som standard

    EDIT: Tror ni att impellern på turbon också är rökt, eller kan den lilla elektrodbiten ha grillats sönder tidigare?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    16
    Jag tror du kommer att hitta den lilla biten när du lyfter upp toppen. Om du har flyt då kommer du att klara med att byta ventiler och slipa ventilsätte.
    Ibland en krokig ventil kan ställa till att ventilstyrning blir skadade eller hela toppen blir sprucken.


    Avståndet mellan kolv och cylinder är avgörande

    shockleken på elekråden som har ramlat ner är för stor för att hamna mellan kolv och cylinder so hoppas cylindern har klarat sig.

    Turbon klarar sig eftersom det inte fanns kraft eller aktivitet kvar som blåser ut den lilla rakarn efter haveriet.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Om det är åverkan på kolven så ska du absolut kolla över programmet i boxen.

    En bränd kolv ser du oftast inte mitt i,spikningar sker oftast vid skarpa kanter som längst ut på kolven.

    /M
    Akta skinnet!

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Var ute i garaget och lyfte toppen idag, låg ingen del från stiftet i cylindern, istället såg det ut så här:



    Lite otippat, men det har ju uppenbarligen gått rejält varmt.

    Blir en ny motor, satsar på en 2.3 så nytt program blir det också.

    Visst är T5-blocken från 9000 fullt användbara på en ng900?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tryckt upp olja genom påfyllningsröret, B202 Turbo
    Av Timez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2020-08-04, 11:08
  2. [LÖST] OG 9-5 Oljan trycks ut genom påfyllningen
    Av LasseH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2016-12-10, 21:50
  3. [LÖST] Oljan trycker ur sig genom påfyllningen OG9-5 Automat
    Av Ola_A i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-05-21, 12:04
  4. [LÖST] Havererad multirem, tryckt ur sig olja OG9-3
    Av HeRmAN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-08-12, 10:30
  5. [LÖST] 9-5 har tryckt ur sig olja, Tappat komp. på 3ans cyl
    Av HeRmAN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 116
    Senaste inlägg: 2007-11-30, 02:42

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •