Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: montering av MV på en saab 9000 2,3ltt -96

  1. #1

    montering av MV på en saab 9000 2,3ltt -96

    hej!
    har bara en lite fråga,sak motera men MV på min sabb och har listat ur var stömkontakten finns *orginal* och var 2 av slangarna ska gå ena till wg och den ena till turbonskompressordel det är klart.man särar ju bara på slangen som går mellan wg och kompressorhuset som det sitter nu på ltt och sätter in 2 seperata slangar istället.

    sen är sista slangen som ska kopplas till insugningsröret,den som går mellan luftfilteret och in i turbon.har sett att det sitter en liten gumminippel på det röret,är det den jag ska koppla på sista slangen från MV som ska på insugsröret??

    tacksam för svar
    mvh peder
    Saab 9000 cde 2,3T -96 steg 1 trim
    mm kul när det rör på sig

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458
    det stämmer fint det, det är där du ska koppla den sista slangen.

  3. #3

    kanon

    tacka så så mkt det var förhoppningsvis det sista jag behövde veta innan montering av ny styrbox+ MV nästa vecka.

    tack för snabba svar här på forumet och alla som delar med sig av sina kunskaper.


    ha en trevlig helg på er alla och en fortsatt skön semester.

    mvh peder
    Saab 9000 cde 2,3T -96 steg 1 trim
    mm kul när det rör på sig

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844
    Hur kommer du fästa själva ventilen då?? eller strippar du fast den eller nåt??
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  5. #5

    fästa MV

    hej!

    jo det ska finnas hål på hö sida av kylaren *sett framifrån*att
    Skruva fast magnetventilen i befintliga hål i fläktkåpan med gummimuttrar.buntband*stippes* gåt ju bra det sitter stabilt och inte skakar o ramlar sönder av vibratrioner,men men det är ju inte rally på grusvägar man ska köra
    gummimuttrar vet jag inte om jag kan får tag på ,men det går ju bra med vanliga muttar med eller fäster den på ett annat lämpligt ställe


    nån som vet om MV måste sitta med nån speciellt lutning,liggande eller våg rätt ,lodrätt men det kanske inte påverkas av hur den monteras,men slangarna ska hålla korta eller??

    fan på måndag är sem slut o man har börjat jobb ångest

    mvh peder
    Saab 9000 cde 2,3T -96 steg 1 trim
    mm kul när det rör på sig

  6. #6
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234

    Re: fästa MV

    Annars så kan du köpa konsolen som skall sitta i hålen på kylaren. Kostar lite över 60kr hos din Saab ÅF. Den popnitar du fast. Men vad du än gör, stripa inte fast magnetventilen i kylarslangen. Då drar du sönder nipel på inloppröret till turbon. Alltså R-slangen blir så spänd att du bryter av nipeln på inloppsröret.

    Hoppas att du blir nöjd över resultatet sen.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  7. #7

    ah tack

    perffa så det finns en orginal hållare till MV,ska stick in till sabb o beställa en i såfall imorgon, för man vill ju göra det snygg och proffsigt i motor rummet.
    ska tänka nippeln från insuget så inte den går av när an är där o grejar.
    ska montera llt i början på nästa veck så det ska bli kul då jag får ehm alla mina prylar.


    tack så mkt för hjälpen

    mvh peder
    Saab 9000 cde 2,3T -96 steg 1 trim
    mm kul när det rör på sig

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Jag kan tycke att man bör montera mv så att anslutningarna är neråt. Då kan all aventuell skit som letar sig upp till mv komma ut+att sliden slipper jobba mot tyngdlagen. Jag har bara stripan fast men mv runt kylarslangen och det funkar fint...sen att t5 magnetventiler är det mest irriterande som finns på en saabmotor, men det hör väl inte hit
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  9. #9

    ah tack

    tack det hade jag inte tänkt på,kanske lättare o strippa fast den så man får lite lutning på MV då, för det blir det inte om man ska montera fast den vid fläkten som det är tänkt egentligen med mutter el ev skruv.


    tack

    mvh peder
    Saab 9000 cde 2,3T -96 steg 1 trim
    mm kul när det rör på sig

Liknande ämnen

  1. montering av MV på saab 9000cde 2,3LTT -96
    Av arnego36 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-23, 23:10
  2. Göra om en saab 9000 2.3ltt till ftt??
    Av Mr_Lööf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-11-30, 00:34
  3. HÖG bränsleförbrukning saab 9000 2,3ltt
    Av Jonas_b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 86
    Senaste inlägg: 2005-11-22, 17:30
  4. saab 9000 2,3ltt
    Av Jonas_b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-15, 02:42
  5. Saab 9000 cse 2,3LTT vs 2,3T
    Av Chris i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-06-30, 20:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •