Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Saabs reservdelspriser

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    488

    Saabs reservdelspriser

    Har slagits av skillnaden i pris på delar mellan mina olika bilar och den är inte vad man kanske kan tro till Saabens fördel, tvärtom om man ens köper en liten o-ring eller packning mutter eller skruv till saaben får man plocka fram de stora sedlarna direkt
    Sedan bmwn kostar knappt något alls, senaste exempel

    *packning till diffen (typ 20*20 cm pakning)
    *o-ring till hastighetsgivare i diff (2cm i diam)
    *kopparbrickor till påfyllning och avtappning
    *samtliga torx skruvar till drivaxlarna =12st (m8?)
    *4nya muttrar till länkarmsfästena (m10 med specialgänga)
    nota 121kr plus moms
    om det hade varit saaben hade jag knappt ens fått o-ringen är jag rädd för.
    Är det för Saab har såppas små bilserier? eller måste de räkna hem all reservdels hantering, det kan ju knappast bmw göra isf med dom priserna på skruv och bult

  2. #2
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    Jag har gjort samma erfarenhet.
    Jag har köpt massa skojjiga " bra att ha prylar" hos BMW bara för att det är bra priser. Monteringsdelar, mutter och skruv är ungefär lika billigt som på järnhandeln.

    Jag var hos BMW i tisdags och kom ut med en bananlåda full med delar (Och 4000:- fattigare )

    Senaste fyndet...
    Jag bygger om inluftsystemet till 545an med dubbla luftrör in till filterboxen. (Även BMW går att modda med "dieselsnoken" )
    En stor kraftig formgjuten plastbälg, som sitter på sidan av avskärmningen till kylarna och leder in luften i filterboxen, med snäppfästen och gumipackningar. Kostade lite drygt hundralappen!
    Den kostar nog dryga 20lappen för BMW, från leverantör. Addera transport och lagerkostnad, så blir det verkligen ett bargain.
    Ungefär samma pris som en pinnskruv hos Saab.

    Jag var även först i sverige med att beställa en del, insugsslangen till spjällhuset på en N62B44 motor Den fanns inte ens prissatt i det Svenska systemet. Även den runt 200:-

    Det blir däremot dyrt om riktiga saker går sönder eftersom vissa delar helt enkelt är dyra. Saker som inte finns på billigare bilar.
    Som ett exemel.
    Styrväxeln till aktiv styrning tex kostar som en trevlig sommarstuga på västkusten.

    Vanliga slitagedelar kostar som man förväntar sig. Och absolut inga "lyxbilspriser". Snarare snäppet under Saab och Volvo. (Glöm inte att BMW har större volym på försäljning = större marknad/konkurens för underleverantörerna av reservdelar)

    Att sedan icke bilintresserade personer får skrämselhicka när det blev dags att betala notan för bytet av sina 374x36mm bromsskivor med flytande aluminiumhub, är konsekvensen av att BMW bygger bilar från fabrik, där andra får modda sig till nivån med eftermarknadsprylar
    Men det förstår inte 40talisten som köpte bilen bara för att ha något häftigt på uppfarten.
    Jag misstänker att delar av myten "dyra reservdelar" kommer från detta fenomen.

    Om man vill få ett hum om BMWs reservdelskostnader kan man kolla på www.realoem.com. Flytta kommat ett steg till höger, slicka på fingret och sätt upp det i luften, så får man ett ungefärligt pris i sverige.

    Det som avviker är dyra delar.
    Oftast är de dyra delarna mycket dyrare i Sverige än på realoem.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002
    Äh, Niklas.
    Både du och jag vet ju att Saab-delar inte sällan är helt gratis.
    Motorer och såna dyra grejor...
    Fredrik J

  4. #4
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    11000mila service = ny motor.

    En juste deal, det är därför jag lurar på en Saab igen...!

    Själv så bytte jag ett par yttre drivkretsremmar, spännhjul och brythjul igår, mest för att det känns bra, de såg faktiskt helt fräsha ut, inte en spricka eller slitage..

    Om jag orkar byter jag vattenpumpen också under semestern. Inte för att jag behöver. Bara för att det är billigt..........
    Jag har ju faktiskt köpt en ny som ligger i garaget

    Men en sådan kanske åker med gratis med det obligatoriska motorbytet hos saab?
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002
    Kanske. Det är väl snart dax igen. Byte ju motor vid 13000 och nu har bilen gått 26000....
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Saabs 3D Service
    Av oceaN666 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-04-18, 12:41
  2. Saabs signaturbelysning...?
    Av VikingAero i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-05-04, 15:23
  3. Reservdelspriser hos Saab
    Av H20 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 14:52
  4. Reservdelspriser...
    Av JohnM i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-06-19, 02:55
  5. SAABs etanolsatsning
    Av ErikR i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-05-06, 16:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •