Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Stenskott? [Bilder]

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    339

    Stenskott? [Bilder]

    Hej!

    Undrar hur jag bäst ska fixa mina stenskott på motorhuven. Finns en hel del, mest längst ner.

    Funderat på att köpa lite färg och dutta i, men är lite orolig för att det inte ska bli bra. Ska man fylla upp hålen med nåt först innan man lägger på lite färg? Eller tycker ni att man ska lacka om hela huven?

    Alla tips och råd mottages!




  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Personligen skulle jag nog inte orka bry mig då det inte var särskillt mycket stenskott ändå.

    Men om du bryr dig så tycker jag att du ska skaffa ett lackstift i rätt färg och dutta i med.

    Klart att det bästa kanske vore att du lämnar in och får huven omlackad, men stenskott kommer du garanterat att få igen om du använder bilen och att lacka om en hel huv är inte det billigaste.

    Ett tredje alternativ är att du pratar med en rekonditioneringsfirma om vad och i så fall hur man bäst kan gå tillväga för att ordna problemet.

    Och som ett fjärde alternativ så kan du väl byta till en kolfiberhuv istället. Kostar väl kanske marginellt mer än att lacka om..

    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Först rengör man stenskotten ordentligt med t-sprit eller liknande. Sedan brukar jag hälla upp en klick med bättringsfärg på en kartongbit eller liknande. Sedan använder jag en tandpetare eller penna som jag doppar i färgen och försiktigt fyller igen stenskotten med. Klarlacken använder jag aldrig, men det går ju att dutta i efteråt om man vill.

    För bästa resultat ska man fylla i lite färg i flera lager så att det blir helt jämnt.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    339
    Tack för tipsen!

    Jag körde med färg på sprayflaska och duttade i med tandpetare. Orkade inte fylla i alla pyttehål men tog det värsta iallafall. Tycker nästan man ser "fläckarna" mer nu än innan (ser nästan vita ut), men det skyddar ju lite bättre med färg i.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eskilstuna SWEDEN
    Inlägg
    152
    1. Färgdutta med penna eller liknande
    2. Rekond

    Funkar relativt bra.
    Ny lack kostar ca 4 lakan för huven. Valfritt.

    /Johan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •