Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 900 vs 9000 kyl

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    900 vs 9000 kyl

    Hejhej.

    Satt och tänkte lite på problemen med punktkokning som en del av oss har.
    Jag var uppe och mappade samtidigt som en vän med en 9000 2.3t aero 97a. Han landade runt 430, och jag strax under 400. Min bil är en ng900 97.

    Dock är det bara jag av oss som har punktkokningsproblem.
    Vi åker med exakt samma samma setup, förutom turbo. Jag åker gt28, han gt30. Båda olje+vattenkylda. Jag har 1mm grövre (6mm) invändig diameter på vattenslangarna än han. Och han får ju plats med en aningen maffigare ic.

    Nu är jag mjukvaruidiot, men det som skiljer programen är laddtryck (hans är +0.1-0.2bar) och då även förmodligen lite kaxigare tändning. Det borde ju bara innebära fördelar för mig egentligen.

    Har åkt med honom flera gånger då bilen fått gå riktigt hårt, under lång tid utan att trycka en droppe vatten. Har inte klämt på hans slangar så om de är hårda vet jag inte.
    Jag kan köra 3 hårda svep sen trycker min ur sig kylarvätska. Jag kör dessutom utan termostat, dvs att min bil går kallare än hans då han har original termostaten kvar.

    Det fick mig ju att undra. Vad är det som skiljer kylsystemen? Rymmer systemen olika mycket? Kylkanaler i toppen kan väl inte skilja, inte heller i blocket..? Helt grön på hur det ser ut på 9000, så hjälp uppskattas!

    Varför punktkokar min, men inte hans!? Kan det ha med 2.3 att göra, cylindertryck alltså?

    Bara spåna på.

    Mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    De du bör göra är att kolla var de läcker för de är inte normalt.
    Du har en läcka nån stans och de troliga i detta fall är topplockspackningen som är dålig.
    Lukta på kylvätskan och se om de luktar avgaser om den.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    De du bör göra är att kolla var de läcker för de är inte normalt.
    Du har en läcka nån stans och de troliga i detta fall är topplockspackningen som är dålig.
    Lukta på kylvätskan och se om de luktar avgaser om den.

    MVH

    F
    Det läcker ur locket

    Toppackningen är på g att bytas. Det luktar bara kylarvätska i kärlet. Ingen onormal rök vid normal/hård körning.
    Har ju läst om Rickards alla vändor, även turbo200 som dragits med problemet längre än någon annan så vitt jag vet. (Kolla hans lista i denna tråd på vad som probytts http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 94#1475794 )

    Hursomhelst, detta är på g att testas.

    Du som åker 9000, vet du hur kylet skiljer modellerna åt?

    Mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Hmm såna där kraftiga problem hade jag aldrig med min 421 hk 900 med gt2871r. Visst tryckte den ur kylvätska i början efter extrem hårdkörning men det försvann nästan helt efter byte till 82 graders termostat och lite water wetter i systemet. Dock va ju både topp och packning ca 1500 mil gamla dvs nästan som nytt. Tror det är din packning som inte är helt kry om du får såna enorma problem, eller så är nåt annat knas.

    Sen bytte jag iofs kylare till en från en 9-3 året innan också och det kan ju påverka om ditt gamla kyl är igenkleggat med rostiga avlagringar. Även resten av motorn bör spolas igenom ordentligt.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Japp, toppen är den misstänkta skurken. Byter så snart som möjligt.

    När jag lsäer igenomk mitt första inlägg inser jag att jag får det att låta som att hans borde puntkoka för att "så ska det vara".. Hans packning är ju i aningen bättre skick antagligen, trots att den suttit 3000 mil längre än min.

    Men jag är fortfarande sugen på vilka skillnader i systemen som finns jämfört med 9000.
    I ämnena jag läst så verkar det som att 400hk är lite av en gräns för vad t5packningen klarar med etanoldrift, men den myten tar ju han kål på..
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    392
    Medlem#
    3901
    Hej.

    Jag hade några små tendenser när jag hämtade bilen efter mappning. Men efter byte till 82graders termostat och ut med glykolen så försvann det. Jag kör även med grövre vattenslangar.
    Körde fullt på Knutstorp och kör nästan dagligen med tung fot då tillfälle dyker upp helt utan problem .

    Kan själva mappningsarbetet göra någon skillnad?

    MVH
    Schön
    BioPower... SÅLD TILL FINLAND

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •