Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: plocka bort handsfacket 9000 ´96

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalarna/Borlänge
    Inlägg
    125

    plocka bort handsfacket 9000 ´96

    försöker komma åt blinkers relät bakom säkringshållaren i handsfacket...
    fått bort alla 6 skruvar men sen blir det stopp....höger luft utblås vill gärna följa med...hur får man loss detta???

    gäller en 9000 cse ´96
    9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    117
    Hej!
    Det sitter ett clips, nästan samma som till främre högtalare på 900:an på kortsidan vid luftutsläppet, stick in en skruvmejsel mellan luftutsläppet och instrumentpanelen ungefär på mitten så får du bort handsfacket.
    / Jens

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    ja eller dra med dig luftutsläppet ut och demontera det från handskfacket , montera dit det på luftslangen sen innan du monterar dit h-facket
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalarna/Borlänge
    Inlägg
    125
    härligt ..tackar för det...måste vara relät som spökar då den bara blinkar ibland...man hör relät börja men slutar rätt som det är...men tack för tipsen...ska kolla upp detta idag
    9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalarna/Borlänge
    Inlägg
    125
    nu har jag tagit en titt innanför...gick hur bra som helst tack vare era tips.....men tyvärr kunde jag inte se några som helst fel på relät..tog hjälp av en elektriker...så jag får nog fortsätta kolla vidare..ny spak eventuellt...1700:-...

    kan även säga att för den som måste ha ett nytt blinkers relä kan räkna med lååååång vänte tid då saab inte har någon leverantör av dessa än i dag...man kunde beställa men dom kunde inte lova leverans tid

    ha en trevlig helg

    stefan
    9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247
    Citat Ursprungligen postat av stefanos
    nu har jag tagit en titt innanför...gick hur bra som helst tack vare era tips.....men tyvärr kunde jag inte se några som helst fel på relät..tog hjälp av en elektriker...så jag får nog fortsätta kolla vidare..ny spak eventuellt...1700:-...

    kan även säga att för den som måste ha ett nytt blinkers relä kan räkna med lååååång vänte tid då saab inte har någon leverantör av dessa än i dag...man kunde beställa men dom kunde inte lova leverans tid

    ha en trevlig helg

    stefan

    Personligen skulle jag nog inte köpa ett nytt relä, måste finnas en uppsjö av dessa på landets alla skrotar.
    Bör inte kosta allt för mycket där.

    Ofta brukar man kunna få prova lite delar om man pratar snällt med personalen på skroten.
    Surt att köpa en ny spak om felet ligger i någon annan komponent eller kabel.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalarna/Borlänge
    Inlägg
    125
    vid av o på larmning så fungerar blinkers perfekt...inga problem...men så fprt man blinkar med spaken så är det 50% chans att det fungerar....

    drygt som f-n... kollat kablarna ..ser inga fel.......
    9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Hej

    Ha inte för bråttom med att köpa en ny spak (men PM'a mig om du behöver en spak eller ett fixat relä)

    Grannen köpte ny spak efter tips att det förmodligen är den som är felaktig men ikke, då köpte han ett relä på skroten som de hade provat och det skulle fungera men ikke igen.

    Blinket funkar alltid vid larmning som även nämns i denna tråd.


    Då fick jag rycka in och fixa problemet.


    1. Demontera handskfack 4+2 skruvar.
    2. Demontera säkrings/relähållaren 2skruv och en hake längst in.


    3. Vinkla ner plattan och plocka ur det gröna reläet


    Montera i ett nytt relä eller låt någon som kan löda göra följande
    4. Öppna reläet försiktigt, 3 flärpar som viks åt sidan med tunn knivspets eller liknande, pilligt men det går. Dra den gröna huven rakt upp från bottenplattan.
    5. Det är mycket vanligt att lödningarna spricker, Löd om dem och se till att det inte blir bryggor mellan pinnarna.
    Sug helst rent med sug eller solderwick och lägg på nytt tenn. Det är flusset som är viktigt.
    Det är oftast de yttre som är spruckna med löd om alla när du änd håller på.


    Så här ser en sprucken lödning ut men sprickan kan även vara mycket tunnare. Just denna ser du inte om man inte "har blick för det"
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    13
    Vilka relän sitter under i-brädan på 9000 cse 97?
    Du verkar kunnig på detta så det vore kanon om du visst.

    tack på högerhand

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Hej

    Jag har och har haft en del Saabar men ingen 9000 så jag är inte insatt i detta men det finns gott om folk som tror sig veta som säkert kan svara på vilka relän och vart de sitter.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Hur plocka bort växelspaksknopp 9000 CS?
    Av Robert1987 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-30, 16:09
  2. Plocka bort nackstöden på 9000?
    Av Turboström i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 09:46
  3. Plocka bort ABS 9000 -91a
    Av HenkeTIC i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 19:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •