Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: (Edit) "Röd" fungerar!!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    741

    (Edit) "Röd" fungerar!!

    Jahopp, då var det min tur då.

    Idag när jag kom hem såg jag att det rann någon vätska under bilen, lyfte på huven och såg att expansionskärlet var överfullt och det bubblade och skummade i det. Jag öppnade försiktigt och der forsade ut vatten.
    Efter att fyllt på till maxnivån så startade jag och motorn gick ojämnt och inte alls lika vibrationsfritt som den brukar verkade för en stund som den bara gick på tre burkar.
    Jag har vitrök och vit smet på stickan.
    Visst är det packningen som gett upp?

    Jag tänker byta den själv tror jag, jag är inte totalt ohändig , har bara inte gjort det tidigare och demontering och montering av drivrem, ac kompressor och allt runtomkring kan jag.
    Frågetecknen kommer när det pratas om ÖD och de sakerna man ska göra inne i motorn. Hur svårt är det egentligen och vad behövs för verktyg?
    När jag läste Haynes kom jag fram till att det jag saknar är en torxhylsa och momentnyckel.
    Vad ska jag passa på och göra samtidigt när jag ändå är inne och rotar?
    Andra tips och ideer.
    Bilen är för övrigt en 9000 CSE 2,0t Steg ett -97
    Mycket tacksam för svar
    //C

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Hylsan har jag, momentnyckeln köper du på Biltema.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    741
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Hylsan har jag, momentnyckeln köper du på Biltema.
    Då gör vi såhär:
    Jag skruvar isär allt runtomkring, ac, remmar och allt det andra.
    Sen tar du med den när du kommer och visar mig hur ÖDnollning projtimojsskiten går till.
    //C

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    741
    Lite nytt strul.
    Jag har lossat insug, motorfäste, generator, multirem, kompressorfäste osv.
    Det jag inte förstår är detta med kedja, sträckare och "kamdrev".
    Hur går jag tillväga med de prylarna? På något vis måste jag ju få slack
    på kedjan för att få av den och det tror jag jag gör på bulten under motor/generatorfästet. Men.... sen då hakar av kedjan och släpper den eller?
    Har aldrig gjort detta förut och Haynes förklaring fattar jag inte alls.
    Snälla hjälp mig!
    //C

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    467
    du lossar ju kamkedjesträckaren(vid generatot fästet) bara skruva ut den har får mig att den först e en 14mm sen 27mm sen skruvar du ju av ventilkåpan och lossar kamdreven bra om du har nån med dig så håller i kammen åt dig på andra sidan.
    sen kommer du ihåg vart kedjen satt osv märk upp när du har den i ödp.
    sen tar du kamdreven men akta så inte kejdan ramlar ner efter sista kamdrevet sen kan du ju ta och knyta ihop kjedjen antingen med bunt band el ståltråd och rulla ihop den och läg den mot glidskenorna bara sen skruvar du av toppen....
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Färgelanda
    Inlägg
    24
    Ta bort kamkedjesträckaren så slackar kedjan

    /Lasse
    9000 CSE 2.3T A50 -97 Steg 2+ Nordic
    9-5 2,3 SC -08, Biopower Steg 1 Maptun

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Jaja, låna alla mina verktyg så löser du det.

    Kan ev hjälpa dig nån dag...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Var lugn och metodisk! Jag blåste min topplockspackning på Gotland Ring och lyckades byta den med en verktygslåda och momentnyckel jag köpte på Mekonomen.

    Det sitter en spännare på sidan av topplocket, där kedjan är. Du måste skruva ur den för att kedjan ska få lite slack. När den ska in igen måste du skruva ur lilla muttern på toppen, plocka ut fjädern/stickan, trycka tillbaka spännaren, skruva tillbaka hyllsan och sedan montera in fjädern och skruva tillbaka lilla locket.

    Det är faktiskt inte alls bökigt att byta topplockspackning själv om man är lite noggran. Det sitter dock två skruvar på undersidan av toppen som är lite svåra att komma åt.

    Är du osäker, ta massa plastpåsar och lägg in bultar samt lappar där det står vart bultarna ska till.

    Det kommer att kännas riktigt skönt när du är klar!

    Lycka till!

    P.S.
    Jag brydde mig inte om att nolla motorn utan bara märkte bara vart kuggar ska sitta. Jag hade gamla motorn, så du kanske vill ta det säkra före det osäkra.
    Signatur...

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    741
    Tack för alla svar!
    Nu är allt borta, bara själva lyftet kvar, måste få tag på någon som kan hjälpa mig att lyfta.
    Sträckaren var ute 15,2 mm och jag har för mig att det ska vara max 15 mm så jag får nog byta kedjan samtidigt.
    Det är väl "bara" att kapa den gamla och sätta ihop med den nya och sedan dra igenom allt? problemen kommer väl när man ska ha ihop den nya? Smidigaste sättet att sätta ihop den är?
    Tänkte också ta toppen till en mek verkstad som kan hjälpa mig att borra ur två bultar till grenröret som är av inne i toppen.
    Någon som känner till en bra verkstad i Ö-o, Kumla eller Hallsberg?
    //C

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    741
    Kom på att ventilkåpan har ett fult lacksläpp där grenröret sitter, kan man blästra kåpan och sen lacka om?
    Tänkte eventuellt lacka kåpan i bilens färg, det handlar väl inte om extrem värme där eller måsta jag lacka med någon värmebeständig färg?
    //C

  11. #11
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Hej!

    Det går fint att blästra kåpan och lacka, tror pulverlack ger allra bästa ytan (och hållbarheten).

    När jag fixade till min ventilkåpa så slipade jag ned den och använde mig av Biltemas Hot-paint (600c). Blev helt ok resultat med tanke på materialkostnaden.

    MVH

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    741
    Tack, det blir nog så fast jag kommer blästra den först.
    Ingen som har något input angående kedjan?
    //C

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    tycker nog att du ska ta ner transmissionskåpan och byta båda kedjorna och linjaler när du ändå har ner det bökigaste. samtidigt så för du koll på hur oljepumpen mm mår
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    741
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars
    hej
    tycker nog att du ska ta ner transmissionskåpan och byta båda kedjorna och linjaler när du ändå har ner det bökigaste. samtidigt så för du koll på hur oljepumpen mm mår
    Ja, du har nog rätt, börjar tänka i de banorna själv.
    Men... det jag ser som ett problem är hut man får ihop den nya kedjan, som jag förstått så är det inget vanligt kedjelås utan den ska nitas ihop.
    Min plan är att lyfta ner ett skruvstycke som jag lägger kedjan mot sen en stor hammare och slå utav bara h-vete.
    Andra ideer?
    //C

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    ny kedja behöver inte nitas då den är i ett stycke den sk rullapå kedjan fick/får man nita. om du nu ändå ska nita av okänd anledning så bör man ha ett kedjenit verktyg, heter det så? kanske går att låna hos cykelhandlaren eller saabhandlaren mot lite fika bröd, men när du nitar så kolla hur den andra nitningen är utförd, nitarna är endast stukade lite på kanten på 2 sidor mät hur mycket som nitningen har deformerat niten så att du inte nitar för mycket/för lite, vill minnas att det är 3.2mm +- 0.1 är inte säker på detta kolla innan
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    741
    Hej!
    Snackade med en Saabmek idag som kraftigt ifrågasatte att min kedja verkligen var slut med tanke på mil och årsmodell.
    Han sa att jag skulle ta ett 3,5 mm borr och se om det gick mellan länkarna på kedjan och det gjorde det inte så byta kedja var helt onödigt enligt honom.
    Så jag skiter helt enkelt i det.
    //C

  17. #17
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av Conny L
    Hej!
    Snackade med en Saabmek idag som kraftigt ifrågasatte att min kedja verkligen var slut med tanke på mil och årsmodell.
    Han sa att jag skulle ta ett 3,5 mm borr och se om det gick mellan länkarna på kedjan och det gjorde det inte så byta kedja var helt onödigt enligt honom.
    Så jag skiter helt enkelt i det.
    //C
    Ja skulle bytt iaf när du ändå är där och bökar. för sträckaren ljuger ju inte 15.2mm är gränsen kör 500mil till så kanske den är på 16.5mm skulle inte chansa.

    Köp en komplettsats inte alls dyr. http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... _kit.shtml

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    741
    Efter mycket skit med avbrutna pinnbultar och annat strul så
    fungerar "röd"!
    Tack för svar och input!!
    //C

Liknande ämnen

  1. Problem: "Halva" internet fungerar
    Av Rodder76 i forum Off Topic
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-02-22, 15:57
  2. Bärbar Toshiba - "Fn"-knapp fungerar ej!?
    Av 9-3 Mike i forum Off Topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-03, 19:33
  3. Baklucka "knappen" fungerar ej
    Av BBR i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-17, 00:21
  4. "Smäller" i lådan. EDIT: PAJJ.....
    Av T200 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-01-18, 21:46
  5. 9-5 aut. Backen "hugger" EDIT: NU HAR DET RASAT
    Av tummen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 18:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •