Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Problem med nyköpt 9000 Aero -97(Dålig passform på JT3"

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    155

    Problem med nyköpt 9000 Aero -97(Dålig passform på JT3"

    Hej,

    Köpte mig för en dryg vecka sen en Saab 9000 Aero - 97, som vid inspektion verkade vara i prima skick!

    Efter 2 dagar kastade originalavgassystemet in handduken och började spotta tussar, fine tänkte jag och beställde från speedparts ett JT 3" för bilar med framflyttad kat. Fick idag det monterat på en verkstad, och allt ser okej ut förutom mellandämparen som är helt åt helvete fel - inget utav fästena stämmer och efter att ha fått dit det så det sitter iaf så kommer rören så fel att de ligger typ 3mm från ena kanten på avgastunneln och därför slår i HELA TIDEN! har även kontrollerat med bilder på JT´s och speedparts hemsida och vad som syns på bilderna så är det rätt dämpare som jag fått men den passar ju uppenbarligen inte. Någon annan som haft detta problem med ett JT system?

    Nu på väg från verkstad uppenbarar sig nästa problem, dels så gjorde den några riktiga "hack" när man körde med plattan i botten - det högg till liksom och sen fortsatte suget som det borde, detta problem märkte jag bara de första gångerna jag gasade på så jag vet inte ifall det försvann sedan - någon som har en susning?

    Problem3. När man trampar på och kommer upp lite i fart så tjuter det som fan, låter som om det kommer mitt inuti instrumentpanelen(uppkommer även med acc:n i läge OFF). Först verkade det komma när man passerat 130, sedan efter några tester så kom och försvann det sporadiskt i 130-180 utan något givet system utan rätt vad det var kom det inget förräns i 160 och så försvann det lika fort som det kommit medans nästa gång så kom det vid 145 och tjöt järnet tills jag saktade ner - Någon som vet?

    Sen så laddar den inte samma på alla växlar heller(antar att det är naturligt med lite lägre ladd på 1an?) men det är inte samma på alla andra växlar sen heller...


    EXTREMT tacksam för all hjälp.... har just gått igenom en helvetesresa med förra bilen, skall jag behöva genomlida en till nu direkt



    EDIT: Har nu läst runt lite om forumet om tjutandet och verkar som om det är vanligt att en dåligt monterad vindruta tjuter "speciellt vid varmt väder över 120km/h" - vilket ju passar skrämmande bra in på min bil, speciellt eftersom rutan skall vara ny sen i våras! Låter dock som om det kommer ifrån bakom panelen och inte från rutan....
    Saab 9-3 TiD - 06, Saab 900 T16 "Aero" - 91, Saab 9-5 2.0T "T5 Biopower Aero" - 99
    Saab 9000 Aero - 97, Saab 9-3 "Viggen" - 00

  2. #2
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Är bilen trimmad?

    Med lägre mottryck från avgassystemt så kan du tyvärr få lite överslängar i laddtryck vilket resulterar i att styrsystemet stänger av bränsletillförseln.

    Du kan även testa att bryta strömmen en minut genom att plocka loss ena batterikabeln och sedan ut och gasa igen, det kan vara styrsystemet som adapterat sig efter ett igensatt avgassystem som du ev. haft tidigare.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    155
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Är bilen trimmad?

    Med lägre mottryck från avgassystemt så kan du tyvärr få lite överslängar i laddtryck vilket resulterar i att styrsystemet stänger av bränsletillförseln.

    Du kan även testa att bryta strömmen en minut genom att plocka loss ena batterikabeln och sedan ut och gasa igen, det kan vara styrsystemet som adapterat sig efter ett igensatt avgassystem som du ev. haft tidigare.
    Nej bilen är original

    Okej, har inte sett att original laddtrycksmätare gått onormalt högt men... Den pendlade iofs någon gång en bit upp i det röda men hoppade ner direkt och la sig där den bör

    Tror du verkligen det? bilen har alltså inte körts mer hem och till/från verkstad sen jag upptäckte att avgassystemet var kass, men skall ta och testa det sedan ändå!
    Saab 9-3 TiD - 06, Saab 900 T16 "Aero" - 91, Saab 9-5 2.0T "T5 Biopower Aero" - 99
    Saab 9000 Aero - 97, Saab 9-3 "Viggen" - 00

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458
    om jag vore du skulle jag se till att slänga i nya stift också. NGK BCPR7ES-11 tror jag den korrekta beteckningen är. Det kan råda bot på hacken du upplever om inte adapteringen av styrsystemet gör det.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    155
    Citat Ursprungligen postat av Lillsven
    om jag vore du skulle jag se till att slänga i nya stift också. NGK BCPR7ES-11 tror jag den korrekta beteckningen är. Det kan råda bot på hacken du upplever om inte adapteringen av styrsystemet gör det.
    Har redan tänkt tanken, ligger 4st sådana här och väntar! behöver bara hitta en förlängning till spärrskaftet så jag når ner till stiften med hylsan.
    Saab 9-3 TiD - 06, Saab 900 T16 "Aero" - 91, Saab 9-5 2.0T "T5 Biopower Aero" - 99
    Saab 9000 Aero - 97, Saab 9-3 "Viggen" - 00

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NoRrLaNd
    Inlägg
    86
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Gear
    Citat Ursprungligen postat av Lillsven
    om jag vore du skulle jag se till att slänga i nya stift också. NGK BCPR7ES-11 tror jag den korrekta beteckningen är. Det kan råda bot på hacken du upplever om inte adapteringen av styrsystemet gör det.
    Har redan tänkt tanken, ligger 4st sådana här och väntar! behöver bara hitta en förlängning till spärrskaftet så jag når ner till stiften med hylsan.
    Använd originalverktyget som rimligen borde ligga i verktygsfacket bak,,,,,detta under förutsättning att någon tidigare ägare inte försnillat den förståss.

    mvh
    Alltid snäll i tanken

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    155
    Citat Ursprungligen postat av 10000rpm
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Gear
    Citat Ursprungligen postat av Lillsven
    om jag vore du skulle jag se till att slänga i nya stift också. NGK BCPR7ES-11 tror jag den korrekta beteckningen är. Det kan råda bot på hacken du upplever om inte adapteringen av styrsystemet gör det.
    Har redan tänkt tanken, ligger 4st sådana här och väntar! behöver bara hitta en förlängning till spärrskaftet så jag når ner till stiften med hylsan.
    Använd originalverktyget som rimligen borde ligga i verktygsfacket bak,,,,,detta under förutsättning att någon tidigare ägare inte försnillat den förståss.

    mvh
    Finns givetvis inget verktygsfack, typiskt eller vad så nu bär det iväg till biltema för att antingen köpa förlängning eller klassiskt tändstiftsverktyg
    Saab 9-3 TiD - 06, Saab 900 T16 "Aero" - 91, Saab 9-5 2.0T "T5 Biopower Aero" - 99
    Saab 9000 Aero - 97, Saab 9-3 "Viggen" - 00

  8. #8
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Gear
    Finns givetvis inget verktygsfack, typiskt eller vad så nu bär det iväg till biltema för att antingen köpa förlängning eller klassiskt tändstiftsverktyg
    Köp en förlängning och en tändstiftshylsa, den gamla typen av skaft får man vara bra stark om man ska orka lossa stiften där folk skruvat fast utan momentnyckel...
    ///Mackanized
    Tillbaka

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    155
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Gear
    Finns givetvis inget verktygsfack, typiskt eller vad så nu bär det iväg till biltema för att antingen köpa förlängning eller klassiskt tändstiftsverktyg
    Köp en förlängning och en tändstiftshylsa, den gamla typen av skaft får man vara bra stark om man ska orka lossa stiften där folk skruvat fast utan momentnyckel...
    Japp det blev en sådan Stiften som satt i såg dock ganska fina ut och var av samma modell som de nya... men nu är de bytta iaf!
    I förebyggande syfte har jag också tagit ut MV:n för en rengöring

    Har nu kört några mil till med bilen och bilen går kalas, inget hack en enda gång och laddtrycket verkar klippstabilt och där det skall vara!(innan byte av tändstift) hade dock lös batteriet innan och rengjorde polerna så styrboxen var väl nollad... Körde några repor på 4an!
    Märkte heller inget av det "skriket" som tidigare kom i hög fart, testade att pressa på gummilisten runt rutan innan jag åkte, dock så var det ju betydligt svalare ute nu med solen på väg mot sin horisont och det verkar ju också kunna påverka ifall det är listen kring rutan har jag förstått.

    En sak jag märkte var att den hade lite svårigheter att lägga sig perfekt på tomgången på en gång om man stod stilla och varvade lite lätt(max 1700rpm), om man däremot varvade upp till 3000rpm så gick den ner långsamt och fint och la sig perfekt på tomgången! Detta symptom verkade dessutom försvinna mer och mera när man stått stilla med bilen på tomgång en stund. Vet inte om det är ett "fel" eller normalt

    Så för tillfället är allt lugnt förutom det förbenade skramlande JT-systemet
    Saab 9-3 TiD - 06, Saab 900 T16 "Aero" - 91, Saab 9-5 2.0T "T5 Biopower Aero" - 99
    Saab 9000 Aero - 97, Saab 9-3 "Viggen" - 00

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    örebro/bonnavischan
    Inlägg
    604
    hej! har du en helsats med sport/race katt? eller du bara halvsats efter katt?
    9-3 aero sportcombi. Lite "tunad"
    http://www.garaget.org/Pekkis
    Livet är inte bara en lek det är en dans på rosor också!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    155
    Citat Ursprungligen postat av PEKKIS
    hej! har du en helsats med sport/race katt? eller du bara halvsats efter katt?
    Oj glömde visst säga det... det var bara halvsats(för bilar med framflyttad kat) dvs. det vanliga 3"-systemet med det extraröret som behövs för att ansluta mot min kat.
    Saab 9-3 TiD - 06, Saab 900 T16 "Aero" - 91, Saab 9-5 2.0T "T5 Biopower Aero" - 99
    Saab 9000 Aero - 97, Saab 9-3 "Viggen" - 00

Liknande ämnen

  1. JT60-H6 "Dålig passform"
    Av Nixta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-16, 17:39
  2. Dålig passform vindskydd 93 ss Aero cab?
    Av mikaolsson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-27, 16:07
  3. Dålig passform på JT 3" halvsats
    Av Nocz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-06-26, 15:11
  4. Dålig passform på Aero/Viggen front [Löst]
    Av SuperFaCeR i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-08-10, 19:32
  5. Rattjustering ur funktion, instrumenthus-dålig passform 9000
    Av Micke P i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-11-05, 10:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •