Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 68

Ämne: Kamkedjebyte redan vid 13000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305

    Kamkedjebyte redan vid 13000

    Hade bilen inne för att byta bussningar till spindelleden och fixa givare till xenonljuset. Bad dom mäta kamkedjan och den var ute 15.5mm.

    Bilen har inte ens slagit över till 13000, helt skött service och oljan kontrollerad ofta.
    Hur lite olja måste det vara för den ska slitas såpass?

    Något annat fel?
    Eller kan dom bara mätt lite "glädjande" för jag bad dom...
    Konstigt att det inte ligger någon kontroll, borde ingå vid varje service och mäta tycker jag.

    På verkstaden sa man nu att jag ska ta det lugnt med bilen och köra så få mil som möjligt.

    Vill ju inte misstro min verkstad men 12900mil känns lite väl lite.

    Tips och råd?

    Tack på förhand!
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    135
    e det en automatare?
    dom har en tendens att slitas betydligt fortare., sök lite, hade för mej att det finns en tråd om det.
    2,3i 900 -96 9-3 Aero -02

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    Citat Ursprungligen postat av dirty_rider
    e det en automatare?
    dom har en tendens att slitas betydligt fortare., sök lite, hade för mej att det finns en tråd om det.
    Ja, varför slits de fortare? Avsaknad av svänghjul kanske? Att det även har pump monterad i kamaxelns ände?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4

    kedja

    Har en automat.
    Kollar man varvräknaren i vissa växlingsmoment så faller den väldigt snabbt. Skulle kunna betyda att kedjorna belastas mer än på en manuell med tyngre svänghjul som ger mjukare varvtalsändringar.

    mvh
    loca

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305
    Jo visst är det en Automat. Men Trodde i.a.f dom skulle klara uppåt 18000. Kunde ju lika gärna haft rem.

    Men ska försöka Mäta upp den på ett annat oberoende ställe för att dubbelkolla.

    Runt 16000 ville Holmgrens ha. Frågan är vad man ska hitta dom pengarna
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 420
    Tannen

    Du har inte SAABförsärkring?
    Då gäller Förlängd maskinskadeförsäkring i 6 år eller upp till 15 000 mil.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Men varför omfattas inte bilen av den förlängda motorgarantin då? Missat någon enstaka service tidigare?

    Tolerans för service är tre månader och 2500 km, dvs max 15 månader och max 22500 km mellan servicetillfällen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305
    Gäller Maskinskadeförsäkringen för en sliten kamkedja trots att den inte gått av? D.v.s bilen är ju hel och fungerar!


    Service och allt är skött.. och jag har saabförsäkring!

    Detta måste undersökas!
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Det är troligen inte maskinförsäkringen som tar hand om detta problem utan SAAB:s förlängda motorgaranti.
    Dvs om SAAB anser att det är "oil sludge" som är orsaken till att kedjan blivit sliten så kan dom göra det gratis. Du får kolla reglerna i detalj.

    Tex här kan du läsa mer om detta:
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=371174
    http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=12102

    Letar du på nätet hittar du också SAAB:s garantitext någonstans och kan förbereda dig innan du kontaktar SAAB.

    Per L

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840
    Som sagt, Saab försäkringar kommer inte ta detta. Finns ju ingen anledning.
    Däremot tycker jag nog Saab ska ta det på den förlängda garantin alternativt goodwill.

    13000mil för en kedja ? Det är långt ifrån normalt. Som någon skrev, då kan man ju lika gärna ha en rem för fan.

    Är service gjord inom de intervall som Saab anger tycker jag helt klart Saab ska stå för bytet av kedja.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305
    Hur bör jag gå tillväga? Vet inte vart jag ska börja

    Har saab någon central garanti enhet eller liknande?

    Bör man ringa runt och kolla om någon bytt så tidigt som 13000 innan?

    Eller ska jag helt enkelt bara försöka mäta upp sträckaren själv?
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sarpsborg, Norge
    Inlägg
    497
    Om dina service är skött innom dom överstående intervallen, så är det bara att gå inn til din saab förhandlare och kräva kjedjan bytt på Saabs förlängda motorgaranti. Det är ju just i slika fall med sleten kedja att den gäller. Jag fikk byta min kedja själv (ingen servicebok) på 132000km. Då var spännaren ute max (19mm). 9-5 2,0t automat. Det hadde ju varit bättre med en rem, ja.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Kungsängen
    Inlägg
    81
    På min gamla og9-3 Aero med T7 motor var kamkedjan totalt slut vid 8400 mil. 13k mil är inte ovanligt alls.
    Innehav
    900 Aero 1989
    Volvo V40 2,0T Sport 2001

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    845
    Fick kedja + nya vevhusventilationen på den förlängda garantin på min -01, hade gått 13 000 mil då, var i februari i år. Bilen gick fint men jag tyckte att de skulle kolla spännaren vid service och den var ute 16mm.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305
    Känns som det kanske finns lite ljus i mörkret då! Konstigt att inte Saab själva säger något om det här det är ju ändå en märkesverkstad.

    Men den kanske bara är "normalt" sliten och inget som kan härledas till Oil-Sludge. Får väl prata med dom och se vad dom säger helt enkelt!

    Inget Rassel än i.a.f!
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Kungsängen
    Inlägg
    81
    Citat Ursprungligen postat av tannen
    Känns som det kanske finns lite ljus i mörkret då! Konstigt att inte Saab själva säger något om det här det är ju ändå en märkesverkstad.

    Men den kanske bara är "normalt" sliten och inget som kan härledas till Oil-Sludge. Får väl prata med dom och se vad dom säger helt enkelt!

    Inget Rassel än i.a.f!
    kamkedja slut vid 13000 mil är fullt normalt för en T7 kärra, men detta beror garanterat på otillfredstallande vevhusventilation.
    Innehav
    900 Aero 1989
    Volvo V40 2,0T Sport 2001

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Kungsängen
    Inlägg
    81
    Citat Ursprungligen postat av Stoffes40
    Citat Ursprungligen postat av tannen
    Känns som det kanske finns lite ljus i mörkret då! Konstigt att inte Saab själva säger något om det här det är ju ändå en märkesverkstad.

    Men den kanske bara är "normalt" sliten och inget som kan härledas till Oil-Sludge. Får väl prata med dom och se vad dom säger helt enkelt!

    Inget Rassel än i.a.f!
    kamkedja slut vid 13000 mil är fullt normalt för en T7 kärra, men detta beror garanterat på det stora läkaget vid kolvarna och otillfredstallande vevhusventilation.
    Innehav
    900 Aero 1989
    Volvo V40 2,0T Sport 2001

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av tannen
    Känns som det kanske finns lite ljus i mörkret då! Konstigt att inte Saab själva säger något om det här det är ju ändå en märkesverkstad.

    Men den kanske bara är "normalt" sliten och inget som kan härledas till Oil-Sludge. Får väl prata med dom och se vad dom säger helt enkelt!

    Inget Rassel än i.a.f!
    Ofta är det ju så att de försöker spela "ovetande" så gör man iaf här nere på Holmgrens som är saab återförsäljare, de hade enligt egen utsago aldrig behövt byta varken topplockspackning eller kamkedjor på någon saab när jag frågade om pris på topppackningsbyte + kedjebyte, de hade så väldigt svårt att ge mig ett pris för detta var inget man normalt gjorde på en saab enligt dem, sen när man fick priset så var det ju inte konstigt då det var lätt en halv månadslön billigare på mekonomenverkstad 1km längre bort...

    De finns ju säkerligen en stor grupp som fått betala detta bytet utan att ens vara medveten om garantier osv....
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108
    Citat Ursprungligen postat av Stoffes40
    Citat Ursprungligen postat av tannen
    Känns som det kanske finns lite ljus i mörkret då! Konstigt att inte Saab själva säger något om det här det är ju ändå en märkesverkstad.

    Men den kanske bara är "normalt" sliten och inget som kan härledas till Oil-Sludge. Får väl prata med dom och se vad dom säger helt enkelt!

    Inget Rassel än i.a.f!
    kamkedja slut vid 13000 mil är fullt normalt för en T7 kärra, men detta beror garanterat på otillfredstallande vevhusventilation.
    Hmm...min og900 har 11mm ut på spännaren efter 18 år och 30000mil. Jag tror att T7 motorer är felkonstruerade från början och ingen vevhusventilation i världen kan kompensera för för tunna kolvringar.
    Signatur...

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 010
    Citat Ursprungligen postat av Stoffes40
    Citat Ursprungligen postat av Stoffes40
    Citat Ursprungligen postat av tannen
    Känns som det kanske finns lite ljus i mörkret då! Konstigt att inte Saab själva säger något om det här det är ju ändå en märkesverkstad.

    Men den kanske bara är "normalt" sliten och inget som kan härledas till Oil-Sludge. Får väl prata med dom och se vad dom säger helt enkelt!

    Inget Rassel än i.a.f!
    kamkedja slut vid 13000 mil är fullt normalt för en T7 kärra, men detta beror garanterat på det stora läkaget vid kolvarna och otillfredstallande vevhusventilation.
    Det viktigaste tror ja på en T7a är att hålla koll på oljenivån så inte motorn går med för lite olja en längre tid, vilket ja tror är den huvudsakliga orsaken till kass kedja, därtill hör ju givetvis att byta olja med jämna mellanrum.......Kan inte förstå folk som aldrig lyfter på den gula runda grejen som sitter nästan i mitten av motorn, det ska droppa om den när man lyfter den.

Liknande ämnen

  1. Koppling tar långt ned (9-5 M02 13000 mil)
    Av EuphoniC i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-01-27, 08:36
  2. Vad bör en 13000 milaservice kosta till og9-3???
    Av TURBO PUTTE i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-05-31, 18:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •