Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Ett par frågor ang. laddtryck och Kylaren *LÖST*

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27

    Ett par frågor ang. laddtryck och Kylaren *LÖST*

    Hejsan, jag är en stolt ägare av en 9k 2,3ltt A50 -97
    Bilen har steg 2 från speedparts, alltså så sitter magnetventilsats på
    3" från kat, och öppet filter. Sen sitter det istället för TB2531 en td04hl-15t.

    Min fråga är: När jag tycker fullt så rusar laddtrycket upp till rätt så exakt 1,2 bar för att på en gång
    gå ner till ca: 0,4-0,5 bar för att därefter sakta men säkert jobba sig upp till runt 1 bar igen, men då
    är vi ju i slutet av registret alltså uppåt en 5000 varv.

    Är detta normalt alltså ska det vara så ?

    Kan det vara för att det sitter en något större turbo i den, vilket den inte är mappad med. ?

    ----------------------------------------------------------------------------------------

    Sen så får jag fylla på kylarvatten ungefär var 4-5:e dag, vattnet är då precis vid "minimum" på behållaren
    och då får jag "Check Radiator" på färddatorn. Samma sak om o om igen, utan att se vart det tar vägen.
    inget under bilen, inget i motorutrymmet eller liknande.

    Tacksam för alla seriösa svar.

    Mvh Tommy
    Saab 900S -92
    Saab 9-5 Aero -00

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    129

    Re: Ett par frågor ang. laddtryck och Kylaren

    Citat Ursprungligen postat av tomkar789
    Är detta normalt alltså ska det vara så ?
    Nej.

    Citat Ursprungligen postat av tomkar789
    Kan det vara för att det sitter en något större turbo i den, vilket den inte är mappad med. ?
    Ja, i samband med att Du inte använder en tryckklocka med samma grundtryck?


    Citat Ursprungligen postat av tomkar789
    Sen så får jag fylla på kylarvatten ungefär var 4-5:e dag, vattnet är då precis vid "minimum" på behållaren
    och då får jag "Check Radiator" på färddatorn. Samma sak om o om igen, utan att se vart det tar vägen.
    inget under bilen, inget i motorutrymmet eller liknande.
    Troligen brusten topplockspackning varpå kylvattnet kan försvinna in i förbränningsrummet och ut med avgaserna.

    Har oljan "normal" färg eller är den antydan till grådaskig?

    Om Du står på tomgång med bilen och gasar lite mde locket till expansionskärlet borttaget, bubblar det i kylvätskan expansionskärlet då? (Testas med inte alltför mycket övertryck o expansionskärlet till en början)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27
    Hej och tack för svaren.

    Men skillnaden på glt på TB2531 och td04 är minimal ju.
    det är väl typ 0,05 bar i skillnad tror jag, borde man får den här upplevelsen
    som jag har då ?

    Men om det nu är så, är det en mappning som ska göras isf. eller ?

    Ang. kylarvattnet Ska ner o testa det nu på en gång om det ryker samt om oljan ser bra ut.
    Men är det ett stor projekt att byta topplockspackning ?

    Som sagt tack för de snabba svaren.

    Mvh Tommy
    Saab 900S -92
    Saab 9-5 Aero -00

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av tomkar789
    Men är det ett stor projekt att byta topplockspackning ?
    Det låter som att det är brusten topplockspacking. Hade det problemet på min ng900.

    Det kan vara rätt så böckigt, men ifall du inte har tummen mitt i handen så blir de nog inga problem.
    Du sparar ju väldigt mycket pengar ifall du klarar av att göra det själv å inte lämnar in det på en verkstad.
    Vet inte hur det är med din bil?, men med min ng900 är det ganska enkelt, bara att det tar lite tid.
    Ett tips är att köpa Haynes handbok till din bil, där finns alla åtdragningsmoment (annars rätt så kass enligt mej)

    Lycka till!
    // Schill
    Saab 900 2.0T Talladega -97
    http://www.garaget.org/?car=69997

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27
    Tack !
    Angående kylarvattnet så tror jag att jag hittade en läcka som ska åtgärdas.

    Det rök nämligen ingenting med bilen på tomgång och inte heller med lite gas.

    Oljan ser helt okej ut, inte grå "daskig" som den kan göra annars.
    Så här såg oljan ut.



    Här var läckaget.



    Den vänstra slangen på t-korset som läcker.

    Kan man göra nån annan lösning på slangarna där läckaget var istället för det plastiga t-korset. ?

    Skulle mer än gärna vilja veta mer om varför laddtrycket beter sig som det gör.
    Bilen känns ju endast lite vass just när man stämplar, sen försvinner det ju.
    Tacksam för svar.

    Mvh T
    Saab 900S -92
    Saab 9-5 Aero -00

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27
    Nu när jag fixat läckan (trodde jag) så såg jag att
    det rann vatten från bilen, såg sedan att det va rejält övertryck
    i expansionskälet, det var alltså från locket till expansionskälet det
    kom vatten ifrån.

    Har väldigt kass värme i bilen dessutom, vet ej om det kan bero på det.

    Har bytt termostat utan framgång, båda slangarna från/till kylarn blir varma
    vilket tyder på att det går runt genom värmepaketet iaf. (eller?).

    Tempmätaren visar klockan 8 istället för 9 som den ska, tror iofs, att den är lite hemlig.

    Pratade med Biva, dom sa att tempmätaren brukar hänga ner sig lite på dom
    bilarna vilket jag också hört, värmen trodde han berodde på att det va
    vajsing på armen till spjället som öppnar/stänger under vid akvariet.

    Han sa dessutom att det KAN vara locket som är dåligt och inte håller tryck som det. Kan det stämma ?

    När jag öppnade locket till expansionskälet så kom det ju ännu mer vatten ungefär som
    om den hade kokat.

    Någon som har nån aning om vad som kan vara fel ?

    Tacksam för snabba svar då jag ska åka långresa på söndag.

    Mvh T
    Saab 900S -92
    Saab 9-5 Aero -00

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    155
    Ang. tempmätaren tror jag det är att den inte visar exakt kl.9, blir ofta så när bilarna blivit några år...

    Sen är jag ny på detta med saab-motorer men efter mina äventyr med vr6-motorn så har jag lärt mig att ett mycket vanligt fel på dem är att locket blir skevt/otätt så det skulle väl kunna vara en möjlighet(har även råkat ut för att själva påfyllningskärlet blir otätt vid locket)

    Och om det kom mer vatten ur expansionskärlet när du öppnade det, ifall bilen var varmkörd innan så är det fullt naturligt(därför man aldrig skall öppna locket när vattnet fortfarande är varmt, brukar tom. stå på locket i många fall)
    Saab 9-3 TiD - 06, Saab 900 T16 "Aero" - 91, Saab 9-5 2.0T "T5 Biopower Aero" - 99
    Saab 9000 Aero - 97, Saab 9-3 "Viggen" - 00

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27
    Okej, tack för svaret ska åka o köpa ett nytt lock o se om det hjälper.

    Folk får mer än gärna skriva fler saker det kan vara som göra att det kommer vatten
    ur expansionskäls locket.


    Mvh T
    Saab 900S -92
    Saab 9-5 Aero -00

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 502
    Vanligaste felet att det blir övertryck är just pga. dålig topp-packning.


    Det andra felet låter som felinställt grundladdtryck,det ska vara ca:0,45 bar.
    Eller så har du en kass magnetventil...

    /Magnus
    Akta skinnet!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27
    Hej, okej
    tack så mycket för svaren, ska kolla på det, får se om jag lyckas byta topp packningen då :S

    Tack som sagt.

    Mvh
    Saab 900S -92
    Saab 9-5 Aero -00

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27
    Tänkte bara kolla med nån hur man kollar GLT på en saab med T5 ?
    Har ingen aning, och jag har sökt hur länge som helst nu.
    Skicka gärna en länk eller bara säg hur man gör.

    Mvh T
    Saab 900S -92
    Saab 9-5 Aero -00

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    örebro/bonnavischan
    Inlägg
    591
    tryck fullt på gasen ute på väg och sedan lägger du ena andra foten på bromsen samtidigt då får du GLT.
    9-3 aero sportcombi. Lite "tunad"
    http://www.garaget.org/Pekkis
    Livet är inte bara en lek det är en dans på rosor också!

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27
    Det funkade, fan gött tack för svaret PEKKIS !

    GLT var väl inte vad jag hoppats på men det funkade att kolla så iaf.
    Glt för td04 ska väl vara 0,42 - 0,48 ungefär eller ?
    Glt på min var iaf. strax under 0,3 = MINDRE BRA :S

    Mvh T
    Saab 900S -92
    Saab 9-5 Aero -00

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27
    Någon som vet om man på nåt sätt kan kolla ifall topp-packningen
    (antar att det är samma som blockpackning) är dålig, så
    man inte gör jordens jobb för att sen komma på att det inte alls var en
    dålig blockpackning.

    Kan ju tillägga att sen mitt senaste inlägg så får jag numer fylla på vatten
    efter varje gång jag kört med bilen, den läcker med andra ord ännu mer nu.

    Om nån jättegärna vill så får ni gärna säga vad jag kommer behöva ha
    tillgång till för att själv byta blockpackning och vad man bör byta i samband med denna
    service. Tar det lång tid om man aldrig gjort det förr ?

    Tacksam för svar.


    Mvh T
    Saab 900S -92
    Saab 9-5 Aero -00

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Perstorp
    Inlägg
    53
    kan du inte köra till närmsta verkstad och be dem kolla om det går ut avgaser i kylarvattnet....brukar kosta typ en hundring
    STS Racing
    9-3 Aero under Uppbyggnad
    Clubsport

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 097
    Du har troligtvis blåst topplockspackningen. Luktar det avgaser i expansionskärlen? Värmen försvinner? Glykolnivån sjunker? = Packning kapput.
    Signatur...

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27
    Jo, jag skulle kunna åka till en verkstad, det var det jag undra om man på nåt sätt kunde kolla det, ska åka till en verkstad snarast o kolla det.

    Men ska jag skruva bort locket till expansionskälet o lukta eller vad ?

    Bilen ryker inget vitt alls, oljan är fin, men vattnet kokar ut via
    locket till exp. kälet, och som jag skrev tidigare så försvinner i princip allt vatten i behållaren ut efter att jag vart iväg en sväng.

    Har också märkt att om jag köra jätte lugnt så kanske jag bara behöver fylla på vatten nästa dag och om jag kör hårt en sväng så försvinner det snabbt.

    Den har även fått lite olustig tomgång sen allt detta har inträffat.
    Kan det ha med saken att göra ?
    Tomgången lixom står på ca. 8-900 rpm och studsar upp till 1100 lite då o då, känns inget när man kör.

    PS. förlåt för mina långa inlägg men det är så mycket jag känner att jag
    vill ha reda på och ni på forumet kan ju det mesta och har varit med om det mesta.
    DS.

    Tack för alla svar.

    Mvh T
    Saab 900S -92
    Saab 9-5 Aero -00

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Trollywood
    Inlägg
    147
    symtomen låter som sagt som kass toppackning! när jag bytte min första packning på en 900 t16 så tog det 1 dag är inte så illa när man gör det första gången tycker jag! men då som sagt tog jag reda på mkt fakta innan jag började riva. men det är inte så krångligt som det låter! ta dig bara tid o tänk efter så behöver det inte va så farligt! lycka till iaf. alltid tråkigt att riva i motorn när man aldrig gjort det innan!
    ALLT UTAN TURBO SUGER!! 9000 cse 2.3t-94

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27
    Tja, nu har jag hittat den felande länken.
    Det började även leva fan under huven, en polare lokaliserade
    att remhjulet på vattenpumpen vobbla som bara den och han var
    helt säker på att det va den som lät..
    Igår bytte vi vattenpumpen, allt oljud försvann samt att den inte läcker
    ur expansionskälet längre.

    Så känns döbra, även om vattenpumpen satt lite illa till.

    Tack för alla svar.

    Mvh T
    Saab 900S -92
    Saab 9-5 Aero -00

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lågt laddtryck OG9-5 2.0t
    Av pinch i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-08-25, 18:45
  2. [LÖST] Misständer vid laddtryck OG9-5
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-04-29, 14:09
  3. Tappat laddtryck Og 9-3 *löst*
    Av MaDmAz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 22:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •