Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kopplings schema till saab 9000 DI Kassett?

  1. #1

    Kopplings schema till saab 9000 DI Kassett?

    Jag har en Saab 9000 -87 konverterad till DI.

    Det ligger till så att min DI kassett har gått sönder och den saknar kontakten som sitter på nyare DI kassetter och är ingjuten direkt i DI:n.
    Jag har fått tag i en ny Kassett från en 9000 -95 och jag undrar då hur det ligger till med kopplingen.
    Färgerna stämmer överens på både kassetten och DI kablaget men en vi har en mystisk Brun-Vit kabel som inte finns på det gamla styrdonet men som finns med på den nyare kassetten.
    Båda kassetterna är av röda modellen.
    Går det bra att bara skarva kablarna färg mot färg?
    Vet någon vad denna Brun-Vita kabel går till?
    Är det bara att strunta i den?

    Tackar så mycket på förhand för hjälp och svar

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    49
    Den nya DI kassetten har denna koppling i kontakten:

    1 tom

    2 svart/orange triggar cyl 1 genom att jorda

    3 gul/grön triggar cyl 2

    4 blå/röd triggar cyl 3

    5 grå/röd triggar cyl 4

    6 svart jord

    7 knackutgång

    8 jonmätning cyl 1+2

    9 jonmätning cyl 3+4

    10 Röd/grå +12 matning

    Jag misstänker att det är pinne 7 (knackutgång) som har den brunvita kabel som blir över. Denna är så vitt jag kommer ihåg inte inkopplad i det adapterkablage (ny DI på gammal bil) som finns att köpa på SAAB. Altså kan du strunta i att koppla in den. Bara att se till att inte får kontakt med något av misstag, bäst är nog att helt ta bort anslutningsstiftet ur kontakten.

    Mvh Niklas

  3. #3
    tackar så mycket för färgförklarningarna. har haft en misstanke att den kunde vara knacken som var sista kablen men vågade inte chansa eftersom det bara var en misstanke.

    Letade på internet efter ett kopplings schema men hittade ingenting så ditt svar är mycket uppskattat tackar ännu en gång ska sätta dit nya DI:n i helgen:

  4. #4
    hmm ett litet problem uppstod det är så här att färg matchningarna inte stämmer.

    På den nya kassetten är färgerna.

    1 Tom

    2 Brun/Vit

    3 Grön

    4 Blå

    5 Grå

    6 Svart

    7 Orange

    8 Gul

    9 Brun

    10 Röd/Grå


    och på min inmatning från DI styrenheten är färgerna

    Röd/Vit

    Svart

    Orange

    Grön

    Grå

    Blå

    Gul

    Brun

    kan inte ge pin nummret eftersom de var direktinmatade i den gamla DI:n utan kontakten
    Vet någon vad dessa färger ska gå till för pin nummer på den nya DI kasetten eller har någon ett kopplings schema för en gammal modell DI kasett?
    Och på den nya DI kasetten från min modell -95 stämmer pinnummret även om inte färgerna stämmer på kontakten?

    t.ex som föregående hjälp post var pin var pin nummer 2 Svart orange medans min 2:a är en Brun/Vit kabel på den nya kasetten.

    Tackar så mycket för svar igen på förhand alla ideer är välkommna:

  5. #5
    Det är ingen här som råkar ha 9000 servicehandböcker i pdf eller liknande? letar just nu efter dessa böcker med gamla elsystem för DI

    tackar i förskott

  6. #6
    fick köpa en kable konverter på saab fungerar finfint nu

Liknande ämnen

  1. Kopplings schema till Stolar
    Av Pizzan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 09:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •