Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Kvalitét på E85 hos olika bensinbolag

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502

    Kvalitét på E85 hos olika bensinbolag

    Hej!

    Jag konverterade min ss-aero till E85 i april. Jag har inte tänkt på att det kan vara olika kvalitet på olika bolag. I en annan tråd står det att många undviker Jet, ST1 med flera lågprisbolag. Jag tycker min drar väldigt olika mycket bränsle vid olika tankningar och jag tankar i huvudsak på Jet. Med Jet har jag aldrig varit under 1,1 på landsväg, snarare närmare 1,2 med medelhastíghet på 125 km/h.

    För en vecka sedan tankade jag på Q-star i Vara och då kom jag ned till 1 liter jämt men då körde jag nästan hela vägen på 6:ans växel.

    Är det så att vissa lågprisbolag kör med mer etanol tro? Är det någon som har dokumenterat att bilen drar mindre hos vissa bolag och troligen rätt blandning Etanol/Bensin. Man vill ju inte åka omkring med E90 i onödan.

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502
    Detta svar fick jag på Etanol.nu:

    Nej, all E85 som säljs i Sverige kommer från samma grossist, Sekab, oavsett vilken mackkedja som säljer den.

    Ibland händer det, speciellt på vårkanten i samband med snösmältning och tjällossning, att folk upplever att de har fått dålig E85. Typiska symptom är låg motoreffekt, hög bränsleförbrukning, kallstartproblem, dålig gång vid kall motor. Då är orsaken förmodligen hög vattenhalt i bränslet pga att smältvatten har runnit in i tankarna på macken. Eftersom vattnet blandar sig med E85 (till skillnad från bensin och diesel) så fungerar inte de vattenlarm som mackarna har i sina tankar för E85 (åtminstone gäller detta äldre typer av vattenlarm, nu kanske det finns förbättrade lösningar), på macken har de alltså inte en aning om att de har fått vatten i bränslet förrän någon kund kommer och klagar.

    //Thomas
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  3. #3
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Skitsnack från dem.

    Kollar man med en TechII när det trasslar så visar den 85%. Detta är max vad i alla fall T7 klarar av. I normala fall brukar det fattas en bit upp till 85% när man kontrollerar. Skall försöka komma ihåg att kolla när jag springer på en tII nästa gång.

    Har man 85% med TechII skall ju detta sjunka om man tippar i några liter BF. Gör det inte det så är det ju mer än 85%.

    Runt vårt fikabord framkom det att alla bioåkare som körde Jet hade helt plötsligt +0,5 dl/mil förbrukning samt startsvårigheter uppåt +10-15 grader. Detta var när Jet började med E85 och helt enkelt var så billiga att vi Östgötar boendes nära Småland bara inte kunde motstå...Vid byte till annan mack så försvann dessa problem direkt.

    Jag själv åker mycket St1. Kan få för mig att den går snålare vid vissa tillfällen jag tankar på annan mack (kan vara St1 i annan stad).

    Varför bolagen skulle trixa med detta är ju att det är olika skattesats på etanol vs BF.

    Blandas E85 färdigt hos Sekab eller skeppar de etanolen till depåer för blandning innan leverans ?

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Låt vara att det är tidningsuppgifter:
    Citat Ursprungligen postat av [url=http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.164524
    Miljöaktuellt 2008-05-28[/url]]Sekab levererar cirka 90 procent av all etonol till E85 och ED95 i Sverige
    Edit: Om det är sant behöver det ju varken innebära att de resterande 10% E85 från annan leverantör skiljer sig från Sekabs eller all E85 från Sekab är identisk avseende etanolinnehållet, eller hur?

    All köttfärs från samtliga ICA-affärer var väl inte ompackad, om jämförelsen tillåts?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Kollar man med en TechII när det trasslar så visar den 85%. Detta är max vad i alla fall T7 klarar av. I normala fall brukar det fattas en bit upp till 85% när man kontrollerar. Skall försöka komma ihåg att kolla när jag springer på en tII nästa gång.

    Har man 85% med TechII skall ju detta sjunka om man tippar i några liter BF. Gör det inte det så är det ju mer än 85%.
    Du har kanske rätt i sak Fral men inte kan väl gränsvärdet hos T7 vara exakt 85% dvs ingen marginal alls "uppåt"? Det låter osannolikt.

    (Detta sagt mer utifrån allmän mät- och styrteknik som jag kan betydligt bättre än T7 hoppas jag.)
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Du har kanske rätt i sak Fral men inte kan väl gränsvärdet hos T7 vara exakt 85% dvs ingen marginal alls "uppåt"? Det låter osannolikt.

    (Detta sagt mer utifrån allmän mät- och styrteknik som jag kan betydligt bättre än T7 hoppas jag.)
    Det är inte som en manometer som skall vara rätt upp vid normalt driftfall

    Tydligen är det så att 85% är max av mätområdet. Även om du har E95 så visar det just 85%.

    När man annars kollar med TechII så brukar det visa närmare 80 men sällan över.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Låt vara att det är tidningsuppgifter:
    Citat Ursprungligen postat av [url=http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.164524
    Miljöaktuellt 2008-05-28[/url]]Sekab levererar cirka 90 procent av all etonol till E85 och ED95 i Sverige
    Står ju till. Alltså blandar depån sedan ut det med 15% bensin med kvalité 95 oktan ? Blandar de med BF95 blir det ju 5% av de 15% som är etanol till ?

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Detta svar fick jag på Etanol.nu:
    Ibland händer det, speciellt på vårkanten i samband med snösmältning och tjällossning, att folk upplever att de har fått dålig E85. Typiska symptom är låg motoreffekt, hög bränsleförbrukning, kallstartproblem, dålig gång vid kall motor. Då är orsaken förmodligen hög vattenhalt i bränslet pga att smältvatten har runnit in i tankarna på macken. Eftersom vattnet blandar sig med E85 (till skillnad från bensin och diesel) så fungerar inte de vattenlarm som mackarna har i sina tankar för E85

    //Thomas
    Hupp!! "Smältvatten som rinner in i tankarna...."
    E85 kan inte blanda sig med vatten med mer än 4%. Tillsätts mer vatten så separerar bensinen från etanol/vatten-blandningen. Så om man skulle få en etanol/vattenblandning i bilen så lär den väl bara gå halvbra...

    //Mr MEP

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    622
    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Skitsnack från dem.

    Kollar man med en TechII när det trasslar så visar den 85%. Detta är max vad i alla fall T7 klarar av. I normala fall brukar det fattas en bit upp till 85% när man kontrollerar. Skall försöka komma ihåg att kolla när jag springer på en tII nästa gång.

    Har man 85% med TechII skall ju detta sjunka om man tippar i några liter BF. Gör det inte det så är det ju mer än 85%.

    Runt vårt fikabord framkom det att alla bioåkare som körde Jet hade helt plötsligt +0,5 dl/mil förbrukning samt startsvårigheter uppåt +10-15 grader. Detta var när Jet började med E85 och helt enkelt var så billiga att vi Östgötar boendes nära Småland bara inte kunde motstå...Vid byte till annan mack så försvann dessa problem direkt.

    Jag själv åker mycket St1. Kan få för mig att den går snålare vid vissa tillfällen jag tankar på annan mack (kan vara St1 i annan stad).

    Varför bolagen skulle trixa med detta är ju att det är olika skattesats på etanol vs BF.

    Blandas E85 färdigt hos Sekab eller skeppar de etanolen till depåer för blandning innan leverans ?

    /Fred

    ...helt enkelt var så billiga att vi Östgötar boendes nära Småland bara inte kunde motstå...

    Ni är faktiskt snålare än smålänningar... Vi säger "va kosta de?" medans ni säger "Kösta de nöt...?"

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Borås/Bredared Tidigare Nick: Micke S
    Inlägg
    87
    Har också märkt skillnad på E85 vart man tankat den , Men inte direkt att det vart sämre just för det vart Jet St1 osv.
    Tankar oftast på Preem. Körde för ett tagsen med Preem´s E85 i tanken,
    Körde långt låg typ 120 på farthållaren bilen drog ca 0,98l/mil, sen va det dags att tanka blev då på Statoil fortsatte i samma tempo då drog blien ca 1,02l/mil och vart "segare".
    Detta vart för några veckor sedan.

  10. #10
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 363
    Medlem#
    6413
    Hum, jag har nog bara tankat E85 från Jet vad jag kan minnas.
    Det har väl blivit 7-8 tankar hittills och jag har inte tänkt på om det varit mer eller mindre förbrukning vid någon tankning, relaterat till hur jag åkt upp den tanken.
    Har legat mellan 1,07 och 1,32 l/mil beroende på körsätt.
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Det stämmer att det ofta är mer än 85% etanol i E85 från bl a JET. Det har jag sett/hört flera exempel på.

    I början av E85-trimningstiden, innan bränslekurvorna var perfekt kalibrerade, hände det att man inte kom upp i mer än 77-79% indikerat m. TechII. Efter att ha finkalibrerat bränslekurvorna åtskilliga timmar lade sig kalibreringen på prick 84-85% varje gång man tankat.

    Jag kör konsekvent Statoil E85 som jag upplever håller mkt jämn kvalitet.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Det stämmer att det ofta är mer än 85% etanol i E85 från bl a JET. Det har jag sett/hört flera exempel på.

    I början av E85-trimningstiden, innan bränslekurvorna var perfekt kalibrerade, hände det att man inte kom upp i mer än 77-79% indikerat m. TechII. Efter att ha finkalibrerat bränslekurvorna åtskilliga timmar lade sig kalibreringen på prick 84-85% varje gång man tankat.

    Jag kör konsekvent Statoil E85 som jag upplever håller mkt jämn kvalitet.

    Mvh
    KK
    Vad kalibrerar man mot då KK? En kemisk analys av bränslet? Eller att man helt enkelt förutsätter att bränslet innehåller 85% etanol och att man justerar upp bränslekurvorna (vad nu det är?) "på känn" för att uppnå ett värde närmare 85%?



    (För övrigt är nog "kalibrering" endast förfarandet då man mäter fram ett eventuellt fel, egentligen är betydelsen att bestämma ett rörs diameter dvs kaliber om jag minns rätt. Själva ändringen benämns nog "justering" tror jag.)
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Vad kalibrerar man mot då KK? En kemisk analys av bränslet? Eller att man helt enkelt förutsätter att bränslet innehåller 85% etanol och att man justerar upp bränslekurvorna (vad nu det är?) "på känn" för att uppnå ett värde närmare 85?
    Nja, vad det egentligen handlar om är finlir med bränslemängs i varje enskild varvtals- och belastningspunkt mot bredbandsambda. Kör man originalspridare har man ju originalkurvorna att luta sig mot under normala körfall men när man monterar större spridare måste bränslkurvorna mappas om helt. På en flexifuelbil måste detta göras minutiöst, både på bensin och E85 (här kan man givetvis vara superseriös och beställa referensbränsle som helt garanterat innehåller EXAKT 85% etanol. Dock är kraven på förvaring av E85 tämligen rigorösa så jag nöjde mig med att vara rätt så säker på att jag bara hade E85 i tanken. Om bränslekurvorna inte är perfekta kommer styrsystemet inte klara av att detektera bränslekvaliteten perfekt och man får en hel del oönskade bieffekter... Jag har själv sett skillnaden i min bil mellan "95%" perfekta bränslematriser och riktigt noggranna sådana. Skillnaden är markant, på många sätt.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Det stämmer att det ofta är mer än 85% etanol i E85 från bl a JET. Det har jag sett/hört flera exempel på.

    I början av E85-trimningstiden, innan bränslekurvorna var perfekt kalibrerade, hände det att man inte kom upp i mer än 77-79% indikerat m. TechII. Efter att ha finkalibrerat bränslekurvorna åtskilliga timmar lade sig kalibreringen på prick 84-85% varje gång man tankat.

    Jag kör konsekvent Statoil E85 som jag upplever håller mkt jämn kvalitet.

    Mvh
    KK
    Det du talar om har inget med bränslebolagens leveranskvalitet att göra.
    Du kan inte analysera ett bränsle med hjälp av Tech II......

    //Mr MEP

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    129
    Citat Ursprungligen postat av Mr MEP
    Du kan inte analysera ett bränsle med hjälp av Tech II......

    //Mr MEP
    Nä, hur skulle det gå till? De värden som Tech 2 visar är baserade på den avdrift från nominellt AFR som smalbandssonden kan mäta upp. Sedan tolkas denna avdrift i spridartider som "tillskott av etanol" även om det inte behöver ha med etanol att göra alls. Det kan ju vara vadsomhelst som ändrar bränslets AFR för ett givet lambda... Det behöver ju som sagt inte vara etanol...

    Man ska även ha i åtanke att BF95, BF98 och BF99 har lite olika AFR för lambda 1, så bara genom att tanka lite olika bränslen så kommer TechII säga att etanolinblandningen kan vara lite olika, när det egentligen inte nödvändigtvis behöver vara en ändring i etanolhalten alls som har mätts upp...

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Mr MEP
    Det du talar om har inget med bränslebolagens leveranskvalitet att göra.
    Du kan inte analysera ett bränsle med hjälp av Tech II......
    Nej, men det jag kan se är ju hur T7 reagerar på olika bränslen, alltså hur hög etanolhalt Trionic detekterar med E85 från olika pumpar.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    129
    Citat Ursprungligen postat av KK
    ...alltså hur hög etanolhalt Trionic detekterar med E85 från olika pumpar.

    Mvh

    KK

    Nej, du ser hur mycket avdrift du har i AFR för lambda 1 mätt med en smalbandssond (som även åldras över tid, och har inte nödvändigtvis samma läsprestanda efter 20.000 mil...). Om det sedan beror på etanolinblandning eller andra tillsatser har man ingen aning om.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av John F
    Nej, du ser hur mycket avdrift du har i AFR för lambda 1 mätt med en smalbandssond (som även åldras över tid, och har inte nödvändigtvis samma läsprestanda efter 20.000 mil...). Om det sedan beror på etanolinblandning eller andra tillsatser har man ingen aning om.
    Jo, det stämmer nog. Jag inser att det bygger på kommunikation mellan lambdasonden och styrenheten och att det snarast mäter en avvikelse.

    Om jag tankar E85 konstant så bör ju en av T7 uppmätt skillnad i "detekterad etanolhalt" (om vi bortser från vad det egentligen är som mäts) bero på något, eller hur?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    129
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Om jag tankar E85 konstant så bör ju en av T7 uppmätt skillnad i "detekterad etanolhalt" (om vi bortser från vad det egentligen är som mäts) bero på något, eller hur?

    Mvh

    KK

    Visst, det betyder att din ECU är av åsikten att AFR för lambda 1 varierar lite till och från. Om det sedan är mätupplösning och variation i sondens mätnoggranhet, innehållet av etanol i bränslet eller om det är något annat i bränslet som påverkar dess AFR vet man inte riktigt... :-)

    Visst kan man anta att det endast är etanolhalten som varierar. Det ligger kanske nära sanningen?

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av John F
    Visst, det betyder att din ECU är av åsikten att AFR för lambda 1 varierar lite till och från. Om det sedan är mätupplösning och variation i sondens mätnoggranhet, innehållet av etanol i bränslet eller om det är något annat i bränslet som påverkar dess AFR vet man inte riktigt... :-)

    Visst kan man anta att det endast är etanolhalten som varierar. Det ligger kanske nära sanningen?
    Ja, jag har gjort antagandet att det är etanolhalten som har varierat. I mitt fall har det endast hänt vid "nödtankning" på JET, inte när jag som vanligt tankar Statoil.

    Sedan har ju körcykeln efter tankning inverkan också, men det är en annan femma.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. vilka olika tryckpattor och lameller sitter de i olika 9000?
    Av tummen87 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 23:48
  2. Olika däck på olika axel? + Vinande ljud?
    Av hemulenavpjatt i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-05, 19:26
  3. Prisskillnad olika firmor, skillnad i kvalitet?
    Av ilstallione i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 83
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 13:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •